Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status  (gelezen 3348 keer)

Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Gepost op: 2012/01/30, 21:16:41 »
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTA1MDc

'Bruikbaar' als in 'te gebruiken', niet als in 'iedereen kan het gebruiken'. Maar wel super! :) Enlightenment heeft de volledige ondersteuning al af, GTK+ 3 bijna, Clutter ook bijna en Qt in de upcoming release van 5.0
Vooral de video's zijn echt leuk om te bekijken, vooral met dat kantelen van vensters :D

Offline Nardon

  • Lid
Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/31, 00:05:14 »
Ziet er inderdaad al goed uit! :D Ben benieuwd wanneer het echt daadwerkelijk X.org gaat vervangen binnen Ubuntu. :)


Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/31, 00:13:18 »
De planning van Canonical is 12.10, maar dat is geen definitieve planning, want het moet wel stabiel genoeg zijn tegen die tijd ;)


Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/24, 11:00:59 »
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTEwNDQ

Wauw. Ik ben echt een fan nu :D
Inderdaad, ik ben ook een fan van "in Mac OS X sinds wanneer? 10.3?".
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/24, 11:07:14 »
Ja, maar het boeit mij niet hoe lang het al in OS X zit, gaat mij om Linux hier en voor Linux is dit een grote stap voorwaarts :)

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/24, 11:10:36 »
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTEwNDQ

Wauw. Ik ben echt een fan nu :D
Inderdaad, ik ben ook een fan van "in Mac OS X sinds wanneer? 10.3?".

Nou ja, beter goed gejat dan slecht verzonnen toch :P Ik ben ook blij met het global menu in Ubuntu, hoe lang dat al in OSX (of hoe het daarvoor heette) zit maakt me niet uit.

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/24, 15:48:46 »
Ja, maar het boeit mij niet hoe lang het al in OS X zit, gaat mij om Linux hier en voor Linux is dit een grote stap voorwaarts :)
Wat ik bedoelde was meer van "Waarom nu pas? OS X kan dit al lang."

Mij begint het op te vallen dat Linux meer en meer features die al 5 jaar in OS X zit nu plots begint te implementeren. Lopen we dan 5 jaar achter, of is het nu pas doorgedrongen dat sommige van OS X's ideeën toch de moeite waard zijn?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/24, 16:37:24 »
Ahum, Compiz beschikt al jaren over deze functie.

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/24, 16:39:02 »
Ahum, Compiz beschikt al jaren over deze functie.

Alleen dat is composited en Wayland verzorgt het ook zonder compositing ;)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/24, 16:40:44 »
Ahum, Compiz beschikt al jaren over deze functie.
Kwin ook, zo niet langer. Het verschil is dat Kwin het 'wèl stabiel uit weet te voeren, Compiz niet....

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/24, 19:56:50 »
Ahum, Compiz beschikt al jaren over deze functie.

Alleen dat is composited en Wayland verzorgt het ook zonder compositing ;)
Ik vrees niet dat dat gaat gaan zonder compositing. Het alternatief is dat vensters direct naar het videogeheugen schrijven, dan kan je dus onmogelijk inzoomen.

Compositing betekent dat ieder venster zijn inhoud naar een aparte offscreen buffer schrijft en de window manager dan alles op elkaar plakt zoals een collage. Wat Compiz doet is niet alleen compositing, maar ook gebruik maken van 3D-accelatie voor allerlei effecten.

Het model zonder compositing (direct naar de videobuffer schrijven) is vrij outdated en het zou me verbazen als Wayland dat nog ondersteunt.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/24, 20:09:21 »
Zo stabiel ziet het er nog niet uit, maar dit is inderdaad een grote stap voorwaarts.

@SeySayux

Mac OS X steelt ook dingen van Ubuntu/Linux ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/24, 20:22:49 »
Ahum, Compiz beschikt al jaren over deze functie.

Alleen dat is composited en Wayland verzorgt het ook zonder compositing ;)
Ik vrees niet dat dat gaat gaan zonder compositing. Het alternatief is dat vensters direct naar het videogeheugen schrijven, dan kan je dus onmogelijk inzoomen.

Compositing betekent dat ieder venster zijn inhoud naar een aparte offscreen buffer schrijft en de window manager dan alles op elkaar plakt zoals een collage. Wat Compiz doet is niet alleen compositing, maar ook gebruik maken van 3D-accelatie voor allerlei effecten.

Het model zonder compositing (direct naar de videobuffer schrijven) is vrij outdated en het zou me verbazen als Wayland dat nog ondersteunt.

Wel, ik zou zeggen: vertel dat tegen de ontwikkelaars van Wayland want zij claimen dat het zonder 3D mogelijk is.

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/24, 21:26:31 »
Ahum, Compiz beschikt al jaren over deze functie.

Alleen dat is composited en Wayland verzorgt het ook zonder compositing ;)
Ik vrees niet dat dat gaat gaan zonder compositing. Het alternatief is dat vensters direct naar het videogeheugen schrijven, dan kan je dus onmogelijk inzoomen.

Compositing betekent dat ieder venster zijn inhoud naar een aparte offscreen buffer schrijft en de window manager dan alles op elkaar plakt zoals een collage. Wat Compiz doet is niet alleen compositing, maar ook gebruik maken van 3D-accelatie voor allerlei effecten.

Het model zonder compositing (direct naar de videobuffer schrijven) is vrij outdated en het zou me verbazen als Wayland dat nog ondersteunt.

