Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubunutu Server opzetten  (gelezen 2848 keer)

Offline djbosanac

  • Lid
Ubunutu Server opzetten
« Gepost op: 2011/11/30, 12:15:10 »
Hallo,


Ik heb sinds gisteren een Ubuntu 10.04.3 LTS versie op oudere pctje gegooid.
Ik wil die pctje runnen als een server.

Alleen ik ben een noob in Linuxsystemen, dus zou graag wat hulp willen daarvoor.
Wat moet ik allemaal doen, wat moet ik allemaal weten ?

Ik heb een wat oudere pc,
1gb memory
40gb hd
pm4
onboard netwerkkaart

Ik wil de pc gebruiken voor
http
ftp
gameserver
voip server

Dus als iemand me kan helpen, met het opzetten van een server, stel ik dat zeer op prijs..



Groetjes
J Hasanovic

Offline djbosanac

  • Lid
Re: Ubunutu Server opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/30, 12:28:56 »
dank je, ik neem aan dat als ik er niet uit kom.
Ik gewoon hier wel terecht kan voor wat vragen ??

Offline djbosanac

  • Lid
Re: Ubunutu Server opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/30, 16:13:34 »
Ik ben een beetje aan het doorlezen, en ik zie dat je voor bepaalde applicaties bepaalde software nodig heb.
Bij lamp heb je bijvoorbeeld aptitude nodig om apache enz te kunnen installeren, nu vroeg ik me af, wat nou de meest voorkomende applicaties zijn waarvoor je dat allemaal nodig heb.?

Offline djbosanac

  • Lid
Re: Ubunutu Server opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/30, 18:23:08 »
Kan je daar fouten in maken, van het software pakket als je niet weet voor wat elk programma dus is ?

Re: Ubunutu Server opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/30, 20:51:53 »
Het makkelijkste is om lamp te installeren met tasksel.

sudo apt-get install tasksel

sudo tasksel

Ga met de pijltjestoetsen naar LAMP, druk spatie om hem te selecteren vervolgens TAB en Enter. Wachten. En nu is je webserver klaar. En hij vraagt nog om wachtwoorden. Tip gebruik de zelfde wachtwoorden.

Nu kan je je website plaatsen in de map /var/www en openen op elke PC in je netwerk. Als je hem extern (dus niet binnen jullie thuisnetwerk) wilt openen, moet je poort 80 open zetten in de router.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/30, 20:54:25 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline tigger

  • Lid
Re: Ubunutu Server opzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/01, 18:40:54 »
Het makkelijkste is om lamp te installeren met tasksel.

sudo apt-get install tasksel

sudo tasksel

Ga met de pijltjestoetsen naar LAMP, druk spatie om hem te selecteren vervolgens TAB en Enter. Wachten. En nu is je webserver klaar. En hij vraagt nog om wachtwoorden. Tip gebruik de zelfde wachtwoorden.

Nu kan je je website plaatsen in de map /var/www en openen op elke PC in je netwerk. Als je hem extern (dus niet binnen jullie thuisnetwerk) wilt openen, moet je poort 80 open zetten in de router.

Tasksel is misschien wel de makkelijkste optie inderdaad. Verder zijn er voldoende ubuntu how-to's voor de perfect server te vinden met google, mocht je niet met tasksel willen werken.
Vanuit gemak is overal hetzelfde wachtwoord logisch, vanuit een veiligheids-oogpunt onverstandig. Dus ga je een website echt op het internet zetten, gebruik dan verschillende wachtwoorden. Wees wel verstandig en noteer deze op een veilige plek, keepass (win) of keepassX (linux) zijn hiervoor prima geschikt.
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline djbosanac

  • Lid
Re: Ubunutu Server opzetten
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/02, 00:57:16 »
Dank je ik zal het proberen.
1, MOET DAAR OOK WEER DE GEBRUIKTE INSTALLATIE MEEGERKEND WORDEN, OF KAN DAT NU ZONDER CD.
2, HOE KAN IK IN LINUX ZIEN WELKE HARDWARE (MOBO IK ALLEMAAL HEB)

Ik wil hem namelijk upgraden, mocht alles werken, dan is het handig om te weten wat het allemaal aankan..

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Ubunutu Server opzetten
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/02, 01:05:45 »
Dank je ik zal het proberen.
1, MOET DAAR OOK WEER DE GEBRUIKTE INSTALLATIE MEEGERKEND WORDEN, OF KAN DAT NU ZONDER CD.
2, HOE KAN IK IN LINUX ZIEN WELKE HARDWARE (MOBO IK ALLEMAAL HEB)

Ik wil hem namelijk upgraden, mocht alles werken, dan is het handig om te weten wat het allemaal aankan..

