Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schone install  (gelezen 2641 keer)

schone install
« Gepost op: 2009/04/23, 11:29:32 »
hoi!
ik wil (om ook gelijk eens goed op te ruimen) op 9.04 overgaan door een schone installatie, maar hoe moet dat eigenlijk?
ik heb al gesearcht, en de documentatie nagezocht, en er wordt overal over een schone installatie gesproken, maar nergens hoe het moet...
ik krijg wel de indruk dat het een optie van de live cd is, als in 'wilt u uw computer nu formatteren en 9.04 installeren?'.

dus, als er iemand een linkje naar een tutorial heeft ofzo, is hij/zij een held(in)!

Re: schone install
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/23, 11:58:30 »
Een held ben ik al jaren niet meer. ;) Wat hulp kan ik je wel bieden.
Kijk hier http://wiki.ubuntu-nl.org/Installatie voor de installatie. Gaat nu nog tot 8.10 maar veel zal het niet uitmaken. Voordat je begint maak een backup van jouw belangrijke gegevens, deze worden in je home partitie opgeslagen. Bijv /home/colapunk.
In de installatie handleiding wordt gebruik gemaakt van de schijf in delen door Ubuntu. Heb je bijv. een aparte home partitie dan kan je voor handmatig kiezen, dan installeer je Ubuntu in de root partie /
Het hokje aanvinken ervoor om te formateren, dan je home partitie wel aanwijzen als /home maar absoluut niet het hokje ervoor aan vinken. Ik kan helaas nu geen plaatjes er bij voegen omdat ik op een andere PC zit. Ik lees vanavond wel of je deze wilt hebben.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: schone install
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/23, 12:20:25 »
ok, ik had die link van jou nog niet gevonden, dank je :D

maar als ik er dus voor kies om alles wat ik wil bewaren op een externe schijf te zetten, dan kan ik dus wel -zoals in die tutorial- 'begeleid, benut de hele schijf' kiezen?

en qua formatteren hoef ik dus zelf verder niets te doen, dat doet de cd?

Re: schone install
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/23, 12:27:42 »
Inderdaad. Het formateren doet de pc zelf, je kan zelf de partities die je al had behouden, door bij de schijfindeling te kiezen voor handmatig.

Re: schone install
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/23, 12:49:47 »
chill..
en ik kan dus in principe elke map die ik er op heb staan aanvinken als 'niet formatteren' ?
ie. als ik nu een map in mijn home maak 'niet formatteren', kan ik dan tijdens de installatie gewoon zeggen dat ie die niet weg moet gooien?
anders gezegd: is een map een partitie?

Re: schone install
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/23, 13:22:07 »
Nee zo geavanceerd is het niet  :-)

Als je al de data die je bewaren hebt gebackupt, zou ik als ik jou was gewoon kiezen voor "benut hele schijf".

Nadien kun je alle data weer terugzetten in je /home/colapunk map (ofzo).

Kies je voor handmatig, dan kun je partities maken en of wijzigen.
Maar een map is geen partitie.....

Maak een goede backup is het devies - op dvd of usb-drive ofzo.

Re: schone install
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/23, 13:30:00 »
ok dank (^_^)V

Offline Barend

  • Lid
Re: schone install
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/23, 17:41:41 »
Nu was ik vandaag ook bezig om 9.04 op mijn laptop te zetten en hierbij wilde ik ook een schone installatie doen helaas schoon lukt niet. Ik heb dus 3 partities, bestandssysteem, home en swap. Nu wilde ik de home partitie behouden en dan bestandssysteemvolledig vernieuwen. Hiervoor heb ik voor formatteren gekozen waarbij alle gegevens verwijderd zouden worden en dan de home partitie opnieuw gebruiken als home. Maar na de installatie blijkt dat alle instellingen van 8.10 er nog in staan inclusief de wpa code voor de wifi kaart.
Nu lijkt dat erg handig maar ik wilde dus een volledige schone install. Nu heb ik 9.04 install nog eens gedaan en toen niet de home partitie opnieuw gebruikt maar er voor kiezen om deze partitie niet te gebruiken . Toen was het wel een schone install. Maar nu kon ik dus niet de oude mediafiles gebruiken op de home partitie dus toch maar weer opnieuw de install van 9.04 gedaan met gebruik te maken van de home partitie . Tot mijn schrikt was dus alles weer bij het oude inclusief alle zooi van 8.10. Het lijkt er op dat er in mijn home partitie instellingen van 8.10 worden opgeslagen en opnieuw gebruikt.  Hoe kan ik nu een echte schone installatie doen en toch mijn home partitiebehouden?