Wel, ik zou zeggen: vertel dat tegen de ontwikkelaars van Wayland want zij claimen dat het zonder 3D mogelijk is.
ja maar 3D is nog niet het zelfde als Compositioning.
Compositing is het combineren van meerdere beelden tot een, daarvoor is 3D niet nodig.
als je enkel even een achtergrond onder een ander plaatje zet is het al Compositing.

en als ik naar de screenshots op wayland.freedesktop.org kijk, zie ik vensters met als titel "Wayland Compositor".

en ik denk toch dat Wayland wel zeker gebruik maakt van Compositing, want dit is wat de site van wayland als Architectuur van Wayland aangeeft:
.

en op die zelfde pagina staat ook onder Wayland Rendering:
Citaat
One of the details I left out in the above overview is how clients actually render under wayland. By removing the X server from the picture we also removed the mechanism by which X clients typically render. But there's another mechanism that we're already using with DRI2 under X: direct rendering. With direct rendering, the client and the server share a video memory buffer. The client links to a rendering library such as OpenGL that knows how to program the hardware and renders directly into the buffer. The compositor in turn can take the buffer and use it as a texture when it composites the desktop.


edit:
nog even bijgekomen in IRC:
Citaat
pq   Wayland as in protocol does contain the idea of rendering windows to separate (off-screen) buffers and then the server using those to paint the final image on screen, but the implementation is, well, you can implement it any way you want
   pq   the implementation can use 3D hardware, it can use 2D hardware, or it can use only CPU, whatever
   pq   Weston is an implementation that uses the 3D hardware



eneh, @Vistaus: mocht jij nu denken "dat bedoel ik dus niet", dan hebben jij en SeySayux het niet over het zelfde.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/24, 21:39:53 door foxofinfinety »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/25, 00:14:29 »
Laat ook maar. Er gaat nu teveel door elkaar heen om nog een punt te kunnen maken, dus ik stop met deze discussie.

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/25, 00:22:21 »
Laat ook maar. Er gaat nu teveel door elkaar heen om nog een punt te kunnen maken, dus ik stop met deze discussie.
Is het niet omdat je niet gelijk blijkt te hebben? :P

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/25, 10:25:10 »
Het maakt mij niet uit of ik gelijk heb of niet hoor ;)
Maar het loopt nu iets teveel door elkaar met compositing/3D enzo dat ik er zelf ook niks meer van begrijp.

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/25, 11:33:46 »
Het maakt mij niet uit of ik gelijk heb of niet hoor ;)
Maar het loopt nu iets teveel door elkaar met compositing/3D enzo dat ik er zelf ook niks meer van begrijp.
Compositing is gewoon het op elkaar plakken van vensters in lagen. Compositing *kan* 3D gebruiken, maar het moet niet. Compositing laat toe om bepaalde effecten toe te passen, maar het moet niet.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/25, 11:36:31 »
De planning van Canonical is 12.10, maar dat is geen definitieve planning, want het moet wel stabiel genoeg zijn tegen die tijd ;)

in 12.10 is het een "tech-preview" net zoals je in 10.04 al gnome-shell kon installeren als tech-preview. maar het moet volledig werken voor de volgende LTS.

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #20 Gepost op: 2012/05/25, 11:39:51 »
Het maakt mij niet uit of ik gelijk heb of niet hoor ;)
Maar het loopt nu iets teveel door elkaar met compositing/3D enzo dat ik er zelf ook niks meer van begrijp.

Lijkt me een beetje raar dat je discussieert over zaken waar je blijkbaar toch niet echt kennis van hebt.

On-topic: Het ziet er tof uit wel!
En het is zoiezo niet slecht dat er keuze is tussen verschillende displayservers.

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #21 Gepost op: 2012/05/25, 11:42:33 »
Jeetje, is het "Ik jaag Vistaus op stang-dag" ofzo ???
Ik discussieer niet over zaken waar ik geen verstand van heb, ik noemde alleen iets waarop een discussie volgde.

Ben klaar met dit topic. Jammer dat we niet gewoon met elkaar kunnen omgaan.

Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #22 Gepost op: 2012/05/25, 18:35:39 »
Jeetje, is het "Ik jaag Vistaus op stang-dag" ofzo ???

Je moet het toegeven, je bent makkelijk op de kast te jagen, en je hapt ook lekker.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wayland vordert gestaag: bijna in bruikbare status
« Reactie #23 Gepost op: 2012/05/26, 07:49:15 »
Tjee wat een discussie om niets zeg.
Zoom functie kan ik nog wel begrijpen maar dat had Compiz ook al dus niets nieuws voor Linux.
Ik heb het niet nodig maar kan begrijpen dat als iemand slechte ogen heeft dat het wel handig is maar waar ik het nut niet van zie is zijn al die overbodige effecten.
Wat moet je met al die effecten? Ik zie het meer als kijk eens wat wij kunnen en daarna gebruik je het nooit meer.
Die effecten in Compiz vond ik voor het grootste gedeelte al onzinnig en het zijn tevens dingen die na een tijdje zorgen voor ergernis.

Ik zie liever dat ze iets maken dat gewoon werkt en alle hardware goed ondersteunden dat ook blijft doen als er een update komt en niet zoals nu wel eens het probleem kan zijn.
Nutteloze effecten weg, stabiel, snel en goede ondersteuning voor de hardware met wat functies voor mensen die slechtziend zijn, zijn genoeg.