Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.  (gelezen 20889 keer)

Offline Tom

  • Lid
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #50 Gepost op: 2012/12/09, 20:24:05 »
Hoe je hier tegenover staat, is mijns inziens een kwestie van mentaliteit. Ben je meer praktisch ingesteld, dan haal je je schouders op. Ben je meer ideologisch ingesteld, dan zit dit als een graat in je keel.

Beide mentaliteiten zijn respectabel. Maar eens zullen beide groepen het nooit worden....

Niet erg belangrijk ,maar ben het hier helemaal mee eens.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #51 Gepost op: 2012/12/09, 20:36:34 »
Beide mentaliteiten zijn respectabel. Maar eens zullen beide groepen het nooit worden....[/color]
Niet erg belangrijk ,maar ben het hier helemaal mee eens.
Wie kan het hier niet mee eens zijn? De groepen hoeven het ook helemaal niet met elkaar eens te worden, dat is helemaal niet het doel. En zolang men elkaar met respect bejegend, dan is er niets aan de hand.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #52 Gepost op: 2012/12/09, 21:40:06 »
Voor de volledigheid, Jono Bacon, de Ubuntu community manager heeft ook op het artikel gereageerd en doet het (kort gezegd) af als FUD.
We want Ubuntu to be a safe, predictable, and pleasurable platform for everyone, irrespective of their personal views on privacy, but we also respect that there will be some folks who don’t feel we are doing enough to represent their particular personal privacy needs.

When we implemented the Amazon search results feature we didn’t get it 100% right with the first cut in the development release of Ubuntu
De mogelijkheid die nadien is toegevoegd om via Systeeminstellingen -> Privacy alle online resultaten 100% uit te kunnen sluiten is blijkbaar de 100% oplossing.  ^-^

"off-topic": verderop in zijn reactie vergelijkt Jono Ubuntu met Apple:  "Just look at the success of Apple... ...There is absolutely no reason why we can’t achieve this with Free Software. In Ubuntu we want to build a platform that is even more beautiful, elegant and delightful than Apple:)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #53 Gepost op: 2012/12/10, 12:47:52 »
Offtopic: Ik zou graag ergens het examen doen, om mijzelf tot expert te kunnen laten verklaren.

Offline axelv

  • Lid
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #54 Gepost op: 2012/12/10, 13:30:08 »
Voor de volledigheid, Jono Bacon, de Ubuntu community manager heeft ook op het artikel gereageerd en doet het (kort gezegd) af als FUD.
We want Ubuntu to be a safe, predictable, and pleasurable platform for everyone, irrespective of their personal views on privacy, but we also respect that there will be some folks who don’t feel we are doing enough to represent their particular personal privacy needs.

When we implemented the Amazon search results feature we didn’t get it 100% right with the first cut in the development release of Ubuntu
De mogelijkheid die nadien is toegevoegd om via Systeeminstellingen -> Privacy alle online resultaten 100% uit te kunnen sluiten is blijkbaar de 100% oplossing.  ^-^
Persoonlijk denk ik dat één van de juiste oplossingen is om een optie te maken tijdens het installeren, die zegt dat "Ubuntu toestaan informatie te verzenden naar xxx" en deze default aangevinkt zetten. Zo kunnen gebruikers die omwille van privacy of ideologische overtuigingen deze optie uitschakelen. De belangrijkste conclusie voor mij is dat het hele amazon-lens gebeuren opt-in moet zijn. En niet dat je het achteraf kunt uitzetten, zonder vooraf gewaarschuwd te zijn dat er informatie wordt/werd verzonden.

Verder vind ik de reacties op het artikel van Jono Bacon interessanter dan het artikel zelf. Dus zeker een aanrader om eens door te lezen.


Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #56 Gepost op: 2012/12/10, 22:53:55 »
Hetzelfde als wat ik in het andere topic zei; er is totaal geen reden om Amazon in de homelens op te nemen -- en anders, onder het mom van "Alles wat een gebruiker wil weten over een zoektekst moet direct beschikbaar zijn" moeten Wikipedia en Google er ook in.

Als Amazon een aparte lens zou zijn, zou het mij allemaal geen zak uitmaken dat er "reclame" is of dat mijn query over internet verstuurd wordt -- integendeel, als het dan *niet* naar Amazon gestuurd zou worden, dat zou problematisch zijn.

Volgens mij -- en Canonical weigert dit toe te geven -- gaat het hier gewoon om het geld dat ze verdienen. En kan de privacy en bruikbaarheid van hun product hun niets meer schelen. Canonical gaat failliet: Ubuntu is niet het meest winstgevende product ooit. Dan haal je al sneller van die truukjes uit.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #57 Gepost op: 2012/12/11, 00:36:43 »
Volgens mij -- en Canonical weigert dit toe te geven -- gaat het hier gewoon om het geld dat ze verdienen. En kan de privacy en bruikbaarheid van hun product hun niets meer schelen. Canonical gaat failliet: Ubuntu is niet het meest winstgevende product ooit. Dan haal je al sneller van die truukjes uit.
Nou schiet je door....  :o

Het gaat ze natuurlijk om de centen, maar ze geven wel degelijk om de bruikbaarheid. En van faillissementsdreiging heb ik sowieso nog nooit gehoord....

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #58 Gepost op: 2012/12/11, 00:57:14 »
Vergeet vooral niet wat Amazone heeft gedaan/gepoogd met Wikileaks.  Iets waar ik niet makkelijk over heen kan kijken.

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #59 Gepost op: 2012/12/11, 10:58:57 »
Volgens mij -- en Canonical weigert dit toe te geven -- gaat het hier gewoon om het geld dat ze verdienen. En kan de privacy en bruikbaarheid van hun product hun niets meer schelen. Canonical gaat failliet: Ubuntu is niet het meest winstgevende product ooit. Dan haal je al sneller van die truukjes uit.
Nou schiet je door....  :o

Het gaat ze natuurlijk om de centen, maar ze geven wel degelijk om de bruikbaarheid. En van faillissementsdreiging heb ik sowieso nog nooit gehoord....
Er is een perfect goede oplossing door mij en anderen aangeboden -- steek Amazon in een aparte lens --, waarom gaan ze hier dan niet op in?

Oh ja, is het je al opgevallen dat ze tegenwoordig voor een donatie vragen op de downloadpagina? Toch ook niet een teken van welvarendheid...
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #60 Gepost op: 2012/12/11, 11:12:26 »
Oh ja, is het je al opgevallen dat ze tegenwoordig voor een donatie vragen op de downloadpagina? Toch ook niet een teken van welvarendheid...
Er ligt inderdaad een sterkere nadruk op geld verdienen. Maar dat kan ook gewoon liggen aan de andere stijl van de huidige CEO van Canonical: sinds maart 2010 is dat Jane Silber. Ze is vermoedelijk een stuk commerciëler ingesteld dan Mark Shuttleworth.

Op zich is dat niet slecht, vind ik: een commercieel succes heeft immers grotere overlevingskansen op de langere termijn, dan een puur idealistisch verliesgevend clubje.

Het bedrijfsbeeld is zelfs rooskleurig, vind ik:
http://www.canonical.com/about-canonical

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #61 Gepost op: 2012/12/11, 11:19:15 »
Over de motieven heb ik ook nog wat bedenkingen.

Ik ben het wel volledig eens met Seysayux dat Amazon uit de home lens gehaald zou moeten, een aparte lens geeft voor de gebruiker betere resultaten (men is niet 100% van de tijd op zoek naar meuk om te kopen) en stuurt je gegevens niet direct naar het grote boze internet. Een aparte shopping lens voor wanneer je wel wat wil kopen is dan geen probleem.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #62 Gepost op: 2012/12/11, 11:22:01 »
Nee, dit idee komt van voor het Zeitgeist project, dat stamt uit juli 2009. Denk niet dat dit een "noodgreep", paniek beleid is. :)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #63 Gepost op: 2012/12/11, 11:37:36 »
Wat mij meer zorgen baart, is dat Canonical hier helemaal niet tussen blijkt te zitten: https://www.networkworld.com/news/2012/092612-ubuntu-amazon-262827.html

Citaat: Open-source evangelist Benjamin Kerensa reached a similar conclusion from his own experiment with Wireshark, finding that his computer connected directly to Amazon's servers when he used the new search feature.
Misschien wijzigt dat nog, maar is dat niet een tikkeltje anders dan aanvankelijk beloofd was?

