Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB  (gelezen 2655 keer)

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #25 Gepost op: 2024/02/01, 12:14:25 »
dan zal ik wel in de war zijn met een andere berichtenlijst

Dat kan gebeuren. Inmiddels hoop ik nog immer dat iemand met de gouden tip komt. Het probleem slaat werkelijk helemaal nergens op...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #26 Gepost op: 2024/02/02, 06:54:15 »
Geachte meedenkers en belangstellenden,

Het ziet er naar uit dat het probleem met de Ubuntu-iso's die maar niet wilden booten is opgelost. Op het Kubuntuforum kwam iemand met de verlossende suggestie. Citaat hieronder.

"Thanks for the info. I would be suspicious of the Nvidia graphics card. You can try booting with "nomodeset" perimeter and see if that will allow it to boot. if it does after installation you will have to install the correct Nvidia driver for your card.
This page will tell you how to set that in the boot line. https://www.dell.com/support/kbdoc/e...-linux-booting
There are other possibilities also you may need a newer kernel. I would in bios /UEFI disable secure boot also.
Good luck. "


Mijn werd gevraagd naar de specificaties van mijn machine en gelijk werd er met een "verdachtmakende vinger" gewezen naar mijn Nvidia GPU. Dat vermoeden had ik zelf ook al maar dat verklaarde voor mij nog niet waarom precies de Ubuntu-iso's de kuren vertoonde en o,a  Mint en KDE neon, nota bene beide Ubuntu-based de problemen niet gaven. Die verklaring heb ik nu nog steeds niet maar de procedure als gegeven in de link nam het probleem dus wel weg. Naast Mint Cinnamon en Windows ronkt hier nu een tevreden Ubuntu-Studio op de machine, overigens tegenwoordig recht uit de doos een zeer mooie en complete KDE-distro. Wel ben ik nog steeds benieuwd naar waarom nu juist bij Ubuntu ineens een dergelijke kunstgreep moet worden uitgehaald terwijl dit eerst niet zo was.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #27 Gepost op: 2024/02/02, 09:55:16 »
@ZijneBalorigheid, knap hoor. De aanhoudende wind.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #28 Gepost op: 2024/02/02, 10:30:08 »
Update: ik probeerde onlangs ook nog de UEFI te resetten naar de standaardwaarden maar toen bleek de grub eraf gekeild (ja ik heb een dual-boot, en nee, dat is niet de oorzaak van de problemen want dan had ik die al eerder gehad. :P :P :P) ...En nog steeds werd er geen Ubuntu-familie iso opgestart...
Nog een ander spoor: In Gparted zag ik twee ongebruikte stukken harde schijf (partities) met omschrijving: "hidden diag". Wat mag dat wezen en zou het iets te maken kunnen hebben met de onderhavige kwestie?

die hidden diaq  wilt zeggen 'verborgen diagnose' daar zal je dan eens moeten naar kijken, en zien dat je daar rechten op hebt.
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline Oesje

  • Lid
Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #29 Gepost op: 2024/02/02, 10:52:43 »
Citaat
Mijn machine heeft op zeker UEFI ondersteuning, ik ben ook geregeld in het menu geweest, maar ik heb toch voor de volledigheid van het "onderzoek" het commando: efibootmgr ingegeven en daar kwam onderstaande output uit.

BootCurrent: 0003
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 0003,0009,0002,0001,0000,0004,000A,0005,0006,0007
Boot0000* Windows Boot Manager
Boot0001* debian
Boot0002* neon
Boot0003* ubuntu
Boot0004* debian
Boot0005* UEFI:CD/DVD Drive
Boot0006* UEFI:Removable Device
Boot0007* UEFI:Network Device
Boot0009* Manjaro
Boot000A* Hard Drive

Bij het aanzetten van je computer / laptop roep eens onmiddelijk de bootloader op , meestal is dat met de F8 toets in te drukken en kies daar voor

Boot0006* UEFI:Removable Device wat volgens mij de USB stick is .

Hidden diag zijn de verborgen windows 10 of 11 partities . Een partitietie met de systeembestanden en een herstelpartitie .
En als je Gparted opent zul je zien dat die systeempartie gereserveert is voor Microsoft . Daarom dat ik nooit  windows 10 of 11 en linux  op dezelfde schijf zal installeren .

Boot0000* Windows Boot Manager


Zoals je ziet staat Windows als allereerste in de bootvolgorde !
« Laatst bewerkt op: 2024/02/02, 10:59:33 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline Oesje

  • Lid
« Laatst bewerkt op: 2024/02/02, 11:09:16 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #31 Gepost op: 2024/02/02, 11:20:44 »
Citaat
Mijn machine heeft op zeker UEFI ondersteuning, ik ben ook geregeld in het menu geweest, maar ik heb toch voor de volledigheid van het "onderzoek" het commando: efibootmgr ingegeven en daar kwam onderstaande output uit.

BootCurrent: 0003
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 0003,0009,0002,0001,0000,0004,000A,0005,0006,0007
Boot0000* Windows Boot Manager
Boot0001* debian
Boot0002* neon
Boot0003* ubuntu
Boot0004* debian
Boot0005* UEFI:CD/DVD Drive
Boot0006* UEFI:Removable Device
Boot0007* UEFI:Network Device
Boot0009* Manjaro
Boot000A* Hard Drive

Bij het aanzetten van je computer / laptop roep eens onmiddelijk de bootloader op , meestal is dat met de F8 toets in te drukken en kies daar voor

Boot0006* UEFI:Removable Device wat volgens mij de USB stick is .

