Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: snelheid in cpufreq-info klopt niet  (gelezen 1639 keer)

vraagje

  • Gast
snelheid in cpufreq-info klopt niet
« Gepost op: 2009/04/11, 00:13:57 »
Hallo allemaal,

Men eerste post op dit forum, ik lees al een tijdje mee en ik draai al best een tijd op kubuntu, sinds kort heb ik een verse installatie van kubuntu 9.04 beta gedaan. Alles werkt eigenlijk perfect alleen bij het finetunen toch een klein probleempje : De cpu frequency klopt niet met mijn bios settings. Hier ben ik achter gekomen door het spelen met een conky-achtige plasmoid, die het cpufreq-info commando gebruikt voor bepaalde stats.

Even wat info over het systeem : betreft een Asus p5b-deluxe met Intel E6600 core2 duo processor. Laatste bios is geflashed. Default is de processor 2400Mhz (266*9), deze heb ik eigenlijk al sinds ik hem heb draaien op 3GHz (333*9). Dit heeft altijd goed gewerkt zowel in verschillende windows versies als eerdere ubuntu versies. De linux kernel is 2.6.28-11-generic #41-Ubuntu (laatste volgens mij).

De output van cat /proc/cpuinfo

processor       : 0               
vendor_id       : GenuineIntel   
cpu family      : 6               
model           : 15             
model name      : Intel(R) Core(TM)2 CPU          6600  @ 2.40GHz
stepping        : 6                                             
cpu MHz         : 1596.000                                       
cache size      : 4096 KB                                       
physical id     : 0                                             
siblings        : 2                                             
core id         : 0
cpu cores       : 2
apicid          : 0
initial apicid  : 0
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 10
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi sse2 ss ht tm pbe syscall nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good pni dtes64 monitor ds_cpl vmx ecx16 xtpr pdcm lahf_lm tpr_shadow
bogomips        : 5999.76
clflush size    : 64
cache_alignment : 64
address sizes   : 36 bits physical, 48 bits virtual
power management:

processor       : 1
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 6
model           : 15
model name      : Intel(R) Core(TM)2 CPU          6600  @ 2.40GHz
stepping        : 6
cpu MHz         : 1596.000
cache size      : 4096 KB
physical id     : 0
siblings        : 2
core id         : 1
cpu cores       : 2
apicid          : 1
initial apicid  : 1
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 10
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi sse2 ss ht tm pbe syscall nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts rep_good pni dtes64 monitor ds_cpl vmx ecx16 xtpr pdcm lahf_lm tpr_shadow
bogomips        : 5999.98
clflush size    : 64
cache_alignment : 64
address sizes   : 36 bits physical, 48 bits virtual
power management:

en output van cpufreq-info
                                   
cpufrequtils 004: cpufreq-info (C) Dominik Brodowski 2004-2006   
Report errors and bugs to cpufreq@lists.linux.org.uk, please.   
analyzing CPU 0:                                                 
  driver: acpi-cpufreq                                           
  CPUs which need to switch frequency at the same time: 0       
  hardware limits: 1.60 GHz - 2.39 GHz                           
  available frequency steps: 2.39 GHz, 1.60 GHz                 
  available cpufreq governors: conservative, ondemand, userspace, powersave, performance
  current policy: frequency should be within 1.60 GHz and 2.39 GHz.                     
                  The governor "ondemand" may decide which speed to use                 
                  within this range.                                                   
  current CPU frequency is 1.60 GHz.                                                   
  cpufreq stats: 2.39 GHz:19.40%, 1.60 GHz:80.60%  (21)                                 
analyzing CPU 1:                                                                       
  driver: acpi-cpufreq                                                                 
  CPUs which need to switch frequency at the same time: 1                               
  hardware limits: 1.60 GHz - 2.39 GHz                                                 
  available frequency steps: 2.39 GHz, 1.60 GHz                                         
  available cpufreq governors: conservative, ondemand, userspace, powersave, performance
  current policy: frequency should be within 1.60 GHz and 2.39 GHz.                     
                  The governor "ondemand" may decide which speed to use                 
                  within this range.                                                   
  current CPU frequency is 1.60 GHz.                                                   
  cpufreq stats: 2.39 GHz:19.35%, 1.60 GHz:80.65%  (19) 
   

