Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Linuxmint op Acer Travelmate 5620; geen opstart meer mogelijk  (gelezen 2589 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
Het was me eindelijk gelukt m'n echtgenote over de brug te krijgen en Linuxmint naast Win Vsta te installeren  op haar dagelijks werkinstrument.
Installatie verliep vlot maar nu start de pc helemaal niet meer op, behalve van de Linuxmint Live-dvd.
Eerst start een Acer erecovery management system o.i.d., dan verschijnt even het logo van Win XP, dan een scherm met de melding
Fail to get partition 1 drive letter.
Dit is een regelrechte ramp. Hoop dat er nog wat te redden valt van de Win-installatie (gelukkig heb ik eerst back-ups van de data genomen),

Wat kan ik doen om nog wat te redden?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/20, 23:37:39 door Jakke5 »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Linuxmint op Acer Travelmate 5620; geen opstart meer mogelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/20, 19:50:18 »
Ik denk dat je zo een melding krijgt dat deze topic onder "Andere besturingssystemen" had moeten staan, maar goed... ;-)

Welke Mint heb je willen installeren?
Hoe heb je Mint geinstalleerd? In Windows of er naast?
Heb je foutmeldingen voorbij zien komen?

Zoals het nu lijkt is het laatste stuk van de installatie niet goed gegaan. En dan zou ik zeggen: Gewoon opnieuw installeren. Je hebt er toch nog geen data in zitten.
Maar zolang we niet weten op welke manier je Mint hebt willen installeren, kan daar geen goed antwoord op gegeven worden.

Als ik die foutmelding zie, denk ik dat je geprobeerd hebt Mint IN Windows te installeren. Met andere woorden: Windows liep, je hebt de CD er in gedaan en toen met Wubi of Mint4win de installatie gedaan. Als dat zo is, raad ik je aan, eerst de bootsector van de schijf te repareren. Als je op dit forum zoekt naar topics over het verwijderen van Ubuntu, zul je er meerdere uitleggen over kunnen vinden.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Linuxmint op Acer Travelmate 5620; geen opstart meer mogelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/20, 20:19:01 »
Waarom deze topic onder andere disdributies hoort begrijp ik niet, maar goed.
Alvast bedankt Jan E.
Nee, Linuxmint geïnstalleerd naast Win Vista. En ja, er stonden (en staan) data in het Win-deel (maar ook gebackupt op een usb-schijf).
De installatie verliep zonder ook maar één foutmelding en verliep grossomodo alsvolgt:
1) taalkeuze en plaatskeuze
2) schijfindeling: één hd van 120 Gi, was verdeeld in 2: programma's en data
3) schijfindeler Gparted gestart (=deel van dvd)
  bleek dat er in feite 3 partities waren, 1 kleinere en 2 grote van elk een kleine 60 Gi. De kleinere vermoed ik met systeembestanden van Acer.
  programmapartitie kleiner gemaakt (nog ruim voldoende groot), datapartitie opgeschoven
  daarvan een uitgebreide partitie gemaakt, verdeeld in 2 logische, een kleinere en een grotere, geformatteerd ext4
  koppelpunten voor  kleinere / en boot en voor grotere  /home en nog een swappartitietje
Resultaat: dev/hda1 ntfs dev/hda2 en 3 fat32; dev/hda5 voor systeem en hda6  voor home (hda4 is de uitgebreide partitie)

Nu ik dit schrijf begin ik te denken dat de boot(grub dus) op hda1 moet liggen.
Gecontroleerd m.b.v. live-dvd zie ik alle programma's nog staan. Ook data die ik naar de programmapartitie gecopiëerd had staat er nog.


 
« Laatst bewerkt op: 2011/01/20, 23:45:51 door Jakke5 »

DarkEra

  • Gast
Re: Linuxmint op Acer Travelmate 5620; geen opstart meer mogelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/20, 20:31:29 »
Waarom deze topic onder andere disdributies hoort begrijp ik niet, maar goed.

