Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: booten zonder BIOS?  (gelezen 1256 keer)

HJBosman

  • Gast
booten zonder BIOS?
« Gepost op: 2007/10/23, 00:09:00 »
Ik heb Ubuntu geïnstalleerd op een tweede, 'nieuwe' harde schijf. Ik ben er na veel getob achter gekomen dat de schijf niet door mijn BIOS herkend wordt. Dat maakt booten met (super)grub of lilo onmogelijk: grub kijkt niet alleen in de BIOS om de kernel te vinden (dat valt nog wel te omzeilen), maar kennelijk wordt bij het booten van de kernel ook de plaats van het root file system uit de BIOS gehaald. Tsja...

Met de schijf is verder niks mis; als ik van de live-CD boot, is hij gewoon te mounten en te gebruiken; ook vanuit WinXP is hij te benaderen.

Vandaar mijn vraag: is er nou geen manier om Ubuntu te booten zonder dat daarbij in de BIOS gekeken moet worden? Een soort van 'loadlin voor linux'-oplossing, misschien? Of een of andere bootloader die in staat is, de schijven op eigen kracht te vinden?

booten zonder BIOS?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/23, 00:34:43 »
Volgens mij haal je enkele dingen door elkaar.

Je Bios zorg ervoor dat je software aangestuurd kan worden, de bios onthoud ook de tijd en datum, en andere instellingen van het systeem. Vandaar het batterijtje op de chip.

Als ik het zo begrijp kan je Grub wel nog benaderen, kan je Windows XP wel opstarten, maar Linux niet???

HJBosman

  • Gast
booten zonder BIOS?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/23, 00:45:27 »
Citaat van: vlerknozem
Volgens mij haal je enkele dingen door elkaar.

Je Bios zorg ervoor dat je software aangestuurd kan worden, de bios onthoud ook de tijd en datum, en andere instellingen van het systeem. Vandaar het batterijtje op de chip.
In de BIOS wordt toch ook een lijstje van beschikbare harde schijven bijgehouden? In elk geval bedoel ik het lijstje dat je krijgt als je direct bij het opstarten Setup induikt, en dan onder Disk Configuration of zowat. Als ik probeer, de tweede disk daar aan te zetten ('Auto'), staat hij als een 'Unknown device' genoteerd, en verder opstarten loopt dan vast.

Citaat van: vlerknozem
Als ik het zo begrijp kan je Grub wel nog benaderen, kan je Windows XP wel opstarten, maar Linux niet???
Inmiddels is dat inderdaad zo. Direct na installatie kon ik helemaal niks meer, omdat grub bleef hangen op Error 21 (schijf bestaat niet). Met SuperGrub heb ik toen de MBR voor WinXP weer hersteld. Nu kan ik dus Xp wel booten, maar Linux niet. Wat natuurlijk wel werkt, is booten van de Ubuntu installatie / live CD. Als ik dat gedaan heb, kan ik de tweede schijf (met de geïnstalleerde Ubuntu erop) mounten enzo, en ook grub draaien.

Offline atomos

  • Lid
booten zonder BIOS?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/23, 00:46:48 »
Citaat van: HJBosman
Ik heb Ubuntu geïnstalleerd op een tweede, 'nieuwe' harde schijf. Ik ben er na veel getob achter gekomen dat de schijf niet door mijn BIOS herkend wordt. Dat maakt booten met (super)grub of lilo onmogelijk: grub kijkt niet alleen in de BIOS om de kernel te vinden (dat valt nog wel te omzeilen), maar kennelijk wordt bij het booten van de kernel ook de plaats van het root file system uit de BIOS gehaald. Tsja...

Met de schijf is verder niks mis; als ik van de live-CD boot, is hij gewoon te mounten en te gebruiken; ook vanuit WinXP is hij te benaderen.

Vandaar mijn vraag: is er nou geen manier om Ubuntu te booten zonder dat daarbij in de BIOS gekeken moet worden? Een soort van 'loadlin voor linux'-oplossing, misschien? Of een of andere bootloader die in staat is, de schijven op eigen kracht te vinden?
ik heb een vermoede wat je bedoeld.
op je moederbord heb je IDE1 en IDE2 met bijde master en slave.
in je bios kun je instellen welke MBR van je HD je wilt gebruiken b.v.b. IDE2 de slave.
nu gaat linux anders om dan windows. windows kijkt naar de bios en gebruikt de MBR van IDE2
nou linux blijft kijken naar IDE1 master dan slave IDE2 master, slave.
daar was ik ook de mist in gegaan, waarom kon ik linux niet starten, of waar staat die MBR nu !!!
ik weet het niet zeker maar dit gaat ook op bij de SATA en niet alleen bij de PATA.

Gr. Ed.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

booten zonder BIOS?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/23, 01:59:23 »
Neemt niet weg dat ik het erg vreemd vind dat zelfs de bios de hd niet wil herkennen.
Dit is geen goede zaak.

Veelal kan je op dat auto kliken en dan scant hij ff waarna de hd bekent word, na het saven in de bios blijft de hd bekent.

kontroleer even een aantal zaken.
*Druk de ide stekkers nogmaals goed aan zodat alle pennetjes kontakt maken.
*Kontroleer het master slave jumpertje.
Er mag maar 1 master op 1 IDE kabel zitten.

Tot slot bekijk je de IDE kabel.
Je hebt (meestal) een blauwe stekker en die moet op je moederbord.
Daarna een stuk kabel en dan aan het eind 2 stekkers kort bij elkaar.
De middelste moet in de master en de laatste in de slave.

Indien je de kabel verkeerd om gebruikt krijg je problemen in Linux en bios herkenning.
 
:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Dave

  • Lid
booten zonder BIOS?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/23, 11:00:44 »
inderdaad, denk ook een master probleem.

dat verholpen hebbend heb je nu met 2 schijven mooi de kans om grub ook op de linux schijf te zetten. als je die uitschakeld start windows gewoon opvan z'n eigen mbr.

opstart volgorde van de schijven in bios aanpassen voor je ubuntu en grub installeerd

HJBosman

  • Gast
booten zonder BIOS?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/23, 12:56:27 »
Het  jumpertje staat volgens mij wel degelijk op slave ( = er helemaal af, bij deze schijf, dus daar kun je je niet vergissen). De aansluiting is volgens mij ook goed: ik heb al eens eerder een harde schijf aan deze connector gehangen en die deed het gewoon, totdat hij crashte dan :-(

Met master-slave problemen zou Linux toch ook niet in staat zijn de schijf te benaderen? Dat is kan gek genoeg nu dus wel, als Linux maar een keer draait.

Het gaat mis op het moment dat bij het booten van de kernel een poging wordt gedaan het root fs te mounten. Dan is de juiste partitie niet te vinden en breekt er kernel panic uit.

Maar ik ben het met jullie eens: het is erg raar - en misschien zorgwekkend - dat de BIOS de schijf niet wil herkennen, ook niet na een auto-scan. Misschien is er toch iets niet goed met de schijf zelf. Maar ja, hoe komt een mens daarachter?

booten zonder BIOS?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/23, 13:55:03 »
Probeer de master en slave eens om te wisselen of de slave als master op IDE1 de tweede aansluiting op je moederbord.
En probeer eens een nieuwe kabel.
Ik had een keer het probleem dat 1 van de 40 pinnetjes naar binnen was gedrukt en de schijf hierdoor niet werd herkent.
Een visuele controle kan nooit kwaad.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline atomos

  • Lid
booten zonder BIOS?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/23, 13:56:44 »
Citaat van: HJBosman


Maar ja, hoe komt een mens daarachter?
ik hang hem dan in een ander systeem of ik zet hem ff in mijn externe HD.

Gr. Ed.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux