Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij  (gelezen 22401 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Gepost op: 2011/09/15, 17:38:43 »
Uiteindelijk gaan we ook in Ubuntu 10.04 LTS, de nieuwste Firefox krijgen. Maar dat duurt nog wel even, want bovenstrooms (Mozilla) onderhoudt Firefox 3.6.x nog steeds met veiligheidsupdates. Hoe lang nog? Dat weet ik niet.

Daardoor zou het kunnen gebeuren, dat je af en toe op een webstek komt die begint te miepen om een nieuwere webbladeraar. Dit kun je voorlopig oplossen door Google Chrome binnen te halen vanaf de webstek van Google zelf (en dus niet vanuit Softwarecentrum: daarin zit weliswaar broertje Chromium, maar dat is een oudere versie).

Hier zit-ie:
http://www.google.com/chrome?hl=nl

Binnengehaalde bestand dubbelklikken en installatie gaat vanzelf. Het kardinale punt is, dat je zodoende automatisch de pakketbronnen van Google zelf toevoegt aan je bronnenlijst. Je hebt dus altijd gegarandeerd de nieuwste stabiele Chrome, en die blijft ook actueel.

Daarmee kun je die websites bezoeken die mauwen wanneer je ze met Firefox 3.6.x bezoekt.  :)

Toevoeging:
pagina met tips voor Chrome:
http://sites.google.com/site/computertip/chrome
« Laatst bewerkt op: 2011/09/21, 15:50:01 door Pjotr »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/15, 17:44:19 »
Maar google en privacy... :-X

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/15, 17:47:05 »
Maar google en privacy... :-X

Is in te stellen plus google heeft de veiligste en snelste browser.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/15, 17:48:19 »
Als je toch buiten de standaardbronnen om software installeert, kan je natuurlijk ook een nieuwere Firefox in Ubuntu 10.04 installeren, met onderstaande ppa.
sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install firefox ubufox

Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/15, 18:05:51 »
Maar google en privacy... :-X

Is in te stellen plus google heeft de veiligste en snelste browser.
Niet altijd de snelste, Opera is wel eens sneller, en Opera is vrijwel net zo veilig. Maar helaas niet open source.
Ook een goed alternatief vind ik.
En Google geeft je best wel privacy hoor, het is eerder een fabel dan een feit. Maar ik zeg niet dat er een kleine kern van waarheid in zit, dat is ook gewoon zo.
Als je Google niet vertrouwd in privacy dan installeer je Chromium, Opera of de nieuwste FireFox ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/15, 18:07:52 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/15, 18:24:02 »
Als je toch buiten de standaardbronnen om software installeert, kan je natuurlijk ook een nieuwere Firefox in Ubuntu 10.04 installeren, met onderstaande ppa.
sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install firefox ubufox

Dat raad ik af.... Het gaat bij Firefox immers om een belangrijk kernpakket, waar je bovendien uiteindelijk toch "vanzelf" de nieuwste versie van gaat krijgen in 10.04.

Normaal gesproken ben ik tegen dit soort noodgrepen als deze met Chrome, maar nood breekt wet en "jede Konsequenz führt zum Teufel". Voorts: een externe pakketbron die wordt beheerd door een gigant als Google, is uiteraard beter te vertrouwen dan de eerste de beste PPA....

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/15, 18:28:56 »
De hierboven genoemde ppa heb ik tijden gebruikt (tot mijn overstap naar 11.04) en hij is veilig.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/15, 19:03:04 »
... (en dus niet vanuit Softwarecentrum: daarin zit weliswaar broertje Chromium, maar dat is een oudere versie).
Nee hoor, de laatste (stabiele) versies van Chromium worden over álle ondersteunde versies van Ubuntu uitgebracht (zie bijlage). Ik stond hier nogal van te kijken, te meer omdat dat idd bij FF juist niet het geval is. Blijkbaar wordt er voor Chromium een uitzondering gemaakt wat betreft het bijwerken naar de laatste versie.

Installatie via de repo heeft mijn voorkeur, want je hebt dan Chromium die net wat beter is wat betreft privacy dan Chrome. Ook zit je dan niet met zo'n extra PPA zit te koekeloeren: ik heb ooit begrepen dat een PPA gevaarlijk kan zijn, je systeem instabiel maakt en dus niet voor beginners is. Maar ik begrijp nu ook dat sommige PPA's meer gelijk zijn dan anderen. =D =D

Bedankt voor je tip.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/15, 19:20:24 »
... (en dus niet vanuit Softwarecentrum: daarin zit weliswaar broertje Chromium, maar dat is een oudere versie).
Nee hoor, de laatste (stabiele) versies van Chromium worden over álle ondersteunde versies van Ubuntu uitgebracht (zie bijlage). Ik stond hier nogal van te kijken, te meer omdat dat idd bij FF juist niet het geval is. Blijkbaar wordt er voor Chromium een uitzondering gemaakt wat betreft het bijwerken naar de laatste versie.

