Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IPv6, wat, hoe, waneer en hoe verder?  (gelezen 2773 keer)

Offline Pivni Pes

  • Lid
IPv6, wat, hoe, waneer en hoe verder?
« Gepost op: 2010/07/26, 20:57:59 »
Over ± 1 jaar zijn de IPv4 adressen op, zal allemaal wel, maar heeft dit ook betrekking op een interne netwerk?
Of heeft dit alleen maar betrekking op websites, en merken wij niet veel er van?
Moet ik een andere router kopen?
« Laatst bewerkt op: 2010/07/26, 21:08:30 door Pivni Pes »

Offline ruujan

  • Lid
Re: IPv6, wat, hoe, waneer en hoe verder?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/26, 22:40:19 »
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik denk dat een firmware update van je router niet voldoende zal zijn. Ik heb ook geeen idee of het met IPv6 nog gebruikelijk zal zijn om private IP-adressen te gebruiken. Er zijn tenslotte adressen in overvloed. Maar vanuit beveiligingsoogpunt lijkt het me wel beter. En zo zijn er nog veel meer vragen.

Ik las vandaag dat XS4All al ipv6 aanbiedt aan een aantal klanten. Ik ga eens kijken of ik daar ook in mee kan doen en wat de gevolgen dan zijn.

Ik bedoel maar, in theorie is het allemaal wel helder, maar hoe gaat het in de praktijk worden en dan zeker gedurende de overgang. Kun je vanaf een v6 adres een server bereiken met een v4 adres en hoe ziet dat er dan uit?

Re: IPv6, wat, hoe, waneer en hoe verder?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/27, 01:30:30 »
Binnen +/- een jaar zullen de ip-adressen op zijn voor de providers om er bij te kunnen bestellen. Neem van mij aan dat die hun voorzorgsmaatregelen hebben genomen en er genoeg hebben gereserveerd, zodat ze nog verschillende jaren verder kunnen.
Wat dan ook nog een mogelijkheid is voor de isp's (en wat door sommigen al wordt toegepast) is om een ip adres te delen onder klanten die niets meer nodig hebben (ik denk vooral aan de lichtgewicht adsl formules die meer en meer beginnen op te duiken), en zelf dus gewoon adressen in de 10. reeks uit te delen (ip adressen die beginnen met 10 zijn gereserveerd voor locaal gebruik, net als 192.168. en 172.16.0.0 - 172.31.255.255)
Dit is voor de meeste klanten geen enkel probleem, en dan kunnen ze rustig tot in het einde der tijden ip'tjes blijven uitdelen.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline tigger

  • Lid
Re: IPv6, wat, hoe, waneer en hoe verder?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/27, 08:12:56 »
Over ± 1 jaar zijn de IPv4 adressen op, zal allemaal wel, maar heeft dit ook betrekking op een interne netwerk?
Of heeft dit alleen maar betrekking op websites, en merken wij niet veel er van?
Moet ik een andere router kopen?

Als jij je interne netwerk in een prive-reeks hebt gezet (10.x.x.x, 172.16.x.x -172.31.x.x of 192.168.x.x) dan is er niets aan de hand. Deze netwerken worden standaard niet gerouteerd en komen vele malen voor.
Er bestaat veel meer dan alleen websites, denk bijvoorbeeld aan je mail-server bij de provider. Je zal niet direct een nieuwe router hoeven te kopen, mogelijk dat je in de toekomst wel een IPv6 geschikte router wil kopen, maar op dit moment is er nog bijzonder weinig aan consumenten producten te krijgen dat IPv6 ondersteund, uitgezonderd wat "recente" OS-en. Linux, Windows (XP met patch vista en hoger standaard), BSD en OSx ondersteunen het redelijk out-of-the-box.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline steffann

  • Lid
Re: IPv6, wat, hoe, waneer en hoe verder?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/28, 08:44:33 »
Binnen +/- een jaar zullen de ip-adressen op zijn voor de providers om er bij te kunnen bestellen. Neem van mij aan dat die hun voorzorgsmaatregelen hebben genomen en er genoeg hebben gereserveerd, zodat ze nog verschillende jaren verder kunnen.

