Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma's van andere desktop environments  (gelezen 952 keer)

Offline Double12

  • Lid
Programma's van andere desktop environments
« Gepost op: 2007/12/15, 09:39:40 »
Dit is niet echt een probleem, meer gewoon een vraag. (verkeerde subforum voor dit topic?)

Heeft het nadelen om programma's van andere desktop environments te installeren? Bijvoorbeeld Kopete en Amorak op Xubuntu? Wordt het systeem hierdoor bijvoorbeeld trager? (ik heb het nog niet gemerkt)
Wat ik wel heb gemerkt is dat deze programma's misschien vaker crashen. Maar het kan ook zijn dat je dat nu merkt door die KDE crash handler, en dat het anders ook wel gebeurd maar dan merk je het niet zo erg.

Offline siegi

  • Lid
Programma's van andere desktop environments
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/15, 10:03:57 »
De kde programma's zullen iets trager opstarten in gtk-environment maar dat valt wel mee.
Je computer zal niet trager worden omdat de kde stuff niet automatisch geladen word, alleen als je het progje start.

Offline Double12

  • Lid
Programma's van andere desktop environments
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/15, 11:58:10 »
Mooi, dat is netjes.
En de Gnome-programma's zijn toch standaard gebaseerd op Gtk? Dus die zijn dan vrij natuurlijk voor XFCE, toch?

Offline Rulus

  • Lid
Programma's van andere desktop environments
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/15, 12:04:34 »
Inderdaad, zowel Gnome als XFCE gebruiken GTK.

Offline Double12

  • Lid
Programma's van andere desktop environments
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/15, 12:09:07 »
Ok, maar is heel Linux dan niet veel te afhankelijk van Gtk? (niet dat dat erg hoeft te zijn)
Ongeveer alle programma's voor Linux die ik tegenkom werken met Gtk, alleen de KDE-programma's schijnen Qt te gebruiken.

En als er steeds meer programma's komen die voor Windows én Linux zijn, wordt Gtk nog belangrijker, want dan kan hetzelfde programma gewoon worden gecompileerd voor twee besturingssystemen.

Offline Rulus

  • Lid
Programma's van andere desktop environments
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/15, 12:18:28 »
Linux is helemaal niet afhankelijk van Gtk, Linux is enkel de kernel. Zowel GTK als QT zijn cross-platform.

Offline Double12

  • Lid
Programma's van andere desktop environments
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/15, 12:26:06 »
Nou, als je het op die manier wilt zeggen: de gebruikers van een grafisch Linux-systeem zijn voor hun programma's nogal afhankelijk van Gtk.

Ik heb ook gehoord dat Qt cross-platform is, maar ik weet niet eigenlijk niet wat Qt nou inhoudt als toolkit: KDE gebruikt het, maar verder kom ik het weinig tegen.

Offline Rulus

  • Lid
Programma's van andere desktop environments
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/15, 12:33:37 »
Ik denk dat dat nogal meevalt, KDE is ook heel groot, er zijn een hele hoop QT programma's. Gnome wint op dit moment wat terrein, maar met de komst van KDE 4 zal dat wel weer keren vermoed ik.

Offline Double12

  • Lid
Programma's van andere desktop environments
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/15, 13:07:37 »
Citaat van: Rulus
Ik denk dat dat nogal meevalt, KDE is ook heel groot, er zijn een hele hoop QT programma's.
Er zijn idd ongelovelijk veel KDE-programma's, maar daar schrijven ze niet bij dat ze Qt gebruiken. Bij Gtk-programma's staat dat er vaak wel bij.

Citaat van: Rulus
Gnome wint op dit moment wat terrein, maar met de komst van KDE 4 zal dat wel weer keren vermoed ik.
Mijns inziens terecht ;) KDE heeft strakblauw als standaardkleur, Gnome zo'n vaag human-kleurtje oranje (tenminste bij Ubuntu). Maar dat is mijn mening.

Wat ik raar vind: Gnome en XFCE zijn op zich best verschillend, maar door de panels met de programma's erop een beetje op dezelfde manier te arrangeren ziet de desktop er in Ubuntu en Xubuntu vrij hetzelfde uit. Waardoor is XFCE dan zoveel sneller? En waarom zou je nog Gnome gebruiken?