Zo'n shopping lens heb ik al rechtsboven in FF, via een dropdown menu kan je van alles en nog wat zoeken op Amazon, Wikipedia, Google, Yahoo, Bing (!), eBay.... wat wil een mens nog meer. Alleen, dat is een bewuste zoekactie, en staat los van wat ik zelf intern op mijn pc uitspook.
Zo'n compleet geintegreerde functie kan voor enkelen best handig zijn, maar mijn voorkeur zou zijn standaard uit, en kiezen voor aan.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #64 Gepost op: 2012/12/11, 11:39:03 »
Persoonlijk denk ik dat het Canonical niet eens zozeer gaat om de centen die zij nu verdienen met de Amazon adds, maar eerder dat het principieel is, Canonical wil laten zien dat ze geen scrupules hebben om voor het grote geld te gaan als dat zich aanbiedt, en daarvoor de neutraalheid van hun platform op te offeren aan partijen die daarvoor willen betalen. Dat maakt Ubuntu een erg interessant platform voor zeer vermogende partijen die mogelijk veel in Ubuntu kunnen investeren.

Aanbieders van commerciële producten weten al lang dat de concurrentie op het internet moordend is, met één zoekopdracht kunnen potentiële klanten de goedkoopste aanbieder vinden. Klanten hoppen van aanbieder naar aanbieder, waar het maar goedkoop is, er is weinig binding met bedrijven. Je ziet dus niet voor niets dat bedrijven die producten aan de man brengen zoals Amazon e.d. hun best doen om hun eigen apparaten (denk aan de Amazon ereaders) in de markt te zetten, zo vormgegeven dat vooral hun producten onder de aandacht worden gebracht, en klanten het zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt om deze te kopen. Op deze manier proberen ze te voorkomen dat potentiële klanten in de verleiding komen het internet op te gaan om te kijken of producten elders wellicht goedkoper aan te schaffen zijn. Het is de ideale manier om klanten te binden en concurrentie uit te schakelen. Ubuntu maakt met de nieuw ingeslagen weg duidelijk dat ze dit spel graag wil meespelen, en de neutraalheid van haar platform op offert als ze maar een stuk van de taart krijgt die het verminderen van concurrentie oplevert.

Naar mijn mening is het verminderen van de concurrentie de voornaamste reden dat Ubuntu interessant wordt voor partijen met veel ged, mogelijke investeerders. Het maakt het voor partijen die producten op de markt willen zetten interessant om te investeren in Ubuntu. Ik denk dan vooral aan content aanbieders voor Ubuntu TV, Ubuntu Tablet en Ubuntu Phone.

Naar mijn persoonlijke mening handel je niet in het belang van de gebruiker van je OS door je neutraalheid op te heffen, en concurrentievoordeel te leveren aan partijen die daar voor wensen te betalen.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/11, 11:43:50 door Thomas de Graaff »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #65 Gepost op: 2012/12/11, 11:51:45 »
Citaat
Citaat: Open-source evangelist Benjamin Kerensa reached a similar conclusion from his own experiment with Wireshark, finding that his computer connected directly to Amazon's servers when he used the new search feature.

ja dat stelde ik hier op het forum al.

Citaat
Naar mijn persoonlijke mening handel je niet in het belang van de gebruiker van je OS door je neutraalheid op te heffen, en concurrentievoordeel te leveren aan partijen die daar voor wensen te betalen.

+100


Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #66 Gepost op: 2012/12/11, 11:58:50 »
Citaat
Op zich is dat niet slecht, vind ik: een commercieel succes heeft immers grotere overlevingskansen op de langere termijn, dan een puur idealistisch verliesgevend clubje.
Heeft slackware,bsd's en andere distro's die absoluut niet commercieel zijn geen succes? zijn zij verlies gevend.? Ik dacht het niet


Dit soort opmerkingen doen mij denken aan de brief van Bill Gates naar hobbyisten
http://www.blinkenlights.com/classiccmp/gateswhine.html

Net voordat hij commercieel ging

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #67 Gepost op: 2012/12/11, 13:05:59 »
@leoquant: +1-reacties mogen niet meer, zoals jij mij daar laatst ook op wees ;)

