Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werken met Gimp Plug-in G'MIC filte  (gelezen 1611 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Werken met Gimp Plug-in G'MIC filte
« Gepost op: 2014/12/09, 16:04:35 »
Ik kwam een fantastische Plug-in tegen op internet:
De  G'MIC plug-in  voor GIMP heeft een grote een reeks van verschillende filters, o.a. artistieke effecten,  ruisonderdrukking en nog veel meer... zelfs een hele mooie Lomo filter  ^-^  alle filters met preview !!
Met deze Plug-in is in één klap Gimp een hele aantrekkelijke alternatief voor Photoshop geworden.

 http://thegimp.ca/gmic-greycs-magic-image-converter/

Wat zijn jullie favoriete Gimp Plug-ins ?

« Laatst bewerkt op: 2014/12/10, 13:30:54 door RikRik »

Re: Werken met Gimp Plug-ins
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/09, 16:10:27 »
Zo. Die is inderdaad mooi.
Overigens ook te vinden in softwarecentrum.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RikRik

  • Lid
Re: Werken met Gimp Plug-ins
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/09, 16:22:38 »
Zo. Die is inderdaad mooi.
Overigens ook te vinden in softwarecentrum.
Goed om dit even te melden, ik weet niet of in softwarecentrum de laatste versie staat.
Ik heb versie 1.6.0.2
G'MIC is maar één  bestandje die je kan kopiëren naar de map .gimp/ plugins
 

Re: Werken met Gimp Plug-ins
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/09, 16:29:10 »
Goed om dit even te melden, ik weet niet of in softwarecentrum de laatste versie staat.
Ik heb versie 1.6.0.2

Even gekeken.
gmic 1.5.0.8+dfsg-1

G'MIC is maar één  bestandje die je kan kopiëren naar de map .gimp/ plugins
 

Kijk. Dat wist ik dan weer niet.  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Werken met Gimp Plug-ins
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/09, 19:04:26 »
Kijk even hier, punt 2 op de nieuwe Blog van Paul Matthijsse over een uitstekende uitleg over de G'MIC plugin!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Werken met Gimp Plug-ins
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/09, 21:20:06 »
Kijk even hier, punt 2 op de nieuwe Blog van Paul Matthijsse over een uitstekende uitleg over de G'MIC plugin!
Een citaat van Paul:
Citaat
Het aardige is dat een groot deel van deze filters ontwikkeld zijn voor hele andere dan fotografische doeleinden, bijvoorbeeld om kankercellen nauwkeuriger te kunnen opsporen! Dit verklaart ook waarom sommige filters vanuit fotografisch oogpunt moeilijk te begrijpen zijn. Maar veel filters zijn wel degelijk interessant voor fotografen, zoals een uitgebreide hoeveelheid ruis- en scherptefilters
Nu heb ikzelf een wetenschappelijke opleiding gehad en werk inmiddels al 35 jaar als laborant, heel veel benamingen van de filters ken ik goed en ik realiseer me dat doorsnee Gimp gebruikers  zou kunnen schrikken van het vet gedrukte in de citaat van Paul.  G'MIC plugin is, denk ik, ook voor een gemiddelde Gimp gebruiker meer dan interessant.
Er zijn onnoemelijk veel plugins te gebruiken in Gimp, hebben jullie nog tips? Just, gebruik jij geen plugins? 

Re: Werken met Gimp Plug-ins
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/09, 22:39:55 »
Ik zal morgen zien een overzichtje (*) te maken van fotografisch zinvolle plug-ins in gmic. Dat zijn er minstens vijf of zes (alle trucagefilters buiten beschouwing gelaten), misschien tien of nog meer.

Kijk vast eens bij het zwartwitfilter bijvoorbeeld, en de mogelijkheid om te vervagen (te blurren) per kleurkanaal (R of G of B). Ik moet hier nog meer tijd insteken om te zien wat dat ding precies doet, beter gezegd: uitvlooien hoe ik dat voor mijn eigen foto's kan inzetten. Ik vermoed dat als je de werking daarvan doorgrondt, je een heel speciaal zwartwitfilter erbij hebt.

(*) Wacht even. Die filters doorspitten en doorgronden en daar ook nog eens leuke foto's bijzetten en er een aardig verhaaltje over schrijven, is iets meer werk dan "dat doe ik morgen wel even". Zal er niettemin een aanvang mee maken, over een poosje te vinden op https://allesgimpofbijna.wordpress.com/

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Werken met Gimp Plug-ins
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/10, 10:29:24 »
Er zijn onnoemelijk veel plugins te gebruiken in Gimp, hebben jullie nog tips? Just, gebruik jij geen plugins?

Die G'MIC filters vooral. En dan met name om ruis weg te werken. Gimp heeft standaard een mooi pakket gereedschap aan boord. Wil je meer, dan kom je vaak uit bij kleine verschillen in kwaliteit.

Wat dat betreft ben ik blij met jouw plan, Paul, om een overzicht te maken uit de echt nuttige filters van G'MIC!

Mijn interesse gaat vooral uit naar de beschrijvingen van talloze fotografen in artikels en video's over hoe je bepaalde dingen voor elkaar krijgt. Daar heb ik een hele map vol bladwijzers van. Van het oppimpen van een foto van een hotelkamer (ook handig voor kamers in kerstsfeer) tot een glamour touchup van een portret. Veel van die technieken zijn één op één in GIMP uit te voeren. Het zal wel een probleem zijn dat vrijwel alles in het Engels is. Daar kan ik me goed in redden, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Een hele mooie site is bijvoorbeeld die van Pat David. Knal dan gelijk door langs het taaie gedeelte naar onderen, naar de Slightly Advanced sectie! Dan heb je in beeld wat je via hem kan bereiken. Dat krijg je dan misschien niet helemaal voor elkaar, maar dan kan je hier op het Forum altijd terecht voor wat help toch?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline RikRik

  • Lid
Re: Werken met Gimp Plug-ins
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/10, 13:28:06 »
Citaat
Die G'MIC filters vooral. En dan met name om ruis weg te werken.
Ruis wegwerken doe ik vrijwel nooit meer..ik fotografeer niet meer in RAW 
Maar je kan  veel meer met de G'MIC filter, heel veel prachtige professionele parameters , b.v.  licht en kleurcorrecties, frames, enz enz.. hier een korte overzicht:
http://gmic.eu/gimp.shtml

Een groot voordeel van G'MIC is de fullscreen optie, de preview is dan lekker groot en overzichtelijk

Titel topic aangepast: Werken met 'Gimp Plug-ins'  naar 'Werken met Gimp Plug-in G'MIC filte'

« Laatst bewerkt op: 2014/12/10, 13:35:06 door RikRik »

Re: Werken met Gimp Plug-in G'MIC filte
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/10, 22:49:51 »
Deze voorbeelden bevatten niet de nieuwe plugin(s) Film Emulation, gemaakt door de door Just in deze draad eerder genoemde Patrick David. Je kunt zien wat die doen door op de vermelde link te klikken op gmic-online. Daar kun je aan de hand van vier voorbeeldfoto's, waaronder een portret van Pat David, allerlei effecten uitproberen. Je kunt ook zelf een foto opladen, met een filter bewerken en daarna weer omlaagladen. Je zult zien dat sommige filters bijna weer een compleet beeldbewerkingsprogramma an sich vormen.