Het probleem is dus niet de 1.6GHz scaled mode, want hij was idle toen ik dat commando intypte, dit hoort natuurlijk zo. Zoals je ziet geeft deze dus 2.4 GHz als maximale waarde aan bij cpufreq-info. Terwijl in de bios deze op 3GHz staat, in dmesg heb ik het volgende gevonden

dmesg | grep MHz
[    0.000000] Detected 2999.882 MHz processor.
[    0.404075] hpet0: 3 comparators, 64-bit 14.318180 MHz counter

Bij het booten ziet hij dus wel de goede snelheid maar ergens later krijgt hij andere settings en herkent hij de overclock niet lijkt het. Nog enkele gegevens welke in diverse google topic's over cpuspeeds genoemd staan

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies
2394000 1596000

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor
ondemand

Wat erg vreemd is dat in een virtualbox met windowsxp op deze machine, de cpu wel 3GHz aangeeft  ??? Dit zou eigenlijk niet moeten kunnen maar toch is het echt zo. Heeft iemand enig idee hoe het kan dat cpufreq-info deze waarden geeft en eventueel hoe dit op te lossen cq aante passen is ? Ik heb al verschillende topics via google doorgespit en uiteindelijk ook de laatste bios geflashed maar de oplossing kom ik niet achter.

Bedankt alvast

Offline track

  • Lid
Re: snelheid in cpufreq-info klopt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/11, 00:38:52 »
Hoi vraagje,

welkom op het forum !

Bij wat je beschrijft zou ik denken dat hij wél op 3 GHz draait, alleen de een of andere teller doet raar.
Anders zou  hij waarschijnlijk ook in de virtualbox niet 3 GHz doen.

Misschien kun je het evaluëren: zet hem in het BIOS even weer op 2.4 GHz en kijk wat met de "bogomips" gebeurt.
Als zij om 20% dalen is het dus echt maar de teller en niet de reële snelheid.  (een bug dus)

Vriendelijke groet,

track

vraagje

  • Gast
Re: snelheid in cpufreq-info klopt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/11, 01:32:20 »
Hey track, bedankt voor je reply. Ik heb het getest en het aantal bogomips is inderdaad een stuk lager als ik hem terug zet in de bios. Bedankt hiervoor nu weet ik in iedergeval dat hij wel echt op 3GHz kan, en weer wat geleerd over die bogomips  :D Ik vraag me dan nog wel af eigenlijk als hij aangeeft dat frequency 2.4 is bij /proc/cpuinfo , of ik dit nu zou kunnen lezen als 3.0 door deze bug ?

K zal ook eens kijken of ik dit ergens kan reporten zodat het opgelost kan worden.

Thanks zover in iedergeval !  :)

Offline track

  • Lid
Re: snelheid in cpufreq-info klopt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/11, 03:09:43 »
Die 2.4 GHz staan in de regel "model name" trouwens.  ;)
En als 2.4 gieg heb je hem ook gekocht toch ?

Dus feitelijk geeft hij (hier) nergens foutieve informatie.

track

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: snelheid in cpufreq-info klopt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/11, 03:15:17 »
Je kan je computer ook even heel hard aan het werk zetten, zodat hij op de maximale snelheid gaat lopen.
Als je dan /proc/cpuinfo bekijkt zie je daar de echte snelheid waar hij op loopt.
Dan weet je het zeker.

vraagje

  • Gast
Re: snelheid in cpufreq-info klopt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/11, 11:02:28 »
Die 2.4 GHz staan in de regel "model name" trouwens.  ;)
En als 2.4 gieg heb je hem ook gekocht toch ?

Dus feitelijk geeft hij (hier) nergens foutieve informatie.

track

Mja de model name klopt wel maar ik bedoelde eigenlijk ook bij cpu MHz  : 2394.000 in /proc/cpuinfo. dit is het maximale wat ik eruit krijg, heb net nog even getest met 4x glxgears tegelijk, hiermee zou hij toch zeker max moeten draaien. Daarbij geeft dmesg | grep MHz
[    0.000000] Detected 2999.938 MHz processor. en die virtual box geeft ook 3 GHz aan in windows.