Toch ietsje ouder: versie 12, en als je Chrome binnenhaalt via Google, dan heb je versie 13.  :)
Ik ben niet zo bekend met de versiepolitiek van Google, dus het zou een minimaal en onbelangrijk verschil kunnen zijn (ik heb begrepen dat Google heel vaak nieuwe versies uitrolt).

Citaat
Installatie via de repo heeft mijn voorkeur, want je hebt dan Chromium die net wat beter is wat betreft privacy dan Chrome. Ook zit je dan niet met zo'n extra PPA zit te koekeloeren: ik heb ooit begrepen dat een PPA gevaarlijk kan zijn, je systeem instabiel maakt en dus niet voor beginners is. Maar ik begrijp nu ook dat sommige PPA's meer gelijk zijn dan anderen. =D =D

De officiële pakketbronnen hebben ook mijn voorkeur.  :P

Maar zoals ik al eerder heb gezegd: normaal gesproken ben ik tegen dit soort noodgrepen als deze met Chrome, maar nood breekt wet en "jede Konsequenz führt zum Teufel". Voorts: een externe pakketbron die wordt beheerd door een gigant als Google, is uiteraard beter te vertrouwen dan de eerste de beste PPA....

Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/15, 21:00:59 »
En Opera dan ???

Ligt meer in de lijn van een goede en stabiele browser, bovendien heb je een mailclient mee geïntegreerd.
Instellingen zijn veel uitgebreider en je hebt ook de updates van Opera zelf.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/15, 22:43:07 »
Misschien een stomme vraag, niets te nadele van Chrome of Opera (of Konqueror, Rekonq of Epiphany), maar wat is eigenlijk het probleem met Chromium die in de pakketbronnen zit?

Ik gebruik regelmatig Chromium op Mint9 (vergelijkbaar met 10.04), en onderga nergens een probleem, of zie ik iets essentieels over het hoofd  ???

Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/15, 22:54:19 »
Niks mis met de Chromium in de pakketbronnen, alleen is die versie 12, waar Chrome al op 13 staat. Chrome is dus iets nieuwer.

Dat is ook het punt van dit draadje: met Chrome krijg je op een makkelijke manier een veilige en betrouwbare spiksplinternieuwe webbladeraar in je LTS-versie, hetgeen nuttig is wanneer je een webstek wil bezoeken die een probleem heeft met de oude Firefox 3.6.x.  :)

In mijn ervaring is het grootste probleem bij doorfietsen met een oudere LTS-versie, meestal de verouderende Firefoxversie. Of liever gezegd: het toenemende aantal websites dat daarmee problemen gaat geven. Zo omzeil je die problemen, en kun je rustig bij de LTS blijven.  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/15, 23:09:35 door Pjotr »

Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/15, 22:56:35 »
@Pjotr: Aangezien je toch adviseert de pakketbron van Google Chrome te houden, waarom voeg je dan niet gewoon de pakketbron van Chromium Stable toe? Daarin komen alle stabiele versies van Chromium, net als de stabiele versies van Chrome in hun pakketbron. Dan ben je ook bij de tijd met Chromium.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/15, 23:01:37 »
@Vistaus: er zijn, zoals zo vaak, vele wegen die naar Rome leiden. "Mijn" manier lijkt me de eenvoudigste (terwijl die net zo betrouwbaar, veilig en stabiel is als die van jou), en daarom adviseer ik die.  :)

Offline h2o

  • Lid
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/15, 23:08:39 »
Ik heb deze week bij Debian Stable de Mozilla backports erbij gezet. Zodoende draai ik Iceweasel 6 (vergelijkbaar met Firefox 6) en zeer stabiel.

