Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee keer opstartscherm na installatie 9.1 binnen XP (WUBI)  (gelezen 1763 keer)

Offline tanstaafl

  • Lid
Twee keer opstartscherm na installatie 9.1 binnen XP (WUBI)
« Gepost op: 2009/11/02, 14:14:43 »
Na een schone intallatie Ubuntu 9.1 binnen Windows XP krijg ik twee keer een opstartscherm met keuzemenu: het eerste via XP's boot.ini zou na tien seconden of enter direct Ubuntu moeten opstarten (deed dit met 9.04), maar in plaats daarvan verschijnt GRUB met het tweede menu dat na (opnieuw) tien seconden of enter Karmic Koala in beeld brengt.

Er zijn ergere dingen, maar toch zou ik van dat tweede menu afwillen.

De boot.ini op de XP partitie ziet er zo uit:

[boot loader]
timeout=10
default=C:\wubildr.mbr
[operating systems]
C:\wubildr.mbr = "Ubuntu"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Daar lijkt me niets mis mee. Het kan dus aan wubldr.mbr liggen, waarschijnlijker is dat in de Ubuntu-map /boot/grub iets moet worden aangepast.

Weet iemand de oplossing???

Offline track

  • Lid
Re: Twee keer opstartscherm na installatie 9.1 binnen XP (WUBI)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/02, 14:50:52 »
Hoi tanstaafl,

welkom op het forum !

Wat je eigenlijk wil is dat het tweede menu niet optreedt en hij meteen doorloopt, juist ?
Dat kan, je moet alleen even het  grub-menu aanpassen:  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2
(timeout op "0" en je bent het kwijt)

Maar dat houdt een extra risico in:  Mits er ooit iets bij Uby mis zou gaan kun je niet meer in de "Rescue Mode" komen !
Dit naast het risico dat je sowieso al met een wubi loopt, dat dus jouw Uby mee naar de soep gaat mits het ntsf-systeem
van Win.. kapot zou gaan.  Je mist dus sowieso al de spreekwoordelijke stabiliteit van een "echte" Uby op zijn eigen partitie.
(vandaar dat ook ik je voor prodictief gebruik zeker een "Dual Boot" met eigen partitie aanraad)

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Twee keer opstartscherm na installatie 9.1 binnen XP (WUBI)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/02, 14:53:04 »
Volgens mij is dit wel zoals bedoelt. Ook ik krijg eerst het windows bootmenu en na de keuze voor Ubuntu een grub2 menu.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline tanstaafl

  • Lid
Re: Twee keer opstartscherm na installatie 9.1 binnen XP (WUBI)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/02, 17:36:34 »
Bedankt Track!

Ik zit nu op het juiste spoor, merk echter dat GRUB2 aanpassen niet direct een fluitje van een cent is. Later deze week doe ik verslag vam m'n bevindingen.

Overigens was "binnen XP" niet zo handig uitgedrukt. Ubuntu staat bij mij naast XP (alleen voor incidenteel off-line
gebruik) op een eigen partitie. Dat werkt nu een jaar of twee praktisch probleemloos.

Groet, tanstaafl

Offline track

  • Lid
Re: Twee keer opstartscherm na installatie 9.1 binnen XP (WUBI)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/02, 18:18:31 »
Dus, je hebt wél een partitie met ntfs voor Win.. plus twee partities voor Uby, 1x ext3 en 1x swap ?
Waar komt dan dat dubbele opstartmenu vandaan ?

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Twee keer opstartscherm na installatie 9.1 binnen XP (WUBI)
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/02, 19:58:06 »
Waar komt dan dat dubbele opstartmenu vandaan ?
lees:
De boot.ini op de XP partitie
Maar je kan in alle gevallen (wubi of niet) gebruik maken van de Opstart-Manager:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/OpstartManager
Verkort de wachttijd in seconden.

Bij 0 wordt er helemaal geen menu voor Grub getoond. Maar, pas op: zoals track terecht opmerkte is het daarna lastig in de herstel mode (recovery mode) te komen in geval van problemen. Wellicht is een wachttijd van 1 seconden dan nog beter (standaard is 10).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline tanstaafl

  • Lid
Re: Twee keer opstartscherm na installatie 9.1 binnen XP (WUBI)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/02, 22:54:38 »
Hallo Track en Testcees

Track: ik heb zes partities, t.w. windows xp, ubuntu, music. opslag xp, wissel en hp recovery. Ubuntu is 25 GB en bevat zoals ik onder xp kan zien o.a. een map disks met als inhoud  root, root disk en swap disk. Ik heb Ubuntu geïnstalleerd terwijl xp draaide en de Ubuntu-partitie leeg, maar ntfs geformatteerd, beschikbaar was. Daarbij wordt het mbr niet overschreven, maar   belanden de betreffende gegevens op de Ubuntu-partitie. Het dubbele opstartmenu komt, zoals ik inmiddels heb begrepen, van de overschakeling m.i.v. 9.1 van GRUB naar GRUB2.

Testcees: testcasemanager zegt zelf: "In de huidige versie 1.9.12-1 werkt GRUB 2 nog niet volledig. Een nieuwe installatie van Ubuntu versie 9.10 (Karmic Koala) zal GRUB 2 gebruiken."

Ik concentreer mij inmiddels op

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#VerwijderenvankeuzesuitGrub2 en http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1278577 reactie 3 en 4.

U hoort.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Twee keer opstartscherm na installatie 9.1 binnen XP (WUBI)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/02, 23:55:07 »
Testcees: testcasemanager zegt zelf: "In de huidige versie 1.9.12-1 werkt GRUB 2 nog niet volledig. Een nieuwe installatie van Ubuntu versie 9.10 (Karmic Koala) zal GRUB 2 gebruiken."
Voor de (over)duidelijkheid: niet volledig==niet alle functies/mogelijkheden van grub zijn geïmplementeerd.

De aanwezige mogelijkheden (zoals de wachttijd in seconden) functioneren volledig.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline tanstaafl

  • Lid
Re: Twee keer opstartscherm na installatie 9.1 binnen XP (WUBI)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/03, 00:51:56 »
Opgelost!

Testtcees, je maakte m'n dag. Toch startup-manager geïnstalleerd en "timeout in seconds" op 0 gezet leverde het gewenste resultaat.

Chapeau