1, gaat via internet
2, http://wiki.ubuntu-nl.org/InformatieVerzamelen

- Roc

Re: Ubunutu Server opzetten
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/02, 02:11:35 »
Als je Ubuntu Server installeert, kun je gelijk aangeven welke programmatuur je wilt installeren (bijvoorbeeld LAMP).

Na de installatie kun je doen:

sudo tasksel

om extra servertaken te installeren. Neem ook eens de Ubuntu Server Guide door.


En wat voor game zal er gehost worden op je server?

Offline djbosanac

  • Lid
Re: Ubunutu Server opzetten
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/02, 14:55:07 »
Dank je ik zal het proberen.
1, MOET DAAR OOK WEER DE GEBRUIKTE INSTALLATIE MEEGERKEND WORDEN, OF KAN DAT NU ZONDER CD.
2, HOE KAN IK IN LINUX ZIEN WELKE HARDWARE (MOBO IK ALLEMAAL HEB)

Ik wil hem namelijk upgraden, mocht alles werken, dan is het handig om te weten wat het allemaal aankan..

1, gaat via internet
2, http://wiki.ubuntu-nl.org/InformatieVerzamelen

- Roc

Van de link die je gaf, kom dit het dichtsbij de informatie over wat voor mobo ik heb ?

geef gedetailleerde informatie over de hardware:
sudo lshw
is er niet iets zoals dxdiag als op de WIN?

Ik kan alleen nergens vinden waar die task is, waar je dus die codes en dergelijke in kan voeren ?

Re: Ubunutu Server opzetten
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/02, 22:23:06 »
Je kan hardinfo installeren in het Ubuntu Software Centrum, voor een duidelijk overzicht.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline djbosanac

  • Lid
Re: Ubunutu Server opzetten
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/03, 00:08:53 »
Dank je lord4163

Ik heb iets kunnen vinden over de MOBO namelijk dit:
Compac O7ECH, en dan op google zitten kijken kwam ik uit op een Compac EVO D500 OF D510.
Ging naar die modellen kijken, en zag dat er maar 2gb in kon, hahah ach ja is maar een thuisserverjte voorlopig,

Zodra ik meer weet hoe alles werkt, neem ik een nieuwe kast, nu maar de overige links gaan volgens die jullie me hebben gegeven, hopelijk nu wel wat meer informatie, om zo'n thuisserver neer te zetten..


ps: ik snap iets niet, http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Lamp
Ik heb geprobeerd daar dus een Lamp server te installeren.
Het is me ook gelukt, want ik moest erna een MYSQL paswoord geven, alleen wou nu naar me LAMP gaan, alleen ik weet niet waar die staat.
Waar wordt het altijd geinstalleerd, want die codes er onder weer, die gaan ook niet vlekkeloos, het is veel pittiger dan ik dacht.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/03, 00:30:32 door djbosanac »

Offline djbosanac

  • Lid
Re: Ubunutu Server opzetten
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/03, 16:02:47 »
Dacht ik al,

maar als je sudo tasksel install lamp-server installeert, neem ik aan dat die meteen alle 3 installeert ?
of gedeeltelijk ?

En ik lees dan door op; http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Lamp users toe te voegen, snap het niet alleen zo, doe wat er staat maar gebeurd niks...

Re: Ubunutu Server opzetten
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/04, 02:00:35 »
Ik geloof dat je niet echt begrijpt wat Linux is, en wat bestandsrechten inhouden. Apache's map is /var/www, daar komt jouw website dus. De standaard eigenaar is www-data, dit betekent dat jij dus geen rechten hebt om bestanden in die map te zetten. Met de instructies op die pagina verander je de eigenaar.


Nogmaals, het is raadzaam de Ubuntu Server Guide door te nemen. Een server zet je namelijk niet "zomaar" op, anders weet je echt niet waarmee je bezig bent (met knippen en plakken leer je niks).

Je hebt dus Ubuntu Desktop genomen als OS? Waarom niet Ubuntu Server?


En welke game wil je nu hosten?

Offline djbosanac

  • Lid
Re: Ubunutu Server opzetten
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/07, 10:23:46 »
Dat werd me hier op het forum aangeraden om een Desktop versie te nemen.
Vandaar dat ik ook een desktop versie heb genomen ja.

Ik weet dat het ingewikkeld is, ik wil ook gewoon lezen (knippen/plakken) wil ik ook niet, dan kan ik veel informatie gaan missen,,

Ik wil een Minecraft (Voip) server gaan hosten + een apart gedeelte van de HD, voor websites en dergelijke..
Zo wil ik ook dat ik nog meer accounts erop kan zetten, waar andere leden (voornamelijk vrienden) hun website daarop kunnen hosten.
- Ik heb wel gezegd, hou het gewoon simpel qua website, want ik ben nog in de leer aangezien er iets fout kan gaan , en zo je website offline staat...