Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OpenShot in de vergelijking: toppie!  (gelezen 1098 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
OpenShot in de vergelijking: toppie!
« Gepost op: 2018/03/13, 21:39:39 »
Ik kocht vandaag het aprilnummer 2018 van Computer Totaal. Daar staat onder andere een vergelijkingstest in van 12 video-editors.

En wat dacht je? Daar komt OpenShot uit als één na de beste. Puur omdat het aantal extra's beperkt is. Dat je heel veel binnen een Linux systeem zelf kan realiseren komt niet aan de orde, tot mijn persoonlijke spijt. Nummer één werd Magix Video de Luxe, geen gratis programma en wat completer.

Binnen de filmclub waar ik lid van ben is Final Cut Pro de absolute favoriet. Maar dan zal je ook moeten investeren in een stevige Mac. Op die manier krijgt deze aanpak een heel ander prijskaartje mee. Nog afgezien ervan dat dat geen open source betreft.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

  • Lid
Re: OpenShot in de vergelijking: toppie!
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/13, 21:47:10 »
Jammer dat OpenShot niet de 1e plaats heeft gehaald. Aan de andere kant, de meeste grote film studio's werken met Linux software, ook voor de beeld verwerking en dat is echt niet omdat het gratis is. Hoe kwam KDEnlive er trouwens vanaf?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: OpenShot in de vergelijking: toppie!
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/13, 22:10:32 »
Hoi Rico,

Wat betreft Openshot vind ik het persoonlijk een beetje appels met peren vergelijken. Binnen Linux, waar het zijn oorsprong heeft, zijn er zoveel mogelijkheden om wat speciaals te realiseren. Wat hier bekeken werd was vast de Windows versie. Ja, die is dan wat kaaltjes. Dat mist dan de enorme rijkdom van het Linux platform.

Om wat te noemen: ik ga niet zeuren over het gemis van bepaalde zaken in de titel-editor.  Dat kan ik ook maken in bijvoorbeeld Inkscape en dan heel veel mooier. Inkscape heb je trouwens ook voor Windows ...

Kdenlive kwam in het stuk helaas niet voor. Er is nog geen Windows versie van. Wel een uitstekende beta. Ik heb OpenShot onder Windows een hele tijd geleden eens geprobeerd. Van de vele crashes van voorheen was niets meer over. Het was toen al een heel fijn programma en als ze nu de crashes helemaal onder de knie hebben is het geweldig!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline rico70

  • Lid
Re: OpenShot in de vergelijking: toppie!
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/13, 22:23:57 »
De windows versie van OpenShot ken ik niet, ik zou dus niet weten wat die meer of minder bied dan de Linux versie.
Computer Totaal is toch dat hcc blad? Verwonderd mij dus niets dat de Linux versie van OpenShot niet besproken werd. Tis nu eenmaal een windows blad en club, itt Computer Techniek.

Re: OpenShot in de vergelijking: toppie!
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/13, 22:44:21 »
Leuk inderdaad.
Niet 1? Whatever. Voor mij staat het wel gewoon op 1.

Vraag ik me nog wel af onder welke os het geprobeerd is? Op een vertraagde of snelle os? :D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: OpenShot in de vergelijking: toppie!
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/14, 08:13:30 »
Tis nu eenmaal een windows blad en club
[oftopic]die club is al jaren gastheer voor dit Ubuntu forum[/offtopic]
Klik links bovenin op Documentatie

Offline softbart

  • Lid
Re: OpenShot in de vergelijking: toppie!
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/14, 08:43:16 »
Tis nu eenmaal een windows blad en club
[oftopic]die club is al jaren gastheer voor dit Ubuntu forum[/offtopic]
Met een goed "open source" werkgroep/afdeling.
Ik meen dat de club nu een "eigen blad" heeft.

groet,

Theo

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: OpenShot in de vergelijking: toppie!
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/14, 10:15:22 »
[offtopic]die club is al jaren gastheer voor dit Ubuntu forum[/offtopic]

Nou Testcees,

Dat is een opmerking, waar je wat mij persoonlijk betreft een zak vol bonuspunten hebt gescoord! Ik heb de HCC daar onderaan onze pagina's vaak genoeg  zien staan, maar er ook niet aan gedacht.

