Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Teveel harde schijf activiteit  (gelezen 2495 keer)

Teveel harde schijf activiteit
« Gepost op: 2010/06/01, 18:18:06 »
Hoi allemaal,
Even een vraagje. Net nieuw systeem gekocht. Het valt me op dat de harde schijf nogal vaak activiteit vertoont. Elke 4-5 seconden ofzo. Met het commando iotop ontdekte ik dat kdeinit4: plasma-desktop [kdeinit] elke paar seconden iets met de harde schijf doet. Heeft iemand enig idee wat het probleem is?

Ben al op zoek gegaan op internet, maar kom er weinig over tegen...

Alvast bedankt!

Crashit
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Teveel harde schijf activiteit
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/02, 09:47:26 »
Niemand? :(
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Emil

  • Lid
Re: Teveel harde schijf activiteit
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/02, 09:55:16 »
Geen idee, bij mij doet plasma-desktop dit niet zo vaak. Misschien dat er logs weggeschreven worden oid?

Waarschijnlijk zul je meer kans hebben op een antwoord op je vraag al je hem stelt op het KDE forum zelf. Hier lopen niet zoveel KDE mensen rond, laat staan mensen die veel weten over wat plasma-desktop allemaal doet.

Offline timosha

  • Lid
Re: Teveel harde schijf activiteit
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/02, 10:43:37 »
Als je twee of drie KDE programmas in Gnome hebt dan weet je vanzelf wat plasma en libplasma allemaal kan aanrichten.

@Crashit
Probeer die Nepomuk zoek en indexering eens uit te zetten.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Teveel harde schijf activiteit
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/02, 11:12:54 »
Die heb ik allebei al uitgezet. Geen verandering in schijfactiviteit. Merk nu ook op dat mijn laptop dat ook doet :S
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Teveel harde schijf activiteit
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/02, 11:13:16 »
Mocht het bovenstaande niet helpen, schakel dan eens over op noatime (i.p.v. relatime) in /etc/fstab.

Verder kun je nog eens kijken naar deze zaken:
http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Computers-met-vrij-weinig-RAM-geheu
en
http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Sommige-laptops:-parkeerklik-slijta

Offline timosha

  • Lid
Re: Teveel harde schijf activiteit
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/02, 11:25:20 »
Volgens een andere post heeft Crashit 2 GB RAM in haar nieuwe PC, dat is meer dan genoeg.

Dan ga je met htop eens moeten kijken welk proces daar bezig is met die hdd.

« Laatst bewerkt op: 2010/06/02, 11:27:44 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Teveel harde schijf activiteit
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/02, 12:19:58 »
In de pc van deze meneer zit inderdaad 2GB.

Htop hgeïnstalleerd. Weet alleen niet waar ik moet kijken voor die diskactiviteit :S
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline timosha

  • Lid
Re: Teveel harde schijf activiteit
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/02, 12:39:33 »
Sorry, ik heb weer eens uit mijn nek geluld  :rolleyes: Dat doe ik wel vaker  :evil:

Gebruik iotop.

Kijk ook eens of daar niet de een of andere mailer om de paar seconden iets probeert te verzenden of binnen te halen.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/02, 14:43:57 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Teveel harde schijf activiteit
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/02, 13:32:42 »
Crashit, ik heb nog wel deze voor je gevonden: http://forums.freebsd.org/showthread.php?t=7898

Nu is dat van KDE 4.3 en wij hebben KDE 4.4, maar meer kon ik er niet van bakken.
En als dat niet helpt, zou ik er inderdaad mee naar een KDE-forum gaan: http://www.forum.kde.org
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Teveel harde schijf activiteit
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/03, 11:11:32 »
@ asphyxia: die eerste link heeft ook niets te maken met mijn probleem... CPU zit redelijk constant ergens rond de 6%.

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het een bug is in ext4. Beide partities met dat bestandsysteem aangemaakt. Jbd2/sda1-8 is een kindproces (of hoe dat ook moge heten) van kthreadd... Helpt dit misschien bij het tackelen van het probleem?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."