Hidden diag zijn de verborgen windows 10 of 11 partities . Een partitietie met de systeembestanden en een herstelpartitie .
En als je Gparted opent zul je zien dat die systeempartie gereserveert is voor Microsoft . Daarom dat ik nooit  windows 10 of 11 en linux  op dezelfde schijf zal installeren .

Boot0000* Windows Boot Manager


Zoals je ziet staat Windows als allereerste in de bootvolgorde !

Inmiddels was ik erachter dat ik de bootvolgorde moest aanpassen. Dus Mint Cinnamon weer bovenaan zodat ook de grub weer als eerste opstartte.
Ik ga binnenkort overigens ook een fysieke scheiding aanbrengen tussen de linuxpartities en de windows installatie.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Oesje

  • Lid
Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #32 Gepost op: 2024/02/02, 11:54:05 »
Als je in de toekomst nog problemen hebt met een opstartstick te maken zou dat wel eens kunnen komen doordat de partitietabel corrupt geworden is of verdwenen, .
Moet je met Gparted een nieuwe partitietabel aanmaken .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Partitietabel
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #33 Gepost op: 2024/02/02, 17:51:07 »
Als je in de toekomst nog problemen hebt met een opstartstick te maken zou dat wel eens kunnen komen doordat de partitietabel corrupt geworden is of verdwenen, .
Moet je met Gparted een nieuwe partitietabel aanmaken .
https://nl.wikipedia.org/wiki/Partitietabel

Dat kan zeker, maar zou ik dan niet problemen hebben met veel meer distro-iso's dan alleen de Ubuntu's? Mint, Debian, KDE NEON, Manjaro, MX-Linux, het deed het allemaal gewoon...
Dat lijkt  me dus niet het probleem, tenzij u mij bepaalde inzichten kan tonen die mij dwingen de mijne te herzien.
« Laatst bewerkt op: 2024/02/02, 22:00:36 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Oesje

  • Lid
Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #34 Gepost op: 2024/02/03, 11:38:06 »
Alternatieve iso-usb-schrijvers hebben tot nu toe gefaald, ook een uitwijken naar Rufus of windows had niet het gewenste effect. Bij die laatste was wel de "boot not found" melding weg maar het probleem op zich was er nog steeds. Tot nu toe een dood spoor, iemand nog een suggestie?

Ik las dit in #8
Ik heb dit ook al meegemaakt in Windows 10 met Rufus en dat kwam doordat de partitietabel op de stick foetsie was geraakt , en de oorzaak was stick niet veilig uitgeworpen voor het verwijderen .
Microsoft beweert dat vanaf W10 veilig uitwerpen niet meer nodig is . Zo terug een lesje bijgeleerd dat je van Microsoft niet alles moet geloven . En de meesten gooien de USB stick dan maar weg omdat ze denken dat hij onbruikbaar is .
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #35 Gepost op: 2024/02/03, 20:56:49 »
Alternatieve iso-usb-schrijvers hebben tot nu toe gefaald, ook een uitwijken naar Rufus of windows had niet het gewenste effect. Bij die laatste was wel de "boot not found" melding weg maar het probleem op zich was er nog steeds. Tot nu toe een dood spoor, iemand nog een suggestie?

Ik las dit in #8
Ik heb dit ook al meegemaakt in Windows 10 met Rufus en dat kwam doordat de partitietabel op de stick foetsie was geraakt , en de oorzaak was stick niet veilig uitgeworpen voor het verwijderen .
Microsoft beweert dat vanaf W10 veilig uitwerpen niet meer nodig is . Zo terug een lesje bijgeleerd dat je van Microsoft niet alles moet geloven . En de meesten gooien de USB stick dan maar weg omdat ze denken dat hij onbruikbaar is .

Ik heb dat blijkbaar gemist en ik koppel elke stick nog altijd netjes af voordat ik hem eruit haal. Een usb-stick weggooien lijkt me zelden echt nodig, meestal repareer je deze wel weer met een grondig formatteren. Gelukkig bleek dit bij het probleem in deze draad allemaal niet aan de orde. Voor nu ga ik deze draad op "opgelost" zetten. Iedereen dank voor het meedenken.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Mijn PC start geen .iso meer op vanaf USB
« Reactie #36 Gepost op: 2024/02/04, 08:32:52 »
Alternatieve iso-usb-schrijvers hebben tot nu toe gefaald, ook een uitwijken naar Rufus of windows had niet het gewenste effect. Bij die laatste was wel de "boot not found" melding weg maar het probleem op zich was er nog steeds. Tot nu toe een dood spoor, iemand nog een suggestie?

Ik las dit in #8
Ik heb dit ook al meegemaakt in Windows 10 met Rufus en dat kwam doordat de partitietabel op de stick foetsie was geraakt , en de oorzaak was stick niet veilig uitgeworpen voor het verwijderen .
Microsoft beweert dat vanaf W10 veilig uitwerpen niet meer nodig is . Zo terug een lesje bijgeleerd dat je van Microsoft niet alles moet geloven . En de meesten gooien de USB stick dan maar weg omdat ze denken dat hij onbruikbaar is .

Ik heb dat blijkbaar gemist en ik koppel elke stick nog altijd netjes af voordat ik hem eruit haal. Een usb-stick weggooien lijkt me zelden echt nodig, meestal repareer je deze wel weer met een grondig formatteren. Gelukkig bleek dit bij het probleem in deze draad allemaal niet aan de orde. Voor nu ga ik deze draad op "opgelost" zetten. Iedereen dank voor het meedenken.
In ieder geval ik heb door rufus wel een usb stick in de vuilnisbak moeten gooien stickie van 23 euro, word niet meer herkend door windows, kon er geen weg meer mee alles geprobeerd wat ik op google vond?
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu