Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgrade naar 16.04 op Dell laptop met voorgeinstalleerde Ubuntu  (gelezen 1167 keer)

Offline JC Vendel

  • Lid
Ik heb een nieuwe Dell Inspiron 15 3552 laptop met Ubuntu 14.04 aangeschaft en wil deze upgraden naar 16.04.1. Dit lukt tekens niet. Heeft iemand ervaring met het upgraden van Ubuntu op een Dell met voorgeinstalleerde Ubuntu die mij op weg kan helpen.
Ik ben ook geinteresseerd in het kunnen installeren van Mint op deze machine.

Offline Nero

  • Lid
Re: Upgrade naar 16.04 op Dell laptop met voorgeinstalleerde Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/17, 22:10:30 »
Welke stappen heb je ondernomen? Wat lukt er niet?

Offline JC Vendel

  • Lid
Re: Upgrade naar 16.04 op Dell laptop met voorgeinstalleerde Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/17, 22:24:29 »
Daarna heb ik in het update-scherm aangegeven dat ik melding wil krijgen als er een nieuwe LTS-versie is. Hierop krijg ik de melding dat er een nieuwere versie is, 16.04.1. Hierop start ik de upgrade. Alles wordt binnen gehaald en na installatie start de boel niet op. Na de aan/uitknop een paar seconde ingedrukt te hebben kan ik dan 14.04 restoren, wat gedaan is.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Upgrade naar 16.04 op Dell laptop met voorgeinstalleerde Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/17, 22:51:37 »
Hoi J.C,

Gewoon een installatiestick met jouw keuze van Ubuntu en Mint er in doen en opstarten van die stick. Pjotr heeft daar een prima verhaal voor gemaakt. Klik hier en blader naar reactie #1 van Pjotr.

Wil je assistentie zoek dan een steunpunt op. Hier is de kaart. Dubbelklikken om in te zoomen en meer te zien.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Upgrade naar 16.04 op Dell laptop met voorgeinstalleerde Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/17, 22:53:33 »
Om te installeren moet in de bios secure en fast boot uit en legacy aan.

Offline Nero

  • Lid
Re: Upgrade naar 16.04 op Dell laptop met voorgeinstalleerde Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/18, 08:21:42 »
Op deze Dell is dat niet nodig. Opstarten met een USB Live van Ubuntu 16.04.1 en je kan zo upgraden.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Upgrade naar 16.04 op Dell laptop met voorgeinstalleerde Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/18, 08:45:01 »
Wat jvecht voorstelt gaat vast en zeker werken.
Maar als er wel geïnstalleerd is en er vervolgens niet geboot kan worden, dan kan het draaien van Boot-Repair het probleem in een aantal gevallen simpel oplossen: https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

Offline palm

  • Lid
Re: Upgrade naar 16.04 op Dell laptop met voorgeinstalleerde Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/18, 17:27:33 »
Ik heb een nieuwe Dell Inspiron 15 3552 laptop met Ubuntu 14.04 aangeschaft en wil deze upgraden naar 16.04.1. Dit lukt tekens niet. Heeft iemand ervaring met het upgraden van Ubuntu op een Dell met voorgeinstalleerde Ubuntu die mij op weg kan helpen.
Ik ben ook geinteresseerd in het kunnen installeren van Mint op deze machine.
Heb je Dell support al gecontacteerd?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Upgrade naar 16.04 op Dell laptop met voorgeinstalleerde Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/19, 18:00:42 »
De installatie van 14.04 heb ik laten uitvoeren en gewoon laten staan. De partitie voor 14.04 heb ik een ruimte van 15GB gegeven. Hierna heb ik de installatie uitgevoerd van 16.04.1 naast de bestaande 14.04.
Als aanvulling heb ik een bootoptie meegegeven in Grub voor 16.04.1 om de pauzestand goed te laten werken. Tussen "ro" en "quiet" staat bij mij:
acpi_sleep=nonvs
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline JC Vendel

  • Lid
Re: Upgrade naar 16.04 op Dell laptop met voorgeinstalleerde Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/20, 11:21:18 »
De fout die ik krijg wanneer ik een usb-stick met Mint 18 Cinnamon laat opstarten is
(initramfs) mount: mounting /dev/loop0 on //filesystem.sqaushfo failed: Invalid argument
Cannot mount /dev/loop0 (/cdrom/casper/filesystem.squashfs) on //filesystem.squashfs


Op het scherm kan ik nu commando's ingeven na (initramfs, maar daar houdt het voor mij op.
Kan ik daar verder iets mee?

Verder kan ik aangeven dat de Boot Mode is set to UEFI with Legacy OPROM; Secure boot off
Ik kan dit wijzigen in de twee volgende opties:
Legacy Boot Mode, Secure Boot off
UEFI Boot Mode, Secure Boot on


Offline JC Vendel

  • Lid
Re: Upgrade naar 16.04 op Dell laptop met voorgeinstalleerde Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/22, 23:35:37 »
In eerdere reactie lees ik iets over cannot mount en cdrom.
Het moest geinstalleerd worden vanaf een stick en dat is geen cd-rom.
Ik heb het idee gehad dat daar het probleem lag.
De iso op een dvd gebrand en daarna, zonder BIOS-instellingen te wijzigen in staat geweest de gewenst Linux-versie op deze laptop te installeren.