Re: schone install
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/23, 17:59:33 »
Dat gaat zeer lastig tot zelfs niet, als je home behoudt, behoudt hij ook alle instellingen, als je alleen de documenten/muziek/video's wil bewaren zul je die moeten back-uppen en na een volledige schone installatie waarbij je home formateerd er weer op terug moeten zetten.
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline Barend

  • Lid
Re: schone install
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/23, 18:11:58 »
Dat is een tegenvaller. Het is veel data dus zal ik hier iets op moeten bedenken met een extra hd.
Ik wilde nog iets toevoegen. Het programma werkt opzich wel goed alleen is het niet volledig standaard. Ik heb met 8.10 de laatste weken zoveel aan het uitproberen en rotzooien geweest waarbij ik dacht, als ik bij 9.04 een verse schone install doe is alles weer standaard. Dus niet.
Bedankt voor het duidelijke antwoord, weet ik meteen  waar ik aantoe ben.

Re: schone install
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/23, 18:16:44 »
het kan wel handig zijn om bepaalde mappen uit je home ook te backuppen, zo heb ik een backup genomen van .mozilla-thunderbird Behoud ik al mijn mailtjes en adressen.

Offline Patch

  • Lid
Re: schone install
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/23, 18:31:24 »
Je home map hoef je niet helemaal leeg te vegen hoor.
Je kunt toch kiezen welke files je verwijdert. Dan ben je de betreffende settings kwijt. Instelllingen staan vaak in hidden files/mappen.
Jij bent de baas van je home map en beslist wat blijft.
Computing is not about computers any more. It is about living.

Offline Barend

  • Lid
Re: schone install
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/23, 19:07:05 »
Ik had e-mail accounts en bladwijzers uit firefox en dat soort dingen had ik wel reserve kopieen gemaakt.
Ik heb eens gekeken hoeveel hidden files er zijn in de home map maar daar schrik ik van. Ik behoud de mappen  documenten, muziek , video en bureaublad , volgens mij kan verder alles weg. Maar , wordt de hoem map dan vervolgens als zodanig herkend? Met andere woorden , wat kan ik wel en niet weggooien.

Offline kihid

  • Lid
Re: schone install
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/23, 19:09:04 »
Inderdaad, zo doe ik het altijd;

men neme een live cd en start die op, mount je /home partitie en open die met de bestandsmanager, vink aan "verborgen bestanden" en delete alle verborgen bestanden behalve /.mozilla (dan blijven je bookmarks bestaan en adblock ed) /.thunderbird (dan blijven je e-mails en adresboek bestaan) en /.ooo3 en /.openoffice.org.

Nu ga je Ubuntu of andere versie installeren en kies voor handmatige partitie indeling, vink je /  aan om te formateren en je /home DUS NIET, na de installatie opnieuw opstarten en nu heb je een volledige schone installatie met wel de instellingen van Firefox, Thunderbird en Openoffice, werkt perfect en ik heb zo nooit problemen gehad.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/23, 19:13:17 door kihid »
OS: Lubuntu 22.04.2 64 bit  and Mageia 8 64bit Registered Linux User #450631
Never trust an operating system you don't have sources for.

Offline Barend

  • Lid
Re: schone install
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/23, 20:10:01 »
Het is gelukt, dit is precies wat ik wilde dus heb ik vandaag weer iets geleerd.
Ik heb ongeveer 500mb aan overbodige bestanden weg kunnen gooien.
Bedankt voor de hulp.

Re: schone install
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/25, 13:27:44 »
Uitstekend dat het gelukt is  :-)

Kun je dan je eerste bericht wijzigen en er
[opgelost]
voor het onderwerp plaatsen?
Dan is het duidelijk voor een ieder.

Groeten,

Steven