Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met connecteren naar Ubuntu pc  (gelezen 1278 keer)

xenium

  • Gast
Probleem met connecteren naar Ubuntu pc
« Gepost op: 2008/03/24, 00:30:45 »
Eerst en vooral, ik ben hier nieuw en zou graag leren werken met Linux. Heb gedurende 2 maanden kennis gemaakt met het systeem en ik dacht: laat ik het thuis ook eens installeren... Dus bij uitleg, ik ben een moeilijke leerling :)

Situatie: juist Ubuntu geïnstalleerd.

Wat is het probleem:
-  Windows:
     + Vanop mijn windows machine kan ik pingen naar de Ubuntu machine (via het ip adres en niet via de naam)...
     + Ik wou putty en / of winscp uitproberen en via het ip adres van Ubuntu machine kan ik niet inloggen.
- Ubuntu machine:
     + Kan niet pingen naar een Windows machine, maar wel naar de router.
     + Kan wel op internet met de Ubuntu machine.

Ik hoop dat iemand weet wat het probleem is.

IP adres van Ubuntu machine: 192.168.2.55 (statisch adres), Netmask: 255.255.255.0, Gateway: 182.168.2.1, DNS: 192.1682.1
IP adres van een willekeurig Windows machine: 192.168.2.100 (dynamisch adres), netmask, gateway en DNS zijn identiek aan die van Ubuntu machine

De laatste nieuwe Ubuntu versie staat erop (7.10)... Men machine is ook in het Engels geïnstalleerd...

Offline joop905

  • Lid
Probleem met connecteren naar Ubuntu pc
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/24, 01:28:54 »
Welkom.
Citaat van: xenium
De laatste nieuwe Ubuntu versie staat erop (7.10)... Men machine is ook in het Engels geïnstalleerd...
blijkbaar is uw ubuntu ook nog niet volledig in het nederlands, ga even naar systeem=>beheer=>languagesupport en vink daar "dutch" aan.

de rest weet ik niet.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Probleem met connecteren naar Ubuntu pc
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/24, 17:04:23 »
Als je wilt inloggen op een Ubuntu systeem met Putty of scp dan moet je eerst openssh-server installeren, dat staat er in de standaard installatie (voor een desktop systeem) niet standaard in. Dit kun je doen met Synaptic (systeem, beheer en dan iets van pakketbeheer).

De naam van een systeem moet je ergens kenbaar maken. Voor internet systemen als web sites wordt dat geregeld via het z.g. DNS, maar in huis moet je het zelf doen. Zowel wintendo als linux kent de z.g. "hosts" file. In Ubuntu staat deze in /etc in wintendo weet ik het zo niet, maar je kunt er gewoon op zoeken. In dit bestand zet je een regel voor elk systeem waar je de naam van wilt gebruiken, gevolgd door een TAB en het IP adres, bijv:

ubuntubak        192.168.2.55

Succes!
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

xenium

  • Gast
Probleem met connecteren naar Ubuntu pc
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/24, 19:41:32 »
Super hard bedankt tukcedo...
Het is me gelukt op openSSH te installeren... Nu hoop ik alleen maar dat deze terug opstart als ik mijn pc afsluit...

Groetjes