Providers kunnen nu voor maximaal 9 maanden in de toekomst IP adressen aanvragen. Vanaf januari 2011 wordt dat 6 maanden, en vanaf juli 2011 zelfs 3 maanden. De providers die willen blijven groeien zullen dus niet heel lang zonder oplossing verder kunnen. Het beste is invoeren van IPv6, maar er zullen zeker 'light' providers zijn die klanten bijvoorbeeld een 10.*.*.* adres gaan geven. Dingen als skype, bittorrent of een VPN naar kantoor zijn echter onmogelijk met zo'n verbinding...

Offline steffann

  • Lid
Re: IPv6, wat, hoe, waneer en hoe verder?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/28, 08:53:37 »
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik denk dat een firmware update van je router niet voldoende zal zijn. Ik heb ook geeen idee of het met IPv6 nog gebruikelijk zal zijn om private IP-adressen te gebruiken. Er zijn tenslotte adressen in overvloed. Maar vanuit beveiligingsoogpunt lijkt het me wel beter. En zo zijn er nog veel meer vragen.

Echte private adressen zoals 10.*.*.* en 192.168.*.* bestaan met IPv6 niet meer. Wel zijn er unieke adressen voor lokaal gebruik. Die worden niet op het internet gebruikt, en kunnen dus uitsluitend lokaal gebruikt worden. Wel heeft iedereen een uniek blok van die adressen zodat er geen conflicten ontstaan als je een VPN naar kantoor op wil zetten of iets dergelijks. Voor de beveiliging maakt het niet uit. Een IPv6 router kan dezelfde beveiliging toepassen als je huidige IPv4 NAT router. Ook al gebruik je publieke IPv6 adressen.

Ik bedoel maar, in theorie is het allemaal wel helder, maar hoe gaat het in de praktijk worden en dan zeker gedurende de overgang. Kun je vanaf een v6 adres een server bereiken met een v4 adres en hoe ziet dat er dan uit?

Nee, helaas. IPv4 praat alleen met IPv4, en IPv6 praat alleen met IPv6. Om in de toekomst alles te kunnen bereiken zul je dus beide moeten hebben. Of je moet een proxy server van je provider gebruiken die beide ondersteunt. Er zijn ook IPv6-naar-IPv4 NAT (NAT64) oplossingen. Niet ideaal, maar daarmee kun je wel een IPv6-only netwerk intern hebben. Je NAT64 router moet dan aan de buitenkant wel IPv6 en IPv4 hebben zodat die het IPv4 internet kan bereiken.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/28, 08:55:21 door steffann »

Offline Vinnie665

  • Lid
Re: IPv6, wat, hoe, waneer en hoe verder?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/28, 11:17:16 »
Als jou verhaal goed bedrijk steffann hebben we er meer last van dan profijd? ik heb zelf 3 servers met private ipv4 adress "gekocht" zo lang mijn ISP dus niet ver zal gaan naar ipv6 zal dus voor de ipv6 mensen mijn website(s) niet toegangelijk zijn? of zie ik dit verkeerd?

Offline Pivni Pes

  • Lid
Re: IPv6, wat, hoe, waneer en hoe verder?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/30, 20:08:10 »
Ik heb mijn interne IP range anders dan 10.x.x.x, 172.16.x.x -172.31.x.x of 192.168.x.x
Wat ik gebruik op mijn werk is 192.0.180.x en thuis 192.2.180.x
Dit is toch geen probleem, althans, ik ben nog niet tegen een probleem aangelopen.

Ik weet niet of dat ik het goed begrijpt, maar als mijn ISP overgaat op IPv6, kan mijn interne netwerk dan wel op IPv4
blijven werken, of moet ik dan een nieuwe router kopen?

Offline ChrisNL

  • Lid
Re: IPv6, wat, hoe, waneer en hoe verder?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/30, 23:04:16 »
als de providers naar IPv6 gaan zijn zij dan verplicht om ons een nieuw modem te geven of moeten we er zelf eentje regelen?
een router is je eigen zorg, maar het modem kreeg (huur) je bij je internet abonnement.