Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Via 2 Ubuntu notebooks in XP "Mijn Documenten" map op hoofd PC kunnen werken.  (gelezen 1326 keer)

FrSu

  • Gast
Ik zou graag de mogelijkheid willen hebben om vanaf 2 netbooks te kunnen werken met documenten etc, die op mijn hoofd PC in XP onder Mijn Documenten staan. Op alle 3 computers staat XP en een Ubuntu versie.
Via en werkend in XP gaat dit betrekkelijk eenvoudig, maar ik wil meer en meer over naar Ubuntu. Ben echter qua documenten etc. nog niet toe aan een volledige overstap. :o

Ook worden op dit forumonderdeel over dit onderwerp vele vragen gesteld en het komt op mij over dat je echt meer moet weten van het werken met servers en Linux om dit voor elkaar te krijgen. :|

Heb ook al pogingen gedaan, maar dit blijkt toch alleen maar (op een voor mij) ingewikkelde manier te kunnen. Met als resultaat dat ik het zelf niet voor elkaar krijg. En daar baal ik toch wel van. :-[

Kan het uberhaupt, of moet ik dan toch op de hoofd PC de data dan verhuizen naar de Home map? Doe ik n.l. liever (nog) niet.

Is er nou echt geen duidelijke omschrijving te vinden in Jip en Janneke taal waar een niet IT-er ook wijs uit kan worden? Zou een uitkomst zijn voor mij en al diegenen die het ook maar niet voor elkaar krijgen. :D


Groet,
Frits

PS, Mijn Netbooks werken draadloos, de Hoofd PC is bedraad met de router verbonden.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/13, 09:04:04 door FrSu »

Offline chaos7

  • Lid
ik wil niet je topic overnemen maar ik vraag mij ook wel eens af hoe ik dat moet doen.

op de ene lokatie heb ik 2 ubuntu pc's op een switch achter een router, en op een andere lokatie wil ik een ubuntu pc en een apple op een router met daarbij een eeepc (ubuntu) draadloos en een printer op de router zetten.
uiteraard moeten ze met elkaar kunnen communiceren. (mappen delen)

kan er geen schema gemaakt worden wat je als eerste wat moet doen op welke pc en hoe?
en wat je moet doen op een volgende pc?
etc?

eventueel aangevuld met een server?

thanks
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

FrSu

  • Gast
Hoe meer zielen hoe meer vreugd. ;)

Offline vanadium

  • Lid
In Windows moet je de map "delen", in Ubuntu moet je dan via nautilus "File - connect to server" verbinding kunnen maken met de Windows server: "Service type: Windows share".

Als je "Add bookmark" aanvinkt, dan wordt de verbinding "onthouden" en kan je die volgende keer maken door eenvoudig op de bookmark te klikken in het linker paneel van een nautilus venster.

Moeilijkheid in een thuisnetwerk is de ip nummers, die steeds kunnen veranderen. Bij mij thuis hier althans krijgen de apparaten niet zomaar een naam, en moet ik het ip nummer gebruiken (of de naam en ip in /etc/hosts opnemen). Ik vang dat op door in mijn router instellingen ip-nummers te "reserveren", zodat een aparaat (doorgaans) hetzelfde ip nummer toegewezen krijgt.

FrSu

  • Gast
Heb Nautilus geopend, maar verder kom ik niet. :|

Eigenlijk wil ik op elke notebook op het bureaublad een link kunnen zetten naar de Mijn Documenten map op de hoofd PC. Als die daarvoor dan op XP of Ubuntu aan moet staan is voor mij prima. Dan zou deze PC als een server werken voor de Mijn Documenten map met alles wat daarin staat. Maar of dit kan? ???

Offline vanadium

  • Lid
Citaat
Heb Nautilus geopend, maar verder kom ik niet.
Heb je een netwerkverbinding kunnen maken met nautilus?

File - Connect to server
In de dialoog kiezen in "Service type" voor : "Windows Share"
Als server geef je de hostnaam op van de computer of het ip adres
Als "share" moet je de naam van je Windows share doorgeven die je hebt ingesteld op de Windows computer
"Folder" kan blanko blijven
"user name" is de gebruikersnaam op je Windows computer
"Domain name" mag ook blanko blijven.

Dan zie je onderaan de mogelijkheid "add bookmark". Die maakt dan dergelijke link waarmee je met één klik kan verbinden.

Natuurlijk zal de bookmark pas een verbinding kunnen maken als ook de Windows computer aan staat.

FrSu

  • Gast
Sorry Vanadium, maar heb nog nooit met Nautilus gewerkt. Heb dus geen flauw idee wat je bedoelt. :o

Offline vanadium

  • Lid
 ???  ??? Ben je pas met Ubuntu begonnen misschien? nautilus is niets anders dan bestandsbeheer: als je "Places - Home folder" kiest in de menubalk, dan opent zich een bestandsbeheervenster, en dat is "nautilus". Dit geldt voor Ubuntu, die Gnome gebruikt.

FrSu

  • Gast
Ik dacht dat je Nautilus acties bedoelde. :D

Schermafdruk wil alleen maar geheel bureaublad en dat is te groot. ???

Kijk vanavond even verder.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/14, 13:21:57 door FrSu »