Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: software raid/backup  (gelezen 410 keer)

Offline ArcsS

  • Lid
software raid/backup
« Gepost op: 2012/06/15, 11:35:58 »
Ik heb momenteel geen mogelijkheid tot een volwaardig raid systeem. (moederbord ondersteunt  geen Ide, enkel maar sate)
Is er een mogelijkheid om softwarematig een map met mijn foto's en video's automatisch te laten synchroniseren met een externe harde schijf?

Re: software raid/backup
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/15, 12:09:31 »
Deja Dup is the answer  ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: software raid/backup
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/15, 13:28:08 »
Deja Dup is niet echt een oplossing omdat deze geen een-op-een copie maakt. Het beste kun je aan de slag met rsync (die het copieren doet) en crontab (voor het automatisch opstarten van een sync-actie).

Een rsync-regel kan er bijvoorbeeld zo uit zien:
nice rsync -rtv --progress --modify-window=2 --delete <bronmap> <doelmap>
De optie --modify-window=2 gebruik ik om inconsistenties mbt datum/tijd-notatie tussen verschillende bestandssystemen op te lossen. Je kunt de optie --dryrun toevoegen om te testen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: software raid/backup
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/16, 05:41:17 »
Raid is nooit een back-up!
Raid is gemaakt om, al een schijf uitvalt, dat je door kunt werken met de overige schijven.
Maar bij bliksem, stroom storing, virus, voeding die alles defect maakt, etc, dan ben je toch alles kwijt.

Back-up op een externe schijf is goed, maar deze kun je dus niet aan je pc laten zitten.
Je kan wel 1 hd aan je pc laten zitten en nog 1  hd los bewaren.(beter is om alles los te bewaren).

Zelf gebruik ik intern een extra hd om bepaalde mappen te backuppen van lopend systeem, dus bij defecte hd ben ik niet alles kwijt waar ik mee bezig ben.(foto's favorieten mail etc.)
Maar voor belangrijke dingen moet je toch 3x een copie hebben.

Je kan ide naar sata converters kopen om ide aan sata aan te sluiten, als je plaats hebt in je kast hiervoor.
In linux kun je met grsync op een grafische manier je backup maken.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/16, 05:47:49 door jan11000 »