Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]geluid -mod- bestanden werken niet  (gelezen 1568 keer)

Offline Eller

  • Lid
[OPGELOST]geluid -mod- bestanden werken niet
« Gepost op: 2013/11/30, 11:58:52 »
In de map "boot" staan een serie mod-bestanden, die geen van allen werken omdat de speler een plugin mist.
Waarom een systeem wordt opgezet met bestanden die niet afspeelbaar zijn, snap ik even niet, maar als ik probeer de betreffende plug-in binnen te trekken, vindt hij niets.
Ik had "in die goeie ouwe tijd" onder Win95(?) een dos progje "Sayit" met geluidsbestandjes als hello.pc
Mooie steun bij het aanmaken van batch bestandjes bij blindenondersteuning, zodat al dan niet interactie nodig was bij het horen van een bepaald geluidsbestandje.
Ik vermoed dat deze mod-bestandjes een soortgelijke bedoeling hebben, maar hoe krijg ik ze aan de praat? 
« Laatst bewerkt op: 2013/12/05, 20:08:56 door Eller »
'k Zie je weer...

Re: geluid -mod- bestanden werken niet
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/30, 13:57:44 »
Installeer Audacious of VLC, die kunnen MOD-bestanden afspelen.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Eller

  • Lid
Re: geluid -mod- bestanden werken niet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/30, 14:32:07 »
VLC-player op mijn Windows 7 pakte ze niet en na twee "media"programmaś  in Xubbie weer een derde erbij?

ik moest smplayer er al bijhalen omdat ik geen mp3-tjes kon afspelen, maar okee, ik ken VLC, dus ik ga het proberen. Vraag blijft natuurlijk wat het doel van deze mod-files is als het  systeem er niet mee werken kan....
'k Zie je weer...

Re: geluid -mod- bestanden werken niet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/30, 14:35:21 »
MOD is een oud formaat, nog van de Amiga.

En verder: ik MP3's doen het bij mij in Totem, Rhythmbox, Audacious en VLC prima. Dus als VLC werkt kun je altijd nog overwegen om SMplayer te verwijderen en VLC te houden.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Eller

  • Lid
Re: geluid -mod- bestanden werken niet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/30, 16:56:31 »
als mod een oud formaat is van Amiga, waarom stopt men het dan als "event" -gebeurtenis-geluidjes in Xubuntu en erger nog, waarom dan niet ook een player die ze afspeelt...

VLC weigert ze. Niet alleen onder W7/32, maar gebleken, dus ook in Xubuntu...
Jammer, maar helaas.

De VLC laat ik staan, want ik ken zijn veelzijdigheid.
'k Zie je weer...

Re: geluid -mod- bestanden werken niet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/30, 18:10:26 »
Omdat de bestanden in de /boot geen muziek zijn. Het zijn Grub2-modules, die nodig zijn bij het opstarten, geen Amiga MOD-muziekjes. Het enige wat ze gemeen hebben is de extensie .mod. Daarom lukt het afspelen ook niet.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Re: geluid -mod- bestanden werken niet
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/30, 20:34:54 »
MOD is een oud formaat, nog van de oude Amiga.

Inderdaad. Moderne Amiga gebruikt geen .mod-bestanden meer maar .wav (kan het je zo laten zien want heb hier een moderne Amiga ;)).

Offline Eller

  • Lid
Re: geluid -mod- bestanden werken niet
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/03, 17:23:37 »
@Gymnasiast;
dat de modfiles voor grub "nodig" zijn, klinkt aannemelijk, omdat ze in de /root staan onder /grub,
maar als ik met een editer kijk dan zijn het gesproken tekstjes, zoals ik ze ken van mijn oer-Apple ][
en later met het progje Sayit enn geluidsbestandjes als hello.pc en seeya.pc
Ik kan wel zoeken naar een progje die ze dan wél afspeelt, maar dat is niet de opzet van mijn vraag.
Als ze in Xubuntu (standaard) niets doen, waarom zitten ze er dan in?
'k Zie je weer...

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: geluid -mod- bestanden werken niet
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/03, 18:50:08 »
Bij mij staan ze er ook niet :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Gamer

  • Lid
Re: geluid -mod- bestanden werken niet
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/03, 21:15:34 »
MOD is een oud formaat, nog van de oude Amiga.

Inderdaad. Moderne Amiga gebruikt geen .mod-bestanden meer maar .wav (kan het je zo laten zien want heb hier een moderne Amiga ;)).

.mod en .wav bestanden zijn totaal verschillend aan elkaar. En niet met elkaar te vergelijken. En ook een ourdere amiga computer kon gewoon overweg met .wav bestanden. Zelf jaren een amiga 500 gebuikt.

Offline Eller

  • Lid
Re: geluid -mod- bestanden werken niet
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/03, 23:05:35 »
Of Amiga wel of niet met mod of wav uit de voeten kan, was de vraag niet.
De vraag was: wat doen 185 (!) mod bestanden in de /root/grub/ als er niks mee gedaan kan worden.
systeem-events is een keuze. Maar heel Xubuntu doet er NIETS mee.....
'k Zie je weer...

Re: geluid -mod- bestanden werken niet
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/03, 23:31:31 »
Als ze daadwerkelijk in /root/grub en niet /boot/grub staan doet Xubuntu er inderdaad niets mee. Dat lijkt me sterk, want /root is standaard leeg en niet in te zien.
De bestanden in /boot/grub moeten gewoon blijven bestaan. Xubuntu gebruikt ze wel, namelijk om te starten, zoals ik eerder aangaf. Het is geen geluid, zoals ik duidelijk probeer te maken. Ze gebruiken dezelfde extensie als Amiga .mod-muziek, maar meer niet. Het systeem ziet ze daarom als muziek, terwijl het geen muziek is, daarom lukt afspelen niet.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: geluid -mod- bestanden werken niet
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/04, 10:54:02 »
Zoals Gymnasiast zegt.

Ik heb het even nagekeken op m'n werkpaard met Xubuntu 12.04, en daarop staan die .mod-bestanden ook. Zowaar met muziekpictogram erbij. Mateloos mal, dat verkennertje Thunar ze als muziekbestanden ziet.  =D

Offline Eller

  • Lid
Re: geluid -mod- bestanden werken niet
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/04, 14:30:18 »
Begrepen, mannen. Afblijven van de mods. Muzieksymbooltje of niet.

Ik heb een reden om te speuren naar ballast, maar om dit topic zuiver te houden, laten we de mod-conversatie als OPGELOST beschouwen en een nieuw topic openen over ballast. (700mb-grens)
'k Zie je weer...