Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10  (gelezen 4814 keer)

Offline HarmM

  • Lid
Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Gepost op: 2012/03/04, 13:59:32 »
Zojuist een Canon LBP6000 laserprinter aangeschaft. Waarom? Omdat die volgens de consumentenbond een "beste koop" is en hij zou in Linux moeten werken. Helaas las ik pas daarna in het artikel van Klaas van Gend in Linux-magazine (no 1 van 2012) dat het voor Linux-gebruikers "misschien maar het beste [is] om even met een boog om Canon heen te lopen".
Toch een instructie gevonden op het web: 2 Debian-drivers geïnstalleerd, de printer aan CUPS toegewezen, een USB-poort ingesteld, usblp "ge-unblacklist" enzovoort en nu staat mijn LBP6000 netjes als standaardprinter geïnstalleerd, maar .. printen lukt niet. Wel krijg ik een tamelijk duidelijke (hoop ik) foutmelding: het file "/usr/lib/cups/files/pstocapt3" ontbreekt.
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen? Is het een kwestie van dat file installeren en zo ja, hoe doe ik dat?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/04, 22:45:21 »
Ik ben geen echte Linux of Ubuntu expert, maar ik heb al wel aardig wat afgeworsteld met Canon drivers bij mijn drie MP inkjet printers. Misschien helpt die ervaring jou.

Het probleem is overal op Internet te vinden.

Kijk eerst een of dat bestand pstocapt3 ergens in je systeem te vinden is. Dat zal er vermoedelijk helemaal niet zijn.

Deze tip van het Fedora Forum lijkt me dan nog het beste:

http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=272615

Het wijst naar de Australische Canon site. Daar heb ik destijds de software gevonden om mijn Canon MP printers aan de praat te krijgen.

Je kan ook kijken of je de CAPT driver voor Linux kan installeren. Hier is de link via de Asia website van Canon.

http://support-asia.canon-asia.com/contents/ASIA/EN/0900772424.html

Nou succes! Volgens mij moet het wel lukken met wat ellebogenstoom.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HarmM

  • Lid
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/05, 01:06:09 »
Beste jvecht,
Dank je voor je reactie. Ik heb even tijd nodig om je tip na te trekken. Ik heb geen haast.
Toch begrijp ik het niet goed. Ik heb van de Canonsite CAPT 2.40 gedownload. Vervolgens moest ik twee stuurprogramma's omzetten van Redhat-formaat (.rpm) naar Debian-formaat (.deb). Dat is gelukt. Dan zou ik toch alle bestanden moeten hebben binnegehaald? Nu zou ik opnieuw CAPT moeten installeren? En dan zeker in Fedora-formaat?
Okee, ik ga kijken of het lukt.
HarmM

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/05, 10:16:25 »
Dan lijkt het me beter eerst te kijken of dat bestand pstocapt3 ergens in je systeem te vinden is. Bij de inktjet zat er een verkeerde locatie voor een dergelijk bestand op een bepaalde plek. Kwestie van een doodsimpele symlink maken op de plek waar de software dat bestand wel zocht en het draaide wel.

Succes!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline heir4c

  • Lid
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/05, 15:06:22 »
Dat je de rpm moet omzetten is raar tenzij je de 64-bit versie gebruikt.
Als je het tar.gz bestand uitgepakt hebt dan zie je in de uitgepakte map (Linux_CAPT_PrinterDriver_V240_uk_EN) de volgende map: "32-bit_Driver". Daarin staat een map "Debian". Daarin zitten de .deb bestanden voor Debian gebaseerde linuxdistributies (dus voor Ubuntu).
Installeer deze door er dubbel op te klikken. (alle twee installeren, te beginnen met het pakket met 'common' in de naam.)

Mvg
heir4c
« Laatst bewerkt op: 2012/03/05, 15:13:14 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline HarmM

  • Lid
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/05, 23:31:19 »
Hohoho, niet te snel alsjeblieft, Just: een symlink maken mag voor jou doodsimpel zijn. Wil je me uitleggen hoe ik dat moet doen?
En inderdaad, ik gebruik de 64-bitsversie. Ik heb CAPT 2.40 gedownload en uitgepakt. Daar zitten 4 bestanden in: 2 voor de 32-bits- en 2 voor de 64-bitsversie. De 64-bitsbestanden zijn van het .rpm-formaat. Die heb ik, volgens de instructie, met een programmaatje genaamd alien  omgezet naar .deb. Ik heb de indruk dat dát goed is gelukt, behalve dan dat dat ene "file" dus kennelijk niet beschikbaar is. Ik denk dat je gelijk hebt dat het ergens in mijn systeem te vinden moet zijn.
Groet,
Harm.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/06, 09:46:52 »
Ik grijp altijd naar de Midnight Commander voor het maken van een symlink. Het kan ook heel prima in de terminal. Ik heb dat alleen voor die enkele keer dat dat voorkomt nooit zo snel paraat.

64 bits is voor mij nieuw terrein. Alien ken ik als oud Slackware gebruiker wel. Ik zou eerst maar eens gaan zoeken naar dat bestand. Kan je niet in de .deb kijken of hij daar in zit en waar hij geinstalleerd is gaan worden?

succes!

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HarmM

  • Lid
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/07, 23:02:28 »
Ik vrees dat je een te hoge dunk van mij hebt. Ik weet niets van Midnight Commander en ik zou ook niet weten hoe ik een bestand moet zoeken. Ik denk dat ik er wel uitkom, want ik heb tot nu toe zo'n beetje alles wat ik zocht op het web gevonden, maar misschien kun je me nog een tikje helpen? Heeft geen haast, ik denk dat ik pas vanaf vrijdag er aan toe kom.
Groet,
Harm.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/08, 18:53:15 »
Ik tikte gewoon "zoeken" in de lens of de dash. Dat leverde een zoekvenster op waarin je op een bestandsnaam kan zoeken. Dat is dan in Ubuntu 11.10 met de Gnome Shell. Dat zal wel net zo werken met Unity, denk ik. Overigens ook een nieuwtje voor mij. Ik had nog niet eerder de noodzaak gehad om een bestand te zoeken in deze voor mij nog nieuwe omgeving.

Eerst maar kijken waar dat bestand zich zou bevinden. Daarna zien we wel weer verder.

Stapje voor stapje maar.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 2012/03/08, 18:54:57 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/08, 19:14:35 »
Hohoho, niet te snel alsjeblieft, Just: een symlink maken mag voor jou doodsimpel zijn. Wil je me uitleggen hoe ik dat moet doen?
En inderdaad, ik gebruik de 64-bitsversie. Ik heb CAPT 2.40 gedownload en uitgepakt. Daar zitten 4 bestanden in: 2 voor de 32-bits- en 2 voor de 64-bitsversie. De 64-bitsbestanden zijn van het .rpm-formaat. Die heb ik, volgens de instructie, met een programmaatje genaamd alien  omgezet naar .deb. Ik heb de indruk dat dát goed is gelukt, behalve dan dat dat ene "file" dus kennelijk niet beschikbaar is. Ik denk dat je gelijk hebt dat het ergens in mijn systeem te vinden moet zijn.
Groet,
Harm.

Ik zou overschakelen op 32-bits Ubuntu, en dan de 32-bits-deb pakken. Ubuntu is namelijk gebouwd op Debian. Waarschijnlijk werkt je printer dan meteen. Omkatten van een rpm met alien blijft behelpen, en gaat vaak (net) niet helemaal goed.

Overigens mateloos mal, dat Canon wel een deb levert voor 32-bits, maar niet voor 64-bits.  ???
« Laatst bewerkt op: 2012/03/08, 19:16:55 door Pjotr »

Offline HarmM

  • Lid
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/09, 12:13:56 »
Zoeken via DASH gaf geen resultaat. Het lastige is dat ik daar ook te weinig vertrouwd mee ben: moet ik slashes typen (///)? Moet ik aanhalingstekens typen? Moet ik "file" typen?
Maar ... vervolgens ben ik gaan bladeren in mijn bestandssysteem, want daarin staat de map usr en daar weer in staat de map lib64 (naast de map lib, maar dat bleek de verkeerde te zijn) en daarin staat de map cups en daarin staat de map filter en daar weer in staat netjes het bestand pstocapt3, naast de bestanden pstocapt 2 en pstocapt. 
Zou het kunnen dat de fout zit in die onjuiste naam van de map lib die in werkelijkheid de map lib64 moet zijn? Dan zou ik met een zogenaamde symlink naar die andere map inderdaad klaar moeten zijn?
En, Pjotr, bedankt voor je reactie, maar overschakelen naar 32-bits Ubuntu - daar voel ik nog even niets voor, ik ben bang dat ik daarmee meer problemen krijg dan oplos. Jaja, ik weet van Ubuntu en Debian. En misschien is dat omkatten wel de oorzaak van mijn huidige probleem. Maar het probleem met Canonprinters in Linux is tamelijk breed, zie mijn eerste post. Canon doet kennelijk weinig moeite om zijn printerdrivers geschikt te maken voor Linux. Ik heb al diverse forums afgezocht op zoek naar een oplossing en het probleem wordt veel genoemd.
Dank voor jullie hulp.
Harm.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/09, 22:03:23 »
Hallo Harm,

Die DASH is om programma's op te zoeken en te starten. Tik er gewoon het woord in wat past bij je programma. In dit geval wil je zoeken en dus tik je het woord "zoeken" in. Zonder aanhalingstekens. Dan tootn zich het pictogram van het zoekprogramma. Daar klik je dan op en het programma start.

Maar zo te zien heb je het bestand gevonden. Het zoekt inderdaad het bestand op de plek waar het dus niet staat. Dat is soortgelijk als wat ik destijds heb ondervonden. Erg slonzig, lijkt me. Ik zou het inderdaad nu met een symlink proberen in de map die de foutmelding opgeeft, die dan verwijst naar de map waar het wel staat.

Ik heb even gezocht naar een verhaal hoe je een symlink maakt. Helpt deze je vooruit: http://linux.sitetree.nl/doc/html/node58.html ? Of is er hier iemand die dat goed kan uitleggen?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HarmM

  • Lid
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/10, 19:01:46 »
Het is gelukt om de symlink te maken. Dat heeft enige voeten in de aarde gehad. Ik heb op het web gezocht naar een instructie. De juiste terminologie in de terminal is: 
cd /usr/lib/cups/filter/     
Enter.
Dan zit je dus in die map. Daarna volgt:
sudo ln -s usr/lib64/cups/filter/pstocapt3 pstocapt3     Enter
Wachtwoord invoeren. Klaar. Met het commando ls -l is dan inderdaad te zien dat pstocapt3 erin staat via de link naar die map lib64 enzovoort.
Vervolgens heb ik mijn printer aangezet. Interessant is dat het icoontje van die printer in de systeeminstellingen geen rood uitroepteken meer toont. Dat lijkt dus mooi. Maar afdrukken lukt nog steeds niet en ik krijg de foutmelding:
file ...pstocapt3 failed.
Kortom, ik ben weinig opgeschoten.
Harm.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/10, 21:51:17 »
Hallo Harm,

Welnee, pessimist. We zijn wel degelijk wat opgeschoten. Als iets niet goed is opgezet heb je het niet altijd met een simpele greep weer voor elkaar.

In ieder geval wordt het bestand nu wel gevonden. Alleen gaat er wat anders mis.

Nou wordt het moeilijker, want ik ben geen programmeur. Het zou kunnen zijn dat dat pstocapt3 samen moet werken met andere bestanden in die map. Je zou het eens kunnen proberen die hele map te symlinken. Een andere optie is alles in die map lib64 over te kopieren naar de lib map waarin je die symlink hebt gezet.

Eén stapje tegelijk doen en goed de veranderingen overdenken. Anders maak je er misschien een puinhoop van

Een zoekactie op usr/lib64/cups/filter/pstocapt3 in Google leverde soortgelijke verhalen op. Een duidelijke oplossing kwam er niet echt uit naar voren, maar er was minstens één persoon die eruit kwam met vier symlinks:

https://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=usr%2Flib64%2Fcups%2Ffilter%2Fpstocapt3&ie=utf-8&oe=utf-8

Mogelijke acties genoeg dus. Wat een gedoe, zeg! Succes weer, Harm.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HarmM

  • Lid
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/11, 14:08:33 »
Hoi Just,
Je hebt gelijk, we zijn wel degelijk opgeschoten. Ik heb ook een hoop (van jou) opgeSTOKEN.
Ik ben weer een stapje verder gekomen, maar weer zonder succes. Eerder had ik al geprobeerd het bestand pstocapt3 uit de map lib64/../filter te kopiëren naar de map lib/../filter, d.w.z. met gebruikmaking van de GUI (dus met de muis en dan kopiëren en plakken), maar dat lukt niet, waarschijnlijk omdat dat alleen voor de superuser mogelijk is. Er is in de GUI trouwens ook de mogelijkheid van "koppelen" dus het maken van een symlink via het menu. Maar ook dat lukte in dit geval niet, waarschijnlijk om dezelfde reden.
Die link die jij noemt, heb ik gevolgd en ik heb de 4 symlinks die jij bedoelt, gevonden en gemaakt: voor de 3 pstocapt-bestanden en voor nog een ander bestand dat in een andere map dan /filter/ staat. Ik heb ook gezien dat die symlinks zijn aangemaakt in de map /lib/../Filter/.  Ik heb daarna de computer opnieuw opgestart, maar .. geen succes en nog steeds dezelfde foutmelding: "pstocapt3 failed".
Heb je nog een suggestie? Anders ga ik zelf weer eens op internet zoeken. Ik heb trouwens een website gevonden ( http://howandyou.com/how-to-install-canon-lbp-printers-in-ubuntu/ ) van iemand die beweert een eenvoudig scriptje te hebben voor het installeren van drivers voor Canonprinters in diverse Ubuntuversies en hij heeft ook al aangekondigd zo'n scriptje te maken voor de LBP6000 en 11.10. Maar dat lijkt nog niet erg op te schieten, al moet ik zeggen dat ik al een week niet meer op zijn site heb gekeken.
Groet,
Harm.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/11, 15:59:10 »
Hallo Harm,

De goede manier is dus niet gevonden. Dat wordt nog wat gepuzzel dan. Anderen zijn waarschijnlijk net zo hard aan het puzzelen. Die oplossing komt vast wel een keer boven water. Vraag is alleen wanneer dan.

Is het een idee om meneer Canon gewoon om de oplossing te vragen? Je kan ze wellicht ook op deze discussie wijzen. Dat soort negatieve publiciteit vinden ze vast niet zo leuk.

Wat betreft de toegang tot mappen als superuser kan je Nautilus ook als superuser starten via de Terminal met de opdracht sudo nautilus

Daarna wordt je wachtwoord gevraagd en dat is het. Dan kan je verder alles, tot je eigen thuismap helemaal weggooien aan toe.

Succes weer,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline koos4401

  • Lid
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/11, 16:27:23 »
Citaat
kan je Nautilus ook als superuser starten via de Terminal met de opdracht sudo nautilus
, altijd gedacht dat het gksudo nautilus is, omdat nautilus een GUi is.
Graag commentaar van een beter ingevoerde!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/12, 08:55:00 »
Beetje zelfwerkzaamheid doet ook wonderen en Google is je vriend:

http://askubuntu.com/questions/11760/what-is-the-difference-between-gksudo-nautilus-and-sudo-nautilus

Inderdaad is gksudo de betere opdracht. Weer wat geleerd ... .
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline koos4401

  • Lid
Re: Canonprinter LBP6000 en Ubuntu 11.10
« Reactie #18 Gepost op: 2012/03/12, 09:18:25 »
Citaat
Beetje zelfwerkzaamheid doet ook wonderen en Google is je vriend:
:-[
Stom, hè; en je moest eens weten hoe vaak ik niet bij een topic denk: "Zoek dat effe op, jô" :P
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523