Nog iets anders wat k heb gevonden, als ik kubuntu start met acpi=off optie in grub, dan geeft hij overal wel 3GHz aan(behalve model name), alleen dan werkt scaling weer niet.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/11, 11:04:31 door vraagje »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: snelheid in cpufreq-info klopt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/11, 11:25:49 »
Als je rechtsklikt op je paneel kan je ook de cpu frequency scaling monitor toevoegen. Met dat icoon kan je de snelheid van je processor zien en ook handmatig vastzetten op een hogere snelheid.
Als je dan /proc/cpuinfo bekijkt zie je de goede snelheid.
Bij mij:
cat /proc/cpuinfo
processor   : 0
vendor_id   : AuthenticAMD
cpu family   : 15
model      : 107
model name   : AMD Athlon(tm) X2 Dual Core Processor BE-2350
stepping   : 1
cpu MHz      : 1000.000
...

En op volle snelheid:

cat /proc/cpuinfo
processor   : 0
vendor_id   : AuthenticAMD
cpu family   : 15
model      : 107
model name   : AMD Athlon(tm) X2 Dual Core Processor BE-2350
stepping   : 1
cpu MHz      : 2100.000
...

vraagje

  • Gast
Re: snelheid in cpufreq-info klopt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/11, 12:10:04 »
Als je rechtsklikt op je paneel kan je ook de cpu frequency scaling monitor toevoegen. Met dat icoon kan je de snelheid van je processor zien en ook handmatig vastzetten op een hogere snelheid.

Hoi Johan, bedankt voor je bericht, volgens mij is dit een gnome applet die jij bedoelt en ik zit via kde te werken op kubuntu dus deze kan ik helaas niet gebruiken(of kan dit wel ?), ik denk eigenlijk dat deze applet via cpufreq-set op de achtergrond  die govenor aanstuurt, welke bij mij dus staan op   hardware limits: 1.60 GHz - 2.39 GHz available frequency steps: 2.39 GHz, 1.60 GHz.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: snelheid in cpufreq-info klopt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/11, 12:47:57 »
Ik neem aan dat KDE ook wel zoiets heeft?
Anders kan je ook met wat cpu-stress programma's je cpu flink belasten. Kijk naar de pakketten cpuburn en stress bijvoorbeeld.
Bij een flinke belasting /proc/cpuinfo bekijken laat de goede snelheid zien als het goed is.

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: snelheid in cpufreq-info klopt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/14, 20:46:38 »
Waarschijnlijk gaat de ACPI-code in je BIOS (dat de scaling doet) gewoon uit van de "officiële" snelheid van je CPU.
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

vraagje

  • Gast
Re: snelheid in cpufreq-info klopt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/15, 11:31:03 »
Bij een flinke belasting /proc/cpuinfo bekijken laat de goede snelheid zien als het goed is.

Johan, nogmaals bedankt maar volgens mij is het probleem niet geheel duidelijk bij jou, zoals in de eerste post en in latere reply's ook staat aangegeven. Bij volle belasting geeft cpuinfo dus juist niet de goede snelheid aan, dit is nou juist het probleem ! En dan bedoel ik niet de model name want dit blijft altijd gelijk maar bij cpu MHz.

Waarschijnlijk gaat de ACPI-code in je BIOS (dat de scaling doet) gewoon uit van de "officiële" snelheid van je CPU.

JanClaeys thanks voor je reply, komt die scaling niet juist vanuit het os ? aangezien met bootoptie acpi=off in grub de snelheid wél goed staat en altijd op max blijft draaien.

Ik heb inmiddels ook nog wat testjes gedaan met superpi en ik weet nu bijna zeker dat de cpuinfo niet klopt, de score heb ik vergeleken met mensen met ongeveer dezelfde cpu's en mem en dit komt overeen op de verschillende instellingen in de bios.

Dus de snelheid met bios instellingen op 3GHz komt overeen met andere mensen met een 3GHz core2, terwijl cpuinfo 2.4 aangeeft bij volle belasting, en bij 2.4 in de bios (cpuinfo geeft dan ook 2.4 bij volle belasting) is de score ook ongeveer gelijk met andere 2.4 Core2's.

Heeft iemand anders mischien een Core2(overclocked) in jaunty met scaling die eens wil kijken of dit klopt in cpuinfo ? Thanks alvast.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/15, 11:36:55 door vraagje »