Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu herkent drive niet  (gelezen 710 keer)

Offline Renske54

  • Lid
Ubuntu herkent drive niet
« Gepost op: 2014/04/30, 20:55:06 »
Hallo,

Ik heb Ubuntu 12.04 LTS dual boot geinstalleerd op mijn desktop (Medion Akoya P 5331 E, 64 bits, Windows 7 Home Premium). Ik ben gestuit op een probleem, dat ik graag aan jullie voorleg.

Ubuntu staat op de D-schijf en daarop is nog 740 GB vrije ruimte beschikbaar. Maar Ubuntu ‘ziet’ die D-schijf niet. (Alle andere schijven van de computer ziet hij wel.) Hij kan daardoor geen updates meer installeren. Hoe krijg ik Ubuntu nou zo ver dat hij
•   de D-schijf ziet en
•   die 740 GB vrije ruimte gaat gebruiken?

Aanvullende info: die D-drive bestaat uit 3 partities:
1.   D: omvang 906 GB, NTFS, wisselbestand, primaire partitie, 740 GB nog leeg
2.   H: omvang 906 GB, NTFS, primaire partitie, 860 GB nog leeg
3.   E: Recover (van Windows), omvang 50 GB, NTFS, primaire partitie, 30 GB nog leeg

Alvast hartelijk bedankt voor jullie input!

Met vriendelijke groeten,

Renske

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu herkent drive niet
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/30, 21:50:55 »
Ubuntu staat op de d schijf, en ubuntu ziet deze schijf niet.
Dit kan dus niet.
Je verhaal klopt niet.
Dus kijk nog eens goed wat wel en niet is.
Linux werkt met sda, sdb etc als schijf, kijk dus goed in linux wat wat is.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu herkent drive niet
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/01, 09:28:50 »
Laat je systeem eens de info geven: dat maakt het misschien duidelijker. Open hiervoor de terminal, kopieer volgende commando's en plak de uitvoer hier in een bericht. Het eerste commando toont de partitionering van je harde schijven. Het tweede commando toont hoeveel vrije ruimte er is. Het eerste commando zal je paswoord vragen: het is een commando dat je als beheerder uitvoert, en je computer wil weten of jij het nog wel bent ;)

sudo fdisk -l
df -h

Hieruit gaan we misschien kunnen opmaken waarom er schijnbaar geen vrije ruimte meer is.

Ubuntu werkt niet met schijven, aangeduid door letters. Al je schijven en partities zijn, als ze aangekoppeld zijn, ergens te vinden onder een opperste folder, aangeduid met "/". Als Ubuntu op de partitie is geïnstalleerd die Windows herkent als de d: schijf, dan zie je de inhoud ervan in Ubuntu door in bestandsbeheer links in het paneel "Computer" te kiezen (onder "Apparaten" ).

Offline Renske54

  • Lid
Re: Ubuntu herkent drive niet
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/02, 11:28:18 »
@vanadium: Dank  je wel voor je reactie.
Hier is de output van het partitioneringscommando:

Disk /dev/sdb: 2000.4 GB, 2000398934016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 243201 cilinders, totaal 3907029168 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 4096 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 4096 bytes / 4096 bytes
Schijf-ID: 0x6a7aa794

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdb1            2048  1901086719   950542336    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sdb2      1901086720  3802167295   950540288    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sdb3      3802169344  3907027119    52428888    7  HPFS/NTFS/exFAT

Disk /dev/sdc: 750.2 GB, 750156374016 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 91201 cilinders, totaal 1465149168 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x2dd61aa4

 Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sdc1            2048    28674047    14336000   27  Hidden NTFS WinRE
/dev/sdc2        28674048  1465143295   718234624    7  HPFS/NTFS/exFAT

En hier volgt de output van het 'ruimtecommando' :

Bestandssysteem Grootte Gebruikt Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/loop0         8,3G     7,4G  974M  89% /
udev               5,9G     4,0K  5,9G   1% /dev
tmpfs              1,2G     1,2M  1,2G   1% /run
none               5,0M        0  5,0M   0% /run/lock
none               5,9G     160K  5,9G   1% /run/shm
/dev/sdb1          907G     166G  741G  19% /host

Allemaal data die mij totaal niets zeggen, eerlijk gezegd....

Ben benieuwd wat je eruit afleidt!

Alvast bedankt!



Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu herkent drive niet
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/02, 12:17:30 »
Ben benieuwd wat je eruit afleidt!
Ik zie er wel heel wat in ;) Na verloop van tijd zal jou dat ook lukken.

Ik zie vooreerst dat jij een zogenaamde "wubi" installatie hebt. Hierbij heb je Ubuntu geïnstalleerd vanuit Windows. Ubuntu wordt hierbij niet in zijn eigen partitie op de harde schijf gezet. In plaats hiervan bestaat de ganse partitie van Ubuntu als een gewoon bestand in je Windows partitie.

Op je windows partitie, sdb1, heb je inderdaad nog heel wat ruimte, 740 GB. Je linux partitie (die dus eigenlijk een bestand onder Windows is) is slechts 7 GB groot, en je hebt slechts 0.9 GB over. Ubuntu gebruikt voor de systeembestanden enkel zijn eigen partitie: die is nu inderdaad al voor 89% vol.

7GB is weinig voor een Ubuntu-partitie, en enkel (juist) voldoende voor het systeem zelf. Je had beter minstens 10 GB genomen om iets luxueuzer te werken. Toch is dit doenbaar, maar om dit werkbaar te houden

1) moet je nu en dan een opruimactie houden.
2) moet je geen onnodige programma's installeren
3) mag je daar geen gebruikersgegevens opslaan

1) Zie deze excellente handleiding van forumlid Pjotr. https://sites.google.com/site/computertip/schoon Hiermee maak je al vlug terug systeemruimte vrij. Vooral oude kernels blijven veel plaats opeisen. Het verwijderen van oude kernels (als je die ondertussen hebt) is iets wat gemakkelijk terug verschillende GB kan vrijgeven.
2) Een beetje opletten wat je er allemaal bij installeert. Je ruimte is schaars. Installeer dus niet te veel programma's die je dan toch niet blijkt te gebruiken.
3) Gebruikersgegevens sla je niet op in de Ubuntu partitie, maar op de Windows partitie. Je kan dit doen door je "Documenten" folder te laten doorverwijzen naar de plaats van je documenten op de Windows partitie. Dan werk je zowel vanuit Windows als vanuit Ubuntu met dezelfde data.

Je kan gemakkelijk vanuit je Ubuntu homefolder naar je Documenten elders door een link te maken:

1) Open twee vensters bestandsbeheer.
2) Hernoem in het rechter venster de folder "Documenten" naar "Documenten_oud"
2) Ga in het linker venster naar de folder op je Windows partitie die je Documenten van windows bevat. Je bereikt de windows partitie door in het linker paneel "Computer" te kiezen, en dan in de folder "host" te duiken. Daar vind je al je Windows systeembestanden en gebruikersbestanden.
3) Maak nu een link naar je Documenten in windows door de folder naar rechts te slepen terwijl je Ctrl+Shift ingedrukt houdt. Laat los, en in het rechtervenster wordt nu een folder (eigenlijk een link) gemaakt met als naam "Link naar ...". Hernoem die tot "Documenten".

Kijk nu in Documenten_oud en verplaats alles naar "Documenten". Wis Documenten_oud (en wis daarna ook de prullenbak). Al je documenten staan nu op je Windows partitie. Doe eventueel hetzelfde met Foto's, Films, ... Hierdoor worden je gegevens op de Windows partitie zeer gemakkelijk toegankelijk vanuit Ubuntu, zonder dat ze plaats innemen op de systeempartitie van Ubuntu.

Offline Renske54

  • Lid
Re: Ubuntu herkent drive niet
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/02, 12:28:54 »
@vanadium: heel hartelijk dank voor alle tips!! Ik ga er vanavond meteen mee aan de slag.
Wat betreft dat wubi: is er dan een andere en betere methode om Ubuntu dual boot te installeren naast Windows 7? Want dan kan ik Ubuntu misschien beter 'even'  opnieuw installeren...
(Ik heb Windows voorlopig nog even nodig, dus ik kan niet helemaal overstappen op Ubuntu...)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu herkent drive niet
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/02, 13:06:12 »
De betere installatiemethode is die waarbij Ubuntu op een afzonderlijke partitie geïnstalleerd wordt. Dit is een meer ingrijpende manier omdat de partitionering van de harde schijf moet aangepast worden: de partitie van Windows moet verkleind worden om plaats te maken voor de Linux partities. Anderzijds is dat technisch de betere manier omdat elk besturingssysteem volledig onafhankelijk van het ander besturingssysteem op zijn eigen partitie staat. Ook hiervoor vind je excellente en zeer toegankelijke info op Pjotr's webstek: https://sites.google.com/site/computertip/ en in het bijzonder: https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline Renske54