Linux Mint is een andere distributie dan Ubuntu, ookal is deze gebaseerd op Ubuntu. Verder betreft het "Ondersteunings" gedeelte van het Ubuntu NL forum, waar je dit topic eerst onder het gedeelte "Installatie" postte alléén Ubuntu.

Voor hulpvragen omtrent bijvoorbeeld Linux Mint, PcLinuxOs en andere linux distributies behoor je het dus hier in het gedeelte "Andere distrubities" te posten.

Zo moeilijk lijkt mij dit toch niet te begrijpen:

http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/over-dit-forum-links-naar-andere-nederlandstalige-fora/
 :) ;)

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Linuxmint op Acer Travelmate 5620; geen opstart meer mogelijk
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/20, 20:48:53 »
Citaat
Linux Mint is een andere distributie dan Ubuntu, ookal is deze gebaseerd op Ubuntu
M'n redenering was: 1ste het probleem ligt niet aan de specifieke distributie, maar aan de installatie op Acer Travelmate 6520.
maar 2de vermits dit probleem alle ubuntu-gelijkende installaties op dat type Acer aanbelangt, hoort het thuis in de fora over Ubuntu.
Toch dank voor de reactie.


DarkEra

  • Gast
Re: Linuxmint op Acer Travelmate 5620; geen opstart meer mogelijk
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/20, 20:54:38 »
Mijn tweede beredenering is dat aangezien het over Linux Mint gaat het veel eerder thuis hoort op één van de twee nederlandstalige Linux Mint forums.

Maar goed, we gaan hier verre offtopic. Voor de rest hoop ik dat je je problemen kan oplossen. :)

Offline MKe

  • Lid
Re: Linuxmint op Acer Travelmate 5620; geen opstart meer mogelijk
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/20, 21:45:21 »
Heb je meer dan 4 primaire partities? (Dat lijk mij zo toe als ik het tel :) Dat kan Linux niet aan op een schijf. Van de site van Pjotr:
Citaat
Primaire partities en logische partities
Een harde schijf kan slechts vier primaire partities hebben. Om dat maximum van 4 te omzeilen, hebben slimme jongens een truc bedacht. U kunt namelijk één primaire partitie omtoveren in een zogenaamde "extended" partitie. De ruimte op deze extended partitie kunt u vervolgens opdelen in een onbeperkt aantal logische partities.

http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren#TOC-Primaire-partities-en-logische-part

edit: lees net dat je 2 partities samen in een extended hebt gezet. Blijf je dan onder de 5 primaire partities?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/20, 21:48:08 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Linuxmint op Acer Travelmate 5620; geen opstart meer mogelijk
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/20, 22:05:55 »
Nee, MKe, er zijn nu 3 primaire en 1 uitgebreide waarin 2 logische. Daar zit het 'm niet. (Trouwens, hoe kon dan de installatie foutloos verlopen als er meer dan 4 primaire partities zouden zijn geweest ???)
Toch bedankt voor het mee zoeken.
Opgelost door opnieuw te installeren maar met één verandering.
Op een bepaald ogenblik krijgt de "installateur" de keuze waar de boot-sector moet komen. Daar had ik dev/sda5 gekozen en dat nu veranderd in dev/sda. Ik had nml. in de wiki over Grub2 gelezen
Citaat
Installeer GRUB altijd op een schijf (in het voorbeeld /dev/sda) en alleen voor uitzonderlijke situaties op een schijfpartitie (hier /dev/sda1, /dev/sda2, /dev/sda5). Een uitzondering is bijvoorbeeld een installatie met het Wubi programma.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/20, 23:44:16 door Jakke5 »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: OPGELOST Linuxmint op Acer Travelmate 5620; geen opstart meer mogelijk
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/21, 12:13:04 »
Na wat babylonisch gedoe over het juiste topic (men heeft trouwens gelijk, Mint is geen Ubuntu. Mint is wat Ubuntu had moeten zijn!!  =D ), meen ik gelezen te hebben, dat je probleem is opgelost? Zet dat dan nog even in de titel van je eerste topic.. Dan is iedereen weer blij.

Edit: was al gebeurd, tijden het typen...


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04