Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Biostijd en Ubuntutijd verschillen  (gelezen 680 keer)

Offline John K

  • Lid
Biostijd en Ubuntutijd verschillen
« Gepost op: 2012/07/09, 14:10:40 »
Ik probeer mijn biostijd goed te krijgen (nieuwe batterij), maar ieder keer als ik in Ubuntu de tijd via intyernet instel springt de bios tijd 2 uur terug. Hoe krijg ik dit goed?

Re: Biostijd en Ubuntutijd verschillen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/09, 14:18:39 »
Herstel het BIOS eens naar de standaardinstellingen (factory reset).

Offline John K

  • Lid
Re: Biostijd en Ubuntutijd verschillen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/09, 14:57:31 »
Heb ik meerdere keren gedaan, helpt niet. Wanneer ik de juiste tijd in de bios instel en ik start Ubuntu dan staat deze 2 uur later. Wanneer ik weer opstart zonder Ubuntu tijd te veranderen en in de bios kijk is de tijd nog steeds juist, de bios houdt deze dus vast. Maar als ik weer in Ubuntu opstart en de tijd 2 uur terugstel naar de juiste tijd en ik daarna weer in de bios kijk staat de tijd daar weer 2 uur te vroeg. Dit euvel heb ik met al mijn computers en laptops waar Ubuntu op draait.

Groet John 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Biostijd en Ubuntutijd verschillen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/09, 15:08:43 »
Misschien bij de installatie je machinetijd op UTC gezet? Dat kun je beter niet doen. Ongedaan maken:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Per-ongeluk-de-machinetijd-op-UTC-GMT-gezet-tijdens-het-installeren-
(punt 41, rechterkolom)

Offline John K

  • Lid
Re: Biostijd en Ubuntutijd verschillen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/09, 15:35:01 »
Ja, perfect. Probleem opgelost (na jaren!). Wat betreft die UTC, bij het installeren wordt gevraagd de tijd op UTC te zetten en net als alle andere installatie vragen waar ik geen antwoord op weet ga ik voor de suggestie van de Ubuntu. Zou niet weten wat in te vullen apart van UTC???

Groet John

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Biostijd en Ubuntutijd verschillen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/09, 21:24:15 »
Mooi dat het is opgelost.

Overigens *kun* je UTC aanvinken tijdens de installatie, maar standaard staat het juist *niet* aangevinkt.  :)

Zelf had ik trouwens in het begin van m'n Ubuntu-ervaring ook de gewoonte om UTC aan te vinken bij installatie. Ik wist zelf eigenlijk niet waarom ik dat deed; het leek me destijds een goed idee, denk ik. En voor je het weet, is zoiets een gewoonte geworden. In dit geval een minder goede gewoonte....

Re: Biostijd en Ubuntutijd verschillen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/09, 21:57:18 »
UTC is juist wél de bedoeling. Wanneer de BIOS op UTC staat, kan de OS de juiste tijdzone en een mogelijke zomertijd berekenen. Zo hoort het, enkel Windows wijkt weer eens af.