Maar goed, het gaat hier om OpenShot. Ik ben net een video aan het monteren. Ik zal het straks toch weer eens proberen. Ik ben ermee begonnen en alleen om die verhipte crashes overgestapt naar Kdenlive. Die is niet zo mooi (zeg maar lelijk) en goed, maar superstabiel en erg uitgebreid. Je kan er alles mee.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: OpenShot in de vergelijking: toppie!
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/14, 10:59:21 »
Maar goed, het gaat hier om OpenShot. Ik ben net een video aan het monteren. Ik zal het straks toch weer eens proberen. Ik ben ermee begonnen en alleen om die verhipte crashes overgestapt naar Kdenlive. Die is niet zo mooi (zeg maar lelijk) en goed, maar superstabiel en erg uitgebreid. Je kan er alles mee.

Dat was ook mijn ervaring toen ik enkele maanden geleden eens een slideshow monteerde. Openshot (toen al versie 2), crashte toch al minder dan voorheen, maar ik kreeg mijn project niet gerendered. Ik heb toen maar alles overgedaan in kdenlive: uitgebreider in mogelijkheden, wat minder eenvoudig om mee te werken (maar dat valt eigenlijk wel mee), maar superstabiel en de HD mp4 kwam er zonder problemen uitgerold. Lelijk, tja, een QT programme in een GTK desktop, maar ik vond het best nog te pruimen, zelfs onder Antergos, waar de QT integratie minder goed ingesteld is dan in Ubuntu.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: OpenShot in de vergelijking: toppie!
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/14, 15:21:02 »
Het staat me bij dat ik destijds Openshot in Windows heb bekeken, puur om te zien of het in Windows niet crashte.  Nog maar eens weer proberen. Ik ben daar niet zo happig op, maar vooruit. Voor de mannen van Openshot dan.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: OpenShot in de vergelijking: toppie!
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/14, 20:12:17 »
Als ik het zo lees, is dat OpenShot de moeite van het bekijken waard. In mijn lesprogramma zit standaard een blok filmmaken. Heel basaal, al was het maar om te leren ervaren dat het goed maken van twee minuten film al een behoorlijke kluif werk is. Ik vermoed dat de meeste leerlingen de voorkeur geven aan WIndows MOviemaker want immers dat is bekend. Mocht ik educatieve mogelijkheden zien, zo ver ik Vecht ken zijn die er wel, dan zal ik eens bij systeembeheer hiero gaan doordrukken dat de kinders OpenShot (ok wel windows versie....) op hun schoollaptop mogen zetten.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: OpenShot in de vergelijking: toppie!
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/14, 23:25:54 »
Hoi Bal.

Lijkt me erg leuk!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: OpenShot in de vergelijking: toppie!
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/15, 00:49:36 »
Als ik het zo lees, is dat OpenShot de moeite van het bekijken waard. In mijn lesprogramma zit standaard een blok filmmaken. Heel basaal, al was het maar om te leren ervaren dat het goed maken van twee minuten film al een behoorlijke kluif werk is.

Het ligt natuurlijk aan het soort film.
Maar op zich is een leuk filmke in elkaar flansen met Openshot best makkelijk als je het een beetje (is niet eens veel) door hebt. Met wat oefening groei je er heel snel in.

Ik heb ook al de nodige filmpjes gemaakt, van vrij simpel tot toch best complex en bestaande uit intro's, cuts, takes en extern geluid allemaal over diverse sporen aan toe. En ook ik heb de limieten nog lang niet bereikt.
Ik vind het een super proggie!


(het zou alleen makkelijke moeten zijn om effect plugins toe te voegen)
« Laatst bewerkt op: 2018/03/15, 00:51:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore