Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windowse Based progs op Ubuntu  (gelezen 8331 keer)

Gast

  • Gast
Windowse Based progs op Ubuntu
« Gepost op: 2006/07/18, 00:28:59 »
Hoi,

ik zou graag Ubuntu willen installeren op m'n vaio laptop, maar voor het werk heb ik windows based programma's nodig om te werken. Is dit nu vlekkeloos al mogelijk? of is het dan een afrader om de laptop voor het werk te gebruiken?

groetjes Tim

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/18, 00:47:47 »
ligt eraan welke programma's
windows programma's zijn niet voor niets "windows" programma's :)

vaak is er wel een gratis open source alternatief

en je kan best veel windows programma's draaien met Wine (of Crossover Office) maar niet alle programma's...

het zal er dus vanaf hangen
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Gast

  • Gast
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/18, 00:54:57 »
Het gaat om programma's die zelf ontworpen zijn door bedrijven om hun materiaal (printplaten, chips etc) up to date te houden en een plannings software die mijn bedrijf gebruikt. Beide zijn speciaal geschreven voor het gebruik van. En zijn dus niet vervangbaar door een linux programma. Zou dan voor deze programma's iets van een windows emulator willen hebben.

greetz

budster

  • Gast
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/18, 01:00:49 »
Het hangt een beetje van de software af, ik zou gewoon wine installeren en kijken of de windowssoftware daarop draait. Anders kan je nog denken aan een dualboot.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/18, 01:05:52 »
of aan virtualisatiesoftware als je genoeg ramgeheugen hebt :) (denk aan Qemu, Vmware..)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/18, 22:32:42 »
Ik vermoed dat je niet ver genoeg kan komen met wine...

TimNL

  • Gast
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/18, 23:15:25 »
heb nou net Ubuntu geinstalleert :)
tot nu toe draait alles super. Op wat kleine dingen na (zoals een quicktime plugin, m3U plugin.. )
Ga zo ook wine proberen als dat niet lukt dan heb ik pech gehad en moet ik weer terug naar windows :s

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/18, 23:59:55 »
als je genoeg ram hebt kan je ook proberen om windows te installeren in een virtual machine onder linux met vmware of qemu+kqemu
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

TimNL

  • Gast
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/19, 00:28:36 »
mmh zal es kijken heb 1gig aan DDR2 ram. heb geprobeert wine te installeren, maar die kan ik nergens weer vinden. wel de bin files enzo maar het programma niet zo. En zag ook dat ik probs heb met flash. Hoe kan ik trouwens een externe schijf op firewire mounten?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/19, 00:34:18 »
1GB ram is zeker genoeg om een virtuele machine vlot genoeg te kunnen draaien

flash: zoek in synaptic naar flashplugin of doe in de terminal: $sudo apt-get install flashplugin-nonfree

wine: is een programma om windows programma's te draaien door middel van een soort emulatielaag (maar het is geen echte emulatie, de win32 API's worden vertaald naar linux API's)
als je een windows programma download kan je het openen met:
$wine programma.exe"
of als je een installatiebestand op een cd-rom hebt bijvoorbeeld:
$cd /media/cdrom
$wine programma.exe
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

TimNL

  • Gast
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/19, 13:52:49 »
heb gister Ubuntu geinstalleert.. Draait vrij goed :)
kan nu ook gewoon de windows applicaties draaien die ik voor het werk gebruik mbv WINE.
Nu heb ik nog wel paar kleine dingen, zoals NTFS externe schijven (krijg niet de juiste permissions), FIre wire, m'n geluidskaart valt na een tijdje gewoon uit en ik zag net dat ik maar files blijf downloaden zonder dat ik het weet, heb nu al in 1 uur tijd 50mb gedownt (zijn dit software update??). Is dat normaal?

voor de rest is dit een geweldig operation system :)

greetz Tim

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/19, 14:14:31 »
Het is nog niet mogelijk NTFS te schrijven met linux. Er wordt wel aan gewerkt, maar het is nog heel experimenteel en erg onstabiel (veel kans op corrupte bestanden). Je zult er dus FAT32 of ext3 van moeten maken...

Verschijnt er geen update-icoontje in de balk bovenin je scherm? Als dat niet gebeurd zijn het geen update's...
Je kunt firestarter installeren (dmv Synaptic), het opstarten, en dan kijken bij Actieve-verbindingen welke verbindingen er allemaal actief zijn. (maar miss is er een terminalkenner die een snellere manier weet :D)

Kun je wat specifieker zijn wat die geluidskaart betreft? Is het een onboard kaart, wat voor moederbord en chipset heb je dan, type van de geluidskaart etc.

Sander(50)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/19, 14:20:39 »
Leuk dat het werkt met wine.

Wat is het probleem met de NTFS schijven? Kan je ervan lezen? Je kan zoiezo niet schrijven op NTFS
Als je er van wil kunnen lezen, en dat lukt niet, dan moet je de output van "cat /etc/fstab" eens posten
(je kan wel NTFS beschrijven als je de (trage, via ntfs.sys emulatie) captive NTFS driver gebruikt of de nieuwste (snelste) ntfs-3g driver die nu in b
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

TimNL

  • Gast
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/19, 14:21:29 »
Hoi Sander,

heb een vaio laptop, zal zo e specs doorgeven, ik zou eigenlijk alleen nfts moeten kunnen lezen.

budster

  • Gast
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2006/07/19, 15:41:39 »
Citaat van: TimNL
Hoi Sander,

heb een vaio laptop, zal zo e specs doorgeven, ik zou eigenlijk alleen nfts moeten kunnen lezen.
Als je alleen wilt lezen dan kan je het gewoon NTFS houden, deleten is ook "schrijven"!