Voor de Debian Stable (Squeeze) gebruikers de volgende methode:

Open een terminal en schakel over naar root:

Citaat
wget -O- -q http://mozilla.debian.net/archive.asc | gpg --import
gpg --export -a 06C4AE2A | sudo apt-key add -
echo deb http://mozilla.debian.net/ squeeze-backports iceweasel-release >> /etc/apt/sources.list
aptitude update
aptitude install -t squeeze-backports iceweasel
Bij het laatste commando krijg je een conflict, omdat de nl. vertaling bij 3.5.16 blijft. Die kun je dus niet meenemen, en installeer je die niet.
Het resultaat is een zeer snelle Iceweasel 6 (Engels) waar goed mee is te werken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Tom

  • Lid
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/15, 23:14:17 »
Vind het eigenlijk een schandaal ze prijzen hun LTS versie´s zo aan ,en één van de belangrijkste en meest gebruikte programma Firefox dus ,update ze veel te laat.
Je gaat mij toch niet vertellen dat ze de FF 6 of iets later de FF 7 er niet opzetten kunnen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/15, 23:21:16 »
Wanda +1 !! Ik vind het gewoon ergerlijk dat je dat allemaal zelf moet doen.

Maar het enige wat ik ondervind is dat Chrome  graag veel en snel opwaardeert naar nieuwere versies, en dat is redelijk irritant.

Als je dan toch een pakketbron toevoegt met de installatie van Chrome, vind ik dat je even goed de pakketbron van Mozilla-stable kan toevoegen.
Nog nooit heb ik op 10.04 (of andere Ubuntu-versies) daar een probleem mee gehad. Tegendeel; de standaard 3.6.. in 10.04 is gewoon bagger en heeft me doen MOETEN uitkijken naar alternatieven.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/15, 23:25:32 »
Vind het eigenlijk een schandaal ze prijzen hun LTS versie´s zo aan ,en één van de belangrijkste en meest gebruikte programma Firefox dus ,update ze veel te laat.
Je gaat mij toch niet vertellen dat ze de FF 6 of iets later de FF 7 er niet opzetten kunnen.

LTS is mede bedoeld voor de zakelijke markt (bedrijven), en die willen het liefst zo lang mogelijk doorfietsen met oudere browsers. Bij de Rabobank werken ze bijvoorbeeld nog met Internet Explorer 6.  :o

Overigens ben ik nog maar een enkele webstek tegengekomen die mauwt over een te oude Firefox, dus om het nou meteen een schandaal te noemen, vind ik wat ver gaan.  :)

Het is een klein probleem, en makkelijk op te lossen voor de ongeduldige thuisgebruiker. Dus ach...

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/15, 23:38:46 »
Niet alleen bij de Rabobank, maar nog vele anderen  :rolleyes: Over miepen op de intermeps gesproken...

Daarnaast, een tip betekent nog altijd dat het eenieder vrij staat er wat mee te doen.
In gebruik op Mint 9 FF en Chromium en kom gemiddeld toch op zo'n 100 - 200 websites per dag, en nog nergens een piepje tegengekomen, maar misschien kom ik op de verkeerde, dat zou natuurlijk ook kunnen.

Voor degenen die wèl een obstakel tegenkomen, doe er uw voordeel mee  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/09/15, 23:41:04 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/16, 00:54:14 »
Zakelijk gebruik is maar wat je interpreteert; de ene gaat op 'vertrouwde' sites (wat Rabobank zeker wel doet) en de andere (zoals ik) moet dagelijks prospecteren op onvoorspelbare sites (en vooral China heeft sites .....) omwille van productaankopen.

De LTS moet bijgevolg wel beantwoorden aan een breed zakelijk gebruik. Als dan Firefox een standaardbrowser is meen ik dat je op zijn minst recht hebt op de meest recente en veiligste versie ervan. Het is onzin te beweren dat je met oudere versies (en dat hangt nauw samen met het doel van dat gebruik) zakelijk beter af bent. Maar pardoes switchen van browser is eigenlijk ook niet helemaal correct voor zakelijk gebruik.

Ik meen dat men voor FF in Ubuntu een capillaire fout maakt door de nieuwe versies niet te testen in het OS. Eigenlijk hebben ze FF 3.6 xx helemaal niet grondig getest gezien de vele fouten dat die browser veroorzaakte in het systeem; geloof je me niet, kijk dan maar naar de vele topics ivm het bevriezen van het systeem door FF 3.6 !

Het gewoon afraden van een ppa van Mozilla-stable is volgens mij niet correct, zeker als je dan gewoon aanraad om Chrome dat wel te laten doen; Chrome is ook niet getest in de LTS op alle functies en integratie (= redelijk agressief om meteen te vragen om deze als standaardbrowser in te stellen bij de installatie ervan).

Chrome is zeker een heel goede browser; maar ik meen dat FF 6.2  zeker op zijn minst een sterke inhaalbeurt heeft gemaakt (ik gebruik 90% Opera, dus het gaat me niet om een soort van favoritisme).

