Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] HD overgezet geen netwerk meer (wifi en bedraad)  (gelezen 2355 keer)

[OPGELOST] HD overgezet geen netwerk meer (wifi en bedraad)
« Gepost op: 2013/10/02, 21:30:22 »
Hoi,

Sinds een aantal dagen is mijn oudste notebook overleden waarop ik 12.04LTS draaide. De grafische kaart gaf de geest. Helaas. Nu heb ik de HD uit deze notebook overgezet in een bijna even oude Acer 240 Notebook en alles draaide in één keer. Amazing.
Maar sinds een aantal dagen begint de verbinding met internet te sputteren. Eerst wilde wifi niet altijd opstarten. Later helemaal niet meer. En nu doet ook de bekabelde aansluiting niets meer.
Geprobeerd mijn antwoord te vinden op dit forum, maar heb het gevoel dat ik rondjes draai. Ik kom er even niet meer uit.
Hulp is welkom

Harm.

ps Ik heb dus geen internetverbinding meer, kan dus geen updates meer binnenhalen en ook geen meldingen uit het systeem rechtstreeks posten.
Ik heb wel een ijzerwaren overzicht op mijn USB gezet en hier nu geplaatst. Hopelijk helpt dat alvast iets.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/05, 21:22:03 door Harm Huizing »
Kierkegaard; "Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen, maar moet voorwaarts geleefd worden."

Offline h2o

  • Lid
Re: HD overgezet geen netwerk meer (wifi en bedraad)
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/02, 22:28:15 »
Zoek met root rechten (sudo nautilus o.i.d.) naar de map /etc/udev/rules.d/
Daar staat een bestandje 70-persistent-net.rules. Verwijder dat bestandje en start je systeem opnieuw op. Je systeem draait nu op je beide netwerkkaarten.

Wat doe je precies (uitleg dus):  Dit bestandje regelt het MAC-adres van de netwerkkaarten en koppelt dat aan eth0, eth1, wlan0, wlan1 enz. Omdat jouw oude netwerkkaarten daar nog in staan en jouw harde schijf daarnaar refereert klopt dat niet meer. Jouw 'nieuwe' netwerkkaart heeft dan eth1 i.p.v. eth0.
Door dit bestandje op te ruimen en te herstarten wordt er een nieuw bestandje aangemaakt met de huidige situatie.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline joop905

  • Lid
Re: HD overgezet geen netwerk meer (wifi en bedraad)
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/02, 22:42:19 »
    Veel laptops hebben een wifi-knop of Fn toetscombinatie
    waarmee de wifi voorziening aan en uitgezet kan worden.

http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/veel-laptops-hebben-een-wifi-knop-of-fn-toetscombinatie-81178/

Offline h2o

  • Lid
Re: HD overgezet geen netwerk meer (wifi en bedraad)
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/02, 23:09:51 »
    Veel laptops hebben een wifi-knop of Fn toetscombinatie
    waarmee de wifi voorziening aan en uitgezet kan worden.

http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/veel-laptops-hebben-een-wifi-knop-of-fn-toetscombinatie-81178/
Klopt, maar hij heeft ook last dat zijn bedraad netwerk het niet doet. Wat ik al eerder schreef, dat ene bestandje zit (hoogst waarschijnlijk) in de weg.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: HD overgezet geen netwerk meer (wifi en bedraad)
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/03, 15:25:10 »
Het lijkt mij niet dat /etc/udev/rules.d/ de oorzaak is (tenzij later nog weer aangepast). Immers: Na het overzetten van de HD werkte alles in een keer. Als rules.d had verwezen naar een verkeerde adapter, dan zou deze vanaf het begin niet gewerkt hebben. Wat ik er uit begrijp is dat het eerst allebei prima werkte, daarna alleen bekabeld en nog weer later helemaal niets meer. Het lijkt me handig om hier even een steunpunt naar te laten kijken, want zo op afstand en met de geringe hoeveelheid gegevens is het wel heel erg gokken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Re: HD overgezet geen netwerk meer (wifi en bedraad)
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/03, 20:37:03 »
Zoek met root rechten (sudo nautilus o.i.d.) naar de map /etc/udev/rules.d/
Daar staat een bestandje 70-persistent-net.rules. Verwijder dat bestandje en start je systeem opnieuw op. Je systeem draait nu op je beide netwerkkaarten.

Wat doe je precies (uitleg dus):  Dit bestandje regelt het MAC-adres van de netwerkkaarten en koppelt dat aan eth0, eth1, wlan0, wlan1 enz. Omdat jouw oude netwerkkaarten daar nog in staan en jouw harde schijf daarnaar refereert klopt dat niet meer. Jouw 'nieuwe' netwerkkaart heeft dan eth1 i.p.v. eth0.
Door dit bestandje op te ruimen en te herstarten wordt er een nieuw bestandje aangemaakt met de huidige situatie.

Hoi allemaal,

Alvast hartelijk dank voor de geboden hulp, want ik ben alweer een stuk verder. Het weggooien van het bestand zoals hierboven vernoemd hielp direct. Ik heb nu in ieder geval weer draadloos internet. Gelukkig. Dus gelijk weer de updates binnengehaald.
Bekabelde verbinding wil nog niet lukken. Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik door al dat gepruts inmiddels de SSID met alle gegevens voor de kabelverbinding heb weggegooid.
Dus dat ga ik nog even weer proberen in te stellen.
Tot zover alvast bedankt.
Kierkegaard; "Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen, maar moet voorwaarts geleefd worden."

Offline heir4c

  • Lid
Re: HD overgezet geen netwerk meer (wifi en bedraad)
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/03, 23:46:31 »
Normaal gezien als je de netwerk kabel insteekt heb je direct internet zonder ook maar één instelling te doen (Nog nooit gehad dat Ubuntu géén verbinding maakt). Dus trek even je kabel eruit en weer erin. Reset misschien ook eens je aansluiting zelf van je provider. (gewoon de stekker uit het stopcontact en enkele minuten wachten en weer aansluiten).
Heb hier een moederbord dat 1Gb verbinding heeft. Als ik er een switch tussen steek om ook een andere comp van internet te voorzien springt hij naar de 100Mb (omdat de switch niet meer aankan) Dan brand er een groen lampje naast de poort. Als ik dan terug de internetstekker rechtstreeks in het moederbord steek blijft hij op groen, dan moest ik hem nogmaals uit en in pluggen om terug een rood lampje te krijgen (1000Mb).
Dus een los draadje kan veel veroorzaken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: HD overgezet geen netwerk meer (wifi en bedraad)
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/04, 08:08:44 »
Om uit te sluiten dat het een hardwareprobleem is kan je ook een keer opstarten met ene live-cd/dvd/usb.
Als het bedraade netwerk dan wel werkt is de hardware op orde en heb je in de pogingen idd softwarematig iets gesloopt.

Offline Nero

  • Lid
Re: HD overgezet geen netwerk meer (wifi en bedraad)
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/04, 13:39:39 »
(...) Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik door al dat gepruts inmiddels de SSID met alle gegevens voor de kabelverbinding heb weggegooid.
Wist niet eens dat kabelverbinding ook SSID gebruikte... ;)

Re: HD overgezet geen netwerk meer (wifi en bedraad)
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/05, 21:21:23 »
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik ben er eerst wel uit.

groet Harm
Kierkegaard; "Het leven is alleen achterwaarts te begrijpen, maar moet voorwaarts geleefd worden."