TimNL

  • Gast
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2006/07/19, 17:40:38 »
videokaart: NVIDIA

mr. B

  • Gast
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2006/07/20, 08:13:20 »
@ TimNL,

Mocht je toch nog heimwee krijgen naar Windows, prober dan eens VMware. Daarmee kan je virtueel windows draaien onder Ubuntu. Dan kan je toch nog je windowsprogramma's draaien.

Ik heb er zelf hele goede ervaringen mee. Naar mijn mening beter dan Wine.

Tjek deze link om Vmware te installeren:
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=183209

TimNL

  • Gast
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2006/07/20, 18:52:57 »
Hi mr. B,

zal voorlopig Ubuntu gaan proberen :), heb het nu redelijk voor mekaar. Zoek nu nog een goeie vervanger voor active sync, zodat ik m'n pda kan updaten, heb al wel multisyc geinstalleert maar die ziet m'n iPaq niet :(..
enige sugesties :p

ciao

Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2006/07/20, 22:15:16 »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2006/07/20, 22:40:24 »
Inderdaad een erg groot verschil tussen wine en vmware

vmware emuleert/virtualiseert een heel besturingssysteem met hardware-virtualisatie, hiervoor heb je heel veel ram nodig en dit betekent dat een besturingssysteem in vmware (guest os, in ons geval windows) in een ander besturingssysteem draait (host os, in ons geval ubuntu)

het guest os (windows) draait aan verlaagde snelheid omdat het gevirtualiseerd wordt en niet rechtstreeks draait, het voordeel van vmware is superhoge compatibiliteit: aangezien windows in vmware draait, draaien praktisch alle windows programma's op die windows installatie in vmware)
krachtige (grafische) programma's en/of 3D games zijn natuurlijk uitgesloten in vmware

(software zoals vmware: open source XEN, open source Qemu + proprietary kernel module KQemu voor virtualisatie, proprietary Parallels)

Wine is een laag die een windows programma inleest en de API calls omzet naar linux API calls, in real-time via de wineserver. Aangezien niet altijd alles 100% correct vertaald wordt door die API calls, werken niet alle programma's perfect. Dit is vooral het geval bij de allernieuwste programma's. Het grote voordeel van wine is dat het geen extra zware eisen stelt aan je systeem en dat 3D programma's en 3D games ook gewoon worden omgezet (directx wordt vertaald naar opengl enz.)

(software zoals wine: cedega (fork van wine, commercieel, vroeger bekend als winex, bedoeld voor games) crossover office (fork van wine, commercieel, bedoeld om programma's zoals photoshop en MS office te draaien op hoge snelheid)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

TimNL

  • Gast
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2006/07/20, 23:17:38 »
zelfs onze IT manager was verbaast dat op Ubuntu 'onze special' progs kon draaien :) Wss gaan we dan nu ook massaal overstappen op ubuntu hehe. Scheelt weer een hoop geld.

Ben wel nog steeds op zoek naar een driver/syncsoft voor m'n iPaq, voor palm heb ik ze al wel :). Ow en mochten jullie toevallig ook al iets hebben gevonden voor Office 2007 files te lezen, is weer lastig te vinden.. hehe

Thnx voor de uitleg ProfoX!!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2006/07/20, 23:32:58 »
massaal overstappen op ubuntu! :D goed idee, hehe..
dan zien we binnekort je IT manager hier dus ook ;) ...

Draait je iPaq op windows ce? dan is deze link die ik heb gevonden met google mss handig: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=136257

zijn office 2007 files zo speciaal dat ze niet kunnen gelezen worden door openoffice.org ? (office 2003 files worden in ieder geval gewoon gelezen in openoffice, maar ik heb geen ms office 2007 bestanden om te testen)

no problem (de uitleg)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline theokus

  • Lid
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2006/07/21, 00:02:58 »
Citaat van: profoX
zijn office 2007 files zo speciaal dat ze niet kunnen gelezen worden door openoffice.org ? (office 2003 files worden in ieder geval gewoon gelezen in openoffice, maar ik heb geen ms office 2007 bestanden om te testen)

no problem (de uitleg)
Bewerken is nog wat anders ;)
Inlezen gaat....
Ben er nog mee bezig geweest profox.
Zelfs OO.org voor windows ge
As good as it gets

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2006/07/21, 00:26:52 »
Je kan ze waarschijnlijk niet rechtstreeks bewerken omdat je ze vanaf NTFS leest, maar wel als je ze in Ubuntu inleest, dan opslaat op een ext3 partitie en dan bewerkt ?

edit: dit was tenminste zo bij office 2003 bestanden op de laptop voor school :) maar kan nu niet testen aangezien in de vakantie windows gedelete is ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

TimNL

  • Gast
Windowse Based progs op Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2006/07/21, 00:53:26 »
Office 2007 is een geheel nieuw concept, officeXP/2000/2003 werken met OFFICE11 files (wat dat ook mag zijn), en office 2007 met OFFICE12 files en bestand worden ook anders opgeslagen (XLS=XLSX,DOC=DOCX etc)
Graphisch ziet het er ook heel anders uit.
Zal anders de files terug laten converteren naar OFFICE2003, zodat Open Office ze wel kan lezen.

zal die link ook es checken :d thnx