Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Citrix problemen  (gelezen 12726 keer)

Citrix problemen
« Gepost op: 2009/11/04, 00:50:14 »
L.S.

Ik heb, gezien niet op te lossen problemen met certificaten, de nieuwst Citrix-Client (linuxx86-11.0.140395.tar.gz) geïnstalleerd in Ubuntu 9.10. Ik krijg nu bij het inloggen op het netwerk van mijn werk geen meldingen meer over certificaten, maar wel een geheel zwart scherm waarin alleen de muis nog te volgen is. Een vastloper dus (en keer op keer). Ik zie dan geen andere oplossing dan mijn PC helemaal uit te zetten. Iemand een idee waar het aan kan liggen en hoe dit op te lossen?

Ik wordt overigens wel een beetje moe van Ubuntu/Linux; onder Windows werkt het allemaal perfect en direct, ook na verandering van certificaten ...

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Citrix problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/04, 08:22:56 »
Heb je aan het eind van de installatie van Citrix ook deze opdracht gegeven?

sudo cp /usr/share/ca-certificates/mozilla/* /usr/lib/ICAClient/keystore/cacerts/

Re: Citrix problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/04, 09:52:09 »
Beste Roel,

Bedankt voor je suggestie. Ik heb die uitgevoerd, maar niet met het verhoopte resultaat. Nog ideeën???

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Citrix problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/04, 11:42:51 »

Re: Citrix problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/04, 15:55:44 »
Beste,

Het zwart scherm bleef. Ik heb nu versie 10 van de CitrixClient geïnstalleerd en dat geeft een oude bekende foutmelding: you have not chosen tot trust "Entrust.net Secure Server Certification Authority" the issuer of the server's certificate, met als kop boven dit dialoogvenster: Client error.

Ik moet er wel bij vermelden dat in alle documentatie wordt verwezen naar het pad /usr/lib/ICAClient . Bij mij is dat echter: home/mart/ICAClient/linuxx86. Kan dit een probleem zijn? Moet ik misschien als superuser de installatie uitvoeren en hoe doe ik dat dan? Naar mijn gevoel zit ik er nu wel heel dichtbij.
Misschien iets in Firefox aanpassen.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Citrix problemen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/04, 15:58:18 »
Citaat
Ik wordt overigens wel een beetje moe van Ubuntu/Linux; onder Windows werkt het allemaal perfect en direct, ook na verandering van certificaten ...
Dat is het probleem van Citrix. Zij kunnen ook een kant-en-klaar deb-pakketje leveren, maar ze kiezen er zelf voor om de gebruiker alles te laten installeren..

Re: Citrix problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/04, 16:48:40 »
Beste,

Het zwart scherm bleef. Ik heb nu versie 10 van de CitrixClient geïnstalleerd en dat geeft een oude bekende foutmelding: you have not chosen tot trust "Entrust.net Secure Server Certification Authority" the issuer of the server's certificate, met als kop boven dit dialoogvenster: Client error.

Ik moet er wel bij vermelden dat in alle documentatie wordt verwezen naar het pad /usr/lib/ICAClient . Bij mij is dat echter: home/mart/ICAClient/linuxx86. Kan dit een probleem zijn? Moet ik misschien als superuser de installatie uitvoeren en hoe doe ik dat dan? Naar mijn gevoel zit ik er nu wel heel dichtbij.
Misschien iets in Firefox aanpassen.

gegroet,
mrt

Het pad is inderdaad anders dan in de documentatie vermeld: home/naam/ICAclient/Linuxxx86/Keystore/cacerts.

Verder moest ik enkele malen in Firefox aangeven dat ik wist dat de boel misschien niet beveiligd was. Dat had ik indertijd ook met 8.04.

Heb je de stappen op deze site http://skarh.wordpress.com/2008/05/20/how-to-citrix-on-ubuntu/ gevolgd? Ik heb de aanwijzingen  voor 9.04 gevolgd (op de gok) met succes.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Citrix problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/04, 20:00:04 »
Het zwart scherm bleef. Ik heb nu versie 10 van de CitrixClient geïnstalleerd en dat geeft een oude bekende foutmelding: you have not chosen tot trust "Entrust.net Secure Server Certification Authority" the issuer of the server's certificate, met als kop boven dit dialoogvenster: Client error.