@maikel: BSD heeft vooral succes bij de FBI en dat is een behoorlijk grote organisatie. Vroeger ook bij veel bedrijven maar die gaan nu over op Linux. En Slackware is stervende, dat heeft de ontwikkelaar zelf nog gezegd eerder dit jaar. Maar dat komt ook omdat Slackware een hobby-project is en geen commercieel product.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #68 Gepost op: 2012/12/11, 13:40:32 »
@leoquant: +1-reacties mogen niet meer, zoals jij mij daar laatst ook op wees ;)

@maikel: BSD heeft vooral succes bij de FBI en dat is een behoorlijk grote organisatie. Vroeger ook bij veel bedrijven maar die gaan nu over op Linux. En Slackware is stervende, dat heeft de ontwikkelaar zelf nog gezegd eerder dit jaar. Maar dat komt ook omdat Slackware een hobby-project is en geen commercieel product.

voorlopig mag ik plus 1-en, en jij niet. :)

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #69 Gepost op: 2012/12/11, 19:10:46 »
@leoquant: +1-reacties mogen niet meer, zoals jij mij daar laatst ook op wees ;)

@maikel: BSD heeft vooral succes bij de FBI en dat is een behoorlijk grote organisatie. Vroeger ook bij veel bedrijven maar die gaan nu over op Linux. En Slackware is stervende, dat heeft de ontwikkelaar zelf nog gezegd eerder dit jaar. Maar dat komt ook omdat Slackware een hobby-project is en geen commercieel product.
Ik kap er mee, ik ga niet met halve des-informatie een discussie aan. BSD, je hebt zeker nog nooit gekeken in een DC?

Offline Dave

  • Lid
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #70 Gepost op: 2012/12/11, 20:01:46 »
Allemaal een storm in een glas water en zeker gezien wat er in een ander os allemaal naar huis gestuurd wordt.
Voor wie het een probleem mocht zijn is er de uitschakel optie

http://www.pcworld.com/article/2010676/canonical-adds-a-kill-switch-for-ubuntus-amazon-search.html

Ik ga er in ieder geen gebruik van maken vooralsnog.
Net als dat ik de statische informatie aan laat staan.

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #71 Gepost op: 2012/12/11, 20:05:13 »
@maikelonline: Nou, ik ga uit van harde cijfers. NetBSD is dood en de overige BSD's hebben bij elkaar een gebruikersaantal van in de 10000-20000. Dat valt nogal in het niet bij het marktaandeel van Linux (in bedrijven).

Dus ja, ik zou zeggen verliesgevend. Maar goed, als jij het tegendeel kan bewijzen dan prima. Alleen de harde cijfers zijn zoals ik je zeg hierboven maar 100% accuraat kun je het nooit krijgen.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #72 Gepost op: 2012/12/11, 20:10:20 »
Heren, discussies over de BSD's kunt u in alle glorie hier voortzetten: http://www.daemonforums.org/

Laten we het in dit draadje over Ubuntu hebben  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #73 Gepost op: 2012/12/12, 11:02:01 »
Citaat
Allemaal een storm in een glas water en zeker gezien wat er in een ander os allemaal naar huis gestuurd wordt.
Voor wie het een probleem mocht zijn is er de uitschakel optie

http://www.pcworld.com/article/2010676/canonical-adds-a-kill-switch-for-ubuntus-amazon-search.html

Ik ga er in ieder geen gebruik van maken vooralsnog.
Net als dat ik de statische informatie aan laat staan.

Voor jou ja, maar niet voor andere mensen. Dat is ook het hele punt met het opt in/opt out gebeuren.
Laten wij het maar eternal september noemen  :evil:

http://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_September

Re: ubuntu stuurt uw searches op naar haar servers.
« Reactie #74 Gepost op: 2012/12/12, 11:11:37 »
Bekijk het eens van de andere kant. Zelfs al zou Canonical luisteren en het opt-in maken, denk je dan dat Amazon daar blij mee zal zijn? Want de kans is dan groot dan meer dan 50% niet meedoet met de opt-in en dan is het voor Amazon natuurlijk vlug gedaan met de samenwerking en dat is niet leuk voor Canonicals inkomsten.