  • Lid
Re: Ubuntu herkent drive niet
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/02, 21:06:50 »
@Vanadium: het schoonmaken is grotendeels gelukt! Alleen sommige variabelen van Firefox waren niet in te stellen en het verwijderen van de subkernels lukte niet. Er stond wel een lange lijst van die subkernels, maar er waren er maar een paar die je klaar kon zetten voor volledige verwijdering (daar stond dan een groen knopje voor). Ik heb het maar even laten zitten.

In elk geval kon Ubuntu zijn updates weer kwijt. Het waren er bijna 100 en  als dat zo doorgaat, loopt het systeem binnenkort vast opnieuw  tegen de grenzen van zijn partitie aan.

Ik denk daarom dat ik het systeem binnenkort maar opnieuw installeer. Ik wil dat niet doen op  de C-schijf, want dat is een veel te kleine SSD die vrijwel vol is. Ik wil Ubuntu op een aparte partitie van D of H zetten. Uit het installatie-artikel begrijp ik dat het installatiebestand  automatisch een partitie op de C-schijf kan maken. Maar wat doet het installatiebestand als de C zo goed als vol is? Kan ik dan kiezen voor een andere schijf, bijvoorbeeld D of H?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu herkent drive niet
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/03, 10:11:17 »
@Vanadium: het schoonmaken is grotendeels gelukt! Alleen sommige variabelen van Firefox waren niet in te stellen en het verwijderen van de subkernels lukte niet. Er stond wel een lange lijst van die subkernels, maar er waren er maar een paar die je klaar kon zetten voor volledige verwijdering (daar stond dan een groen knopje voor). Ik heb het maar even laten zitten.
Die met groen zijn geïnstalleerd op je computer, en kan je dus verwijderen, Alle andere zijn niet geïnstalleerd, en kan je dus niet verwijderen. Als je meer dan een oude kernel hebt, dan zou ik die toch onmiddellijk verwijderen: dat levert onmiddellijk veel ruimte op.

Citaat
In elk geval kon Ubuntu zijn updates weer kwijt. Het waren er bijna 100 en  als dat zo doorgaat, loopt het systeem binnenkort vast opnieuw  tegen de grenzen van zijn partitie aan.
Soms gaat het om zeer vele kleine beetjes: dat zal nog meevallen.

Citaat
Ik denk daarom dat ik het systeem binnenkort maar opnieuw installeer. Ik wil dat niet doen op  de C-schijf, want dat is een veel te kleine SSD die vrijwel vol is. Ik wil Ubuntu op een aparte partitie van D of H zetten. Uit het installatie-artikel begrijp ik dat het installatiebestand  automatisch een partitie op de C-schijf kan maken. Maar wat doet het installatiebestand als de C zo goed als vol is? Kan ik dan kiezen voor een andere schijf, bijvoorbeeld D of H?
Als jou SSD sdc1 is, dan is het een riante 750.2 GB (op mijn laptop overleef ik gemakkelijk met 300G) . Een SSD is heel geschikt voor een besturingssysteem omdat die heel snel is. In jou plaats zou ik gegevens van de SSD verplaatsen naar de D, om zo ook Ubuntu op de SSD te kunnen zetten. Het installatieprogramma kan dat dan automatisch doen.

In het installatieprogramma is er ook een optie "iets anders", en dan doe je wat je wil: je partitioneert zelf naar believen en geeft aan waar verschillende delen van Ubuntu moeten geïnstalleerd worden. Dat doe je best maar als je al een beetje in linux thuis bent.

Offline Renske54

  • Lid
Re: Ubuntu herkent drive niet
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/04, 13:45:36 »
@Vanadium:

Wat betreft het schoonmaken: ik zal de groene direct verwijderen. U hebt gelijk; alle beetjes helpen natuurlijk in zo'n situatie.