Ik moet er wel bij vermelden dat in alle documentatie wordt verwezen naar het pad /usr/lib/ICAClient . Bij mij is dat echter: home/mart/ICAClient/linuxx86. Kan dit een probleem zijn? Moet ik misschien als superuser de installatie uitvoeren en hoe doe ik dat dan? Naar mijn gevoel zit ik er nu wel heel dichtbij.
Misschien iets in Firefox aanpassen.
Je kan/moet een certificaat (of meerdere?) kopiëren. De documentatie gaat uit van een systeem (sudo) installatie in /usr/lib/ICAClient. Maar ook mogelijk is een eigen installatie. Die start je zonder sudo en plaatst de bestanden in je eigen /home map. Dat heb jij gedaan (ik ook) en dan wordt de opdracht:
cp /usr/share/ca-certificates/mozilla/* /home/mart/ICAClient/linuxx86/keystore/cacerts/
 * of vul denaam van het certificaat in.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Citrix problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/06, 22:21:39 »
Het spijt me te moeten melden dat ik nu de foutmelding krijg:

The secure certificate "Entrust.net Secure Server Certification Authority" is not suitable for use in SSL connections.
(unsuitable Netscape Usage Extension field).

Uitzetten van SSL-protocol levert direct al problemen op; dat is blijkbaar echt vereist. Als ik bij de certificaten in Firefox kijk (Bewerken, Voorkeuren, Geavanceerd, Certificaten bekijken), dan staat bovengenoemd certificaat er gewoon tussen, zelfs twee keer. Er staat wel achter "Builtin Object Token"; wat dat wil zeggen ontgaat mij volkomen. Iemand nog een idee?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Citrix problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/07, 00:09:43 »
Er staat wel achter "Builtin Object Token"; wat dat wil zeggen ontgaat mij volkomen. Iemand nog een idee?
Dat wil zeggen dat het certificaat is meegeleverd met een browser. Maar ook ik heb nu geen idee meer. Iemand anders?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline dvenema

  • Lid
Re: Citrix problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/21, 12:03:21 »
Hetzelfde probleem ondervind ik momenteel ook in 9.10
Ik ga één dezer dagen maar eens de installatie helemaal opnieuw doen.

Via een speciale internetpagina van mijn werkgever kan ik na inloggen, een ICA bestandje dubbelklikken.
Ik had na de eerste installatiepoging wel de situatie dat Firefox het ICA bestand goed oppakte en zich een Citrix venster opende die me vervolgens inlogde. Default wil de connectie het hele scherm gebruiken. In Ubuntu heb ik de menubalk (paneel) onderin gezet i.p.v. de default bovenin.
Het gevolg was dat ik onderin boven de menubalk de Windows balk zag met een heel klein stukje 'blauw' van het windows bureaublad. Daarboven begon dat meteen de oranje kleur van Ubuntu.
Ik heb toen in de settings van de ICA file een aanpassing gedaan dat ik met een lagere resolutie wilde werken. Toen opnieuw de ICA file geklikt, waarna het leek te werken. D.w.z. ik kreeg een mooi venster binnen Ubuntu met daarin een Windows sessie met volledig bureaublad.
Echter, na het klikken op een icoontje in het Citrix venster, was alles supertraag. Niet werkbaar.

Bovendien bleek dat na mijn eerste installatiepoging, mijn internetmenu weliswaar een Citrix optie erbij had gekregen, maar als ik deze selecteerde, gebeurde er niets.

Maar goed, eerdaags maar eens helemaal opnieuw beginnen met de tips uit deze thread. Had ik namelijk nog niet gezien.

Re: Citrix problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/21, 12:14:55 »
het certivicaat die word gebruikt is eigenlijk voor digitaal ondertekenen.
niet voor het versleutelen van een HTTPS verbinding.
windows controleert dit niet.
Linux wel, dus hij accepteert het niet.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline dvenema

  • Lid
Re: Citrix problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/13, 10:32:38 »
Ik heb inmiddels versie 11 van de Citrix client voor Linux opnieuw geïnstalleerd volgens de instructies op pagina 19 in deze PDF van Citrix:http://support.citrix.com/servlet/KbServlet/download/19362-102-19735/Citrix-Receiver-for-Linux-Administrators-Guide.pdf.

Als ik inlog op de site van mijn werk (dus nog vóórdat ik de ICA file start), krijg ik daar ook eerst de optie om de client settings van de ICA verbinding aan te passen.
Deze heb ik vervolgens op 90% van de schermgrootte gezet. Je kunt ook een kant-en-klare resolutie kiezen. Waar het bij mij om ging is dat het niet 100% schermvullend moet zijn zodat je altijd nog buiten het venster kan klikken om je Ubuntu bureaublad te activeren.
Daarna werkte alles prima en ook de performance is ook oké.