De merde van firefox is wel het hoge uitgifteschema van nieuwe versies, maar bij Chrome doen ze zeker niet onder op dat vlak.

Het is een goede tip, zonder twijfel, maar ik meen dat je met de toevoeging van de ppa van Mozilla beter af bent.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/16, 00:57:44 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/16, 02:41:41 »
De LTS moet bijgevolg wel beantwoorden aan een breed zakelijk gebruik. Als dan Firefox een standaardbrowser is meen ik dat je op zijn minst recht hebt op de meest recente en veiligste versie ervan.......... ik meen dat je met de toevoeging van de ppa van Mozilla beter af bent.

Ik denk dat je zo maar eens gelijk kunt hebben. Ik werk al lang gewoon via Ubunu op FF. De laatste tijd echter gebeuren er wel heel rare dingen.
Ik zal het wel kunnen vinden hoor, maar waar vind ik die PPA? Luie NL-er nietwaar ;).
Serieuze vraag draait de 6.2 probleemloos onder 10.04 LTS?

Met dank!!

Izi
« Laatst bewerkt op: 2011/09/17, 02:58:45 door izingqondo »
All Wless (Longshine router en AP's) PC1 10.04/64; ASRockN68; Dual AMD 64 Athlon(tm) II X2 240; RAM:2048DDR2; ATADiskWD320Gb; Nvidia GeForce 7025 / nForce 630a; Acer 19'' V193HQ - PC2: 10.04/32; Winfast MCP61M2MA vFAB1.0; BIOS Phoenix LTD v6.00 PG; AMD Athl. 64, 3500+; 2GbRAM; 320GbHDD Seagate ATA; RV535; Radeon X1650 Series - PC3 10.04/64 ASUS RS880; AMD Phenom II X4 3,2 Ghz; SDD OCZ-VERTEX2 +HDD

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/16, 07:38:22 »
Niks mis met de Chromium in de pakketbronnen, alleen is die versie 12, waar Chrome al op 13 staat. Chrome is dus iets nieuwer.
De verwachting is dat dit binnenkort wordt bijgewerkt wordt (over alle versie van Ubuntu heen), want dat is tot nu toe altijd geweest, 11.10 is al bijgwerkt. Dat ie nu welgeteld 1 versie achterloopt (is voor chromium slechts een punt-versie), is niet echt wereldschokkend en zeker geen reden om apps buiten de repo om te installeren. Het lijkt me meer spijkers op laag water zoeken of zo.

Offline MKe

  • Lid
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/16, 09:04:35 »

Ik zal het wel kunnen vinden hoor, maar waar vind ik die PPA? Leuie NL-er nietwaar ;).
Serieuze vraag draait de 6.2 probleemloos onder 10.04 LTS?

Met dank!!

Izi
Ik draai de mozilla ppa en dus de nieuwste firefox op Ubuntu 10.04 64 bits en heb eigelijk nooit problemen. Ik gebruik het voormijn werk en internet daarvoor heel veel. Je moet wel even de Ubuntu firefox modifications de-installeren. Die blijven anders je update verzieken omdat het 3.6 verwacht.

Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/16, 09:23:42 »
@izingqondo: zie bovenaan in dit topic ivm upgraden firefox (post van thomasn)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies voor 10.04 LTS: installeer Google Chrome erbij
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/16, 11:01:37 »
Het is onzin te beweren dat je met oudere versies (en dat hangt nauw samen met het doel van dat gebruik) zakelijk beter af bent.
Geen onzin. Bedrijven hebben eigen in-huis-toepassingen die geïntegreerd zijn met de webbladeraar. Als de bladeraarversie verandert, moeten ze die eigen toepassingen helemaal gaan doorlichten en uitproberen op de nieuwe webbrowser. Daar hebben ze geen zin in, want dat kost tijd en geld. Dat doen ze dus alleen, wanneer het echt niet anders meer kan.

Of wil jij soms beweren, dat al die bedrijven die nu nog op hun interne bedrijfscomputers Internet Explorer 6 draaien, dat alleen maar doen uit dommigheid, omdat het een stelletje sukkels is of zo?  :P

Citaat
Het gewoon afraden van een ppa van Mozilla-stable is volgens mij niet correct, zeker als je dan gewoon aanraad om Chrome dat wel te laten doen; Chrome is ook niet getest in de LTS op alle functies en integratie

Firefox is voor Ubuntu een kernpakket, dat binnen het hele besturingssysteem betekenis heeft. Chrome is dat niet. Vandaar.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/16, 11:04:03 door Pjotr »