Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Stappenplan vga kaart installeren  (gelezen 3615 keer)

Stappenplan vga kaart installeren
« Gepost op: 2007/08/10, 11:09:31 »
Ik heb kubuntu geinstalleerd op een Asus A8n32-sli moederbord met een Asus  EN7800GTX  grafische kaart. 2 mb geheugen en een amd athlon64 x2 3800. Bovendien heb ik een Creative SB X-Fi en  3* wd 250 GB hardisks. In dual boot met xp werkt alles prima. Ik kan via kubuntu internetten, msn-nen, de radio luisteren, enzovoort en enzovoort. Bijna hoef ik niet meer op te starten in xp en heb ik dat programma alleen nog nodig om te gamen. Prima tot dusver. Creative werkt niet, maar de geluidsvoorziening van het moederbord werkt prima. Voorlopig hou ik dat zo.

Probleem is alleen nog dat ik maar niet de grafische kaart optimaal kan laten werken.
Als ik in de adept manager van kubuntu nvidia intik krijg ik een hoop te zien. Alleen de nvidia-kernel common is geinstalleerd.

nvclock (-gtk, -qt) niet;
nvidia-glx (glx-dev, glx-legacy, glx-legacy-dev) niet;
nvidia-glx-new (-dev) niet;
nvidia-kernel-source (legacy, new-kernel) niet;
nvidia-settings niet;
nvidia-xconfig niet;
nvtv niet.

Gisteren werkte, toen ik nvidia-settings ging installeren, alleen nog de terminal als ik ging opstarten. De computer wist niet meer welke vga instelling hij moest gebruiken.  

Iemand van jullie stelde voor xresprobe voor, maar dat lukte mij niet meer. Ik heb alles opnieuw geinstalleerd.
Nu ben ik met het opnieuw installeren aangekomen bij de grafische kaart. Hebben jullie een stappenplannetje voor mij.
"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man Schweigen." (Wittgenstein 1921)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Stappenplan vga kaart installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/10, 11:12:55 »
- installeer xresprobe
- Systeem - Beheer - Beperkt ondersteunde stuurprogramma's (in het menu van Ubuntu met Gnome; waar het staat in Kubuntu met KDE, weet ik niet....)

Stappenplan vga kaart installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/10, 11:24:26 »
xresprobe is geinstalleerd
"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man Schweigen." (Wittgenstein 1921)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Stappenplan vga kaart installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/10, 11:25:27 »
OK. En nou dus Restricted drivers manager / Beperkt ondersteunde stuurprogramma's.

Stappenplan vga kaart installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/10, 11:32:39 »
Sorry, bedoel je dat bij de software sources  `niet vrije stuurprogramma's`  aangevinkt moeten zijn. Main, Universe, restricted en multiverse zijn aangevinkt. (Dat is meen ik standaard bij kubuntu aangevinkt.) Ik heb dat gecheckt bij Repositories onderhouden in de Adept manager.
"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man Schweigen." (Wittgenstein 1921)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Stappenplan vga kaart installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/10, 11:33:40 »
Nee, ik bedoel een wizard die gewoon in het menu staat.

Stappenplan vga kaart installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/10, 11:41:23 »
I am lost.

ik zie via het startmenu van kubuntu (linksonder) o.a.:
systeeminstellingen
programma's toevoegen/verwijderen (adept installer)
etc.
adept-manager

Waar moet ik die wizard zoeken?

Ubuntu heeft die wizard wel onder Systeem, maar ik zie dat niet bij Kubuntu.
"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man Schweigen." (Wittgenstein 1921)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Stappenplan vga kaart installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/10, 11:44:53 »
Open anders eens een terminal (Konsole) en tik dit in:
gksu -D /usr/share/applications/restricted-manager.desktop /usr/bin/restricted-manager

Stappenplan vga kaart installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/10, 11:48:06 »
ik moet eerst gksu installeren. Zal ik ff doen.
"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man Schweigen." (Wittgenstein 1921)

Stappenplan vga kaart installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/08/10, 11:52:19 »
ik krijg na
gksu -D /usr/share/applications/restricted-manager.desktop /usr/bin/restricted-manager
bad  device
en failed to  open device
"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man Schweigen." (Wittgenstein 1921)

Stappenplan vga kaart installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/08/10, 11:56:54 »
kan ik gksu ook weer deinstalleren?
"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man Schweigen." (Wittgenstein 1921)

Stappenplan vga kaart installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/08/10, 12:01:27 »
pjotr123, ik denk niet dat we via Ubuntu stappenplannen iets in Kubuntu kunnen bewerkstelligen. Kunnen we een andere weg inslaan?
"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man Schweigen." (Wittgenstein 1921)

Stappenplan vga kaart installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2007/08/10, 12:45:21 »
gksu installeren had niet moeten gebeuren. Kubuntu start niet meer in de grafische desktop op.  Ik zie flauw iets op het scherm schemeren. pjotr123 is ook offline, zie ik. Met ubuntukennis Kubuntu problemen proberen op te lossen, gaat dus niet. Ik zal Kubuntu opnieuw installeren.
"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man Schweigen." (Wittgenstein 1921)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Stappenplan vga kaart installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2007/08/10, 13:27:14 »
OK. Kubuntu heeft blijkbaar de restricted drivers manager niet aan boord. Die moet je dus apart installeren.

Doe nu dit stappenplan:
- installeer xresprobe
- installeer restricted-manager
- voer restricted drivers manager uit: hetzij via het menu (ook in Kubuntu zal die wel een menu-onderdeel aanmaken, denk ik), hetzij via Konsole (met de commandoregel die ik eerder gaf).