Wat betreft de ruimte: hopelijk valt het idd mee. Bestanden (m.u.v. foto's) zet ik sowieso niet op een 'vaste' schijf van de computer: ik gebruik daarvoor losse drives (met backups in de cloud). Dus dat scheelt aanmerkelijk.

Wat betreft de SSD: nee, hij omvat maar 64 GB. En Windows staat er op + wat programmatuur die zich niet op een andere drive dan de C liet installeren. Hij is vrijwel vol. Dus daar kan ik niet veel meer mee. Toch niet totdat ik helemaal overstap van Windows op Ubuntu.

Wat betreft het installatieprogramma van Ubuntu: dus als ik via Windows alvast een extra partitie aanmaak op de D-schijf, dan kan ik het installatieprogramma alles op die nieuwe partitie laten zetten? Of komt daar toch weer meer bij kijken?

En als ik dat voor elkaar krijg, heb ik dan een zodanig veilige situatie gecreeerd dat ik veilig via Ubuntu kan internetbankieren? Ik begreep dat ik dat via een wubi-installatie maar beter niet kan doen.

Met vriendelijke groeten,

Renske

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu herkent drive niet
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/04, 20:32:13 »
@Vanadium:

Wat betreft het schoonmaken: ik zal de groene direct verwijderen. U hebt gelijk; alle beetjes helpen natuurlijk in zo'n situatie.
Een kernel verwijderen levert heel wat plaatswinst op (in verhouding tot de ruimte die het systeem inneemt, 5 - 8 GB)
Citaat
Wat betreft de SSD: nee, hij omvat maar 64 GB. En Windows staat er op + wat programmatuur die zich niet op een andere drive dan de C liet installeren. Hij is vrijwel vol. Dus daar kan ik niet veel meer mee. Toch niet totdat ik helemaal overstap van Windows op Ubuntu.
Mogelijk een externe schijf? Stond niet in de uitdraai die je hierboven hebt gepost.

Citaat
Wat betreft het installatieprogramma van Ubuntu: dus als ik via Windows alvast een extra partitie aanmaak op de D-schijf, dan kan ik het installatieprogramma alles op die nieuwe partitie laten zetten? Of komt daar toch weer meer bij kijken?
Beter dan vanuit windows die partitie verkleinen en de rest ongebruikt maken. Het Ubuntuinstallatieprogramma zal dan zelf een systeempartitie en een swappartitie in de overblijvende ruimte plaatsen.

Citaat
En als ik dat voor elkaar krijg, heb ik dan een zodanig veilige situatie gecreeerd dat ik veilig via Ubuntu kan internetbankieren? Ik begreep dat ik dat via een wubi-installatie maar beter niet kan doen.
Verkeerd begrepen. Eens een met wubi geïnstalleerde ubuntu is opgestart, heb je identiek dezelfde veiligheid als met een Ubuntu die op een echte partitie staat, en praktisch gesproken dezelfde performantie.

Offline Renske54

  • Lid
Re: Ubuntu herkent drive niet
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/05, 09:49:44 »
Goedemorgen!

Het schoonmaken is verder vlot verlopen. Ik kan weer vooruit!

Vreemd dat Ubuntu de SSD niet zag. De computer bevat 3 vaste schijven:
- C/boot, de ssd met 58,5 GB
- D (gesplitst in D, E/recover en H) met ca. 1900 GB
- I (een drive van 684 GB in een bay)
Op het moment van testen hing er geen externe harde schijf aan de computer.

Herinstallatie: ik zal een ongebruikte partitie maken. Ik probeer volgend weekend Ubuntu te herinstalleren.

Veiligheid: aha, dan ben ik gerust. Ik had ergens gelezen dat dual boot (en ook het gebruik van Wine) risico's van 'onderhuidse besmetting' met malware e.d. uit de Windowswereld met zich mee zou brengen. Met alle gevaren van dien.

Nogmaals hartelijk bedankt voor uw hulp! Fijn dat u de tijd nam om mij zo uitgebreid en begrijpelijk op weg te helpen. Ik heb er veel van geleerd! Maar het zal nog wel even duren voordat ik met Ubuntu even goed uit de voeten kan als met Windows... Weer een boeiende hobby erbij dus ;-)