Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nare fout in de installeerder van 10.04: help mee de foutmelding te ondersteunen  (gelezen 1667 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
In de installeerder (ubiquity) van 10.04 zit een vervelende fout, is me vandaag opgevallen: hij geeft ten onrechte een foutmelding over de schijfindeling. Een nieuwe fout, want in de ubiquity van 9.10 zit die niet. Met name erg verwarrend voor beginners met Linux.

Ik heb er snel even een foutmelding van gemaakt op Launchpad. Als je die fout ook hebt gemerkt, help dan mee die te ondersteunen: hopelijk trekken we de aandacht van de ontwikkelaars nog op tijd voor de finale versie....

De foutmelding zit hier:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ubiquity/+bug/566687

Offline JvH

  • Lid
Dus als ik het goed begrijp komt het er nu kort gezegd op neer dat de installer geen melding geeft over de bewerkingen die hij op de partitietabel gaat uitvoeren, terwijl die bewerkingen wel doorgevoerd worden als je op Next klikt?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dus als ik het goed begrijp komt het er nu kort gezegd op neer dat de installer geen melding geeft over de bewerkingen die hij op de partitietabel gaat uitvoeren, terwijl die bewerkingen wel doorgevoerd worden als je op Next klikt?

Precies. Althans bij een "naast elkaar"-installatie (Ubuntu naast Windows), waarbij je de partitionering geheel overlaat aan de volautomaat, en je zelf dus hooguit wat hebt lopen slepen met de schuifbalk.

In 9.10 gaf de installeerder (Ubiquity) de komende partitieveranderingen nog wel aan....

Inmiddels heeft de ontwikkelaar, Evan Dandrea, gereageerd:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/ubiquity/+bug/566687

Volgens hem is de melding van Ubiquity correct, en deed 9.10 het fout (??????). Ik kan z'n logica niet volgen, eerlijk gezegd. Maar er zal dus vermoedelijk niets aan gebeuren.... Tja.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
In 9.10 gaf de installeerder (Ubiquity) de komende partitieveranderingen nog wel aan....
Dat is nou juist het punt van de ontwikkelaar: volgens hem zijn de partitieveranderingen op dit punt al gedaan.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, dus ik weet niet of dit klopt. Maar als het klopt heeft die ontwikkelaar m.i. gewoon gelijk.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Zou kunnen.... Ik dacht dat de partitieveranderingen op dat punt nog niet geheel zijn doorgevoerd, maar dat er uitsluitend vrije ruimte is gecreƫerd ten koste van de Windowspartitie. Nog geen root en swap gemaakt dus.

Mij lijkt de melding in elk geval verwarrend, en was het beter geregeld in 9.10. Enfin.

Offline JvH

  • Lid
In 9.10 gaf de installeerder (Ubiquity) de komende partitieveranderingen nog wel aan....
Dat is nou juist het punt van de ontwikkelaar: volgens hem zijn de partitieveranderingen op dit punt al gedaan.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, dus ik weet niet of dit klopt. Maar als het klopt heeft die ontwikkelaar m.i. gewoon gelijk.
Maar als het inderdaad zo is dat die bewerkingen al hebben plaatsgevonden, dan vind ik het wel zo netjes dat dat eventjes gezegd wordt. In de trant van 'These changes have been made to your partition tables'. Ik zal voor de release van Lucid niet meer toekomen aan een testinstallatie om het probleem te verifiƫren, maar ik zal wel even wat bijval geven op Launchpad :)

EDIT: klaar :) Ik hoop dat er een touw aan vast te knopen is. Cursus Engels is wellicht een idee :P
« Laatst bewerkt op: 2010/04/20, 20:12:51 door JvH »