Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help desktop wil bootable usb niet laden,  (gelezen 3744 keer)

Offline wasabi

  • Lid
Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Gepost op: 2015/02/25, 21:20:27 »
lieve leden,

ik heb een bootable usb gemaakt van kubuntu 14.04, op mijn laptop kan ik dit dus laden en instaleren,
maar op mijn desktop gaat dit hellaas niet ik heb zelfs windows 7 geformateerd met de hoop dat t ging werken.

ik heb tig x geprobeerd om via de bootable setting mijn bootable usb te lade, maar enige wat ik krijg te zien zijn een paar regels met text en daar houd t bij, verder gebeurt helemaal niks.

is dit op te lossen ?

desktop specs; 
AMD phenom quad core 2,5ghz
nvidia 9600 gt
4gb ddr2

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/26, 00:43:25 »
Ik denk dat je de opstart-volgorde v/h BIOS moet aanpassen.
Via het BIOS start de computer op, nog voordat Windows of een ander besturingssysteem actief is. Op die manier herkent de computer alle hardware: videokaart, harde schijf, dvd-speler en USB-stick.

De BIOS instellingen bereikt men via een speciale toets tijdens de opstart-fase van de computer. heel kort komt tijdens de opstart in beeld welke toets dat is. Maak wijzigingen en sla deze op. daarna opnieuw opstarten

Offline wasabi

  • Lid
Re: Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Reactie #2 Gepost op: 2015/02/26, 10:40:27 »
hmmm

de instellinge zouden goed moeten zijn want ik heb windows7 kunnen formateren en opnieuw kunnen installeren via een bootable usb stick.

alleen een linux bootable usb stick will die niet laden.

en dat begrijp ik niet

Re: Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Reactie #3 Gepost op: 2015/02/26, 13:16:57 »
Op een pc met EUFI kan het zomaar zijn dat je een andere beesturingssysteem niet kan opstarten via de usb.
Dus je zult in je bios secure boot even uit moeten zetten en de cms moeten aanzetten, zodat je dan wel via een usb kan opstarten.

Met een Windows usb stick lukte het wel, maar dat is logisch in dit geval.

Heb je het idee dat het wel kan maar je krijgt foutmeldingen, dan graag de foutmeldingen even doorgeven.


Ik vermoed niet dat die PC UEFI heeft aangezien hij het over Windows 7 heeft. Of hij moet een downgrade naar Windows 7 hebben gedaan. Maar veruit de meeste PC's met Windows 7 hebben geen UEFI.

Offline wasabi

  • Lid
Re: Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Reactie #4 Gepost op: 2015/02/26, 13:25:17 »
Op een pc met EUFI kan het zomaar zijn dat je een andere beesturingssysteem niet kan opstarten via de usb.
Dus je zult in je bios secure boot even uit moeten zetten en de cms moeten aanzetten, zodat je dan wel via een usb kan opstarten.

Met een Windows usb stick lukte het wel, maar dat is logisch in dit geval.

Heb je het idee dat het wel kan maar je krijgt foutmeldingen, dan graag de foutmeldingen even doorgeven.


Ik vermoed niet dat die PC UEFI heeft aangezien hij het over Windows 7 heeft. Of hij moet een downgrade naar Windows 7 hebben gedaan. Maar veruit de meeste PC's met Windows 7 hebben geen UEFI.

ik heb dus in de bios gekeken en daar zie ik niks over secureboot.

en via deze link http://www.thewindowsclub.com/check-if-uefi-or-bios ben ik erachter gekomen dat ik geen UEFI heb maar wel BIOS.


Offline EZ-man

  • Lid
Re: Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Reactie #5 Gepost op: 2015/02/26, 13:51:11 »
....  via deze link http://www.thewindowsclub.com/check-if-uefi-or-bios ben ik erachter gekomen dat ik geen UEFI heb maar wel BIOS.

Dat is een duidelijk beginpunt.

De wijze waarop je een USB boot maakt is wel afwijkend tov een windows herstel usb. Als voorbeeld:
     Deze methode is ongeschikt : http://nl.wikihow.com/Een-USB-stick-bootable-maken
     Deze methode is OK :    http://rufus.akeo.ie/?locale=nl_NL

En als je de usb stick gemaakt hebt kan je het wellicht ook nog op een andere computer testen.

Offline PKing

  • Lid
Re: Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Reactie #6 Gepost op: 2015/02/26, 13:54:19 »
En als je de usb stick gemaakt hebt kan je het wellicht ook nog op een andere computer testen.


Even aanvulling in het kader van mierenerotiek, in de eerste post staat dat hij kan laden en installeren met deze usb lol.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline wasabi

  • Lid
Re: Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Reactie #7 Gepost op: 2015/02/26, 16:08:39 »
Citaat
Ik vermoed niet dat die PC UEFI heeft aangezien hij het over Windows 7 heeft.

mijn laptop met windows 7 had wel degelijk secure boot en zo, dus dat is eufi.
Ik weet niet hoor, maar wellicht zijn er uitzonderingen?

En ik kon dus ook niet booten vanaf usb met een ander besturingssysteem.

Citaat
in de eerste post staat dat hij kan laden en installeren met deze usb lol.
Ja, en daarom vraag ik aan hem:
Citaat
Heb je het idee dat het wel kan maar je krijgt foutmeldingen, dan graag de foutmeldingen even doorgeven.
Met andere woorden, als hij wel kan booten maar het gaat niet verder dan wil ik graag de foutmeldingen zien die hij krijgt.

voor de duidelijkheid,
1. ik kan met een live usb windows 7 op mijn desktop instaleren

2. als ik een kubuntu live usb maak of een ubuntu, dan kan ik dit niet booten op mijn desktop, enige wat ik op mijn scherm krijg is een command met wat text, laatste regel van de tekst geeft dit aan ( verifying dmi pool data......) dit scherm blijft hele tijd zo  en t veranderd niet totdat ik pc restart.

3. de live usb die ik heb gemaakt zowel als kubuntu of ubuntu kan ik wel booten en instaleren op mijn lenovo u410 laptop maar niet op mijn deskop

Offline PKing

  • Lid
Re: Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Reactie #8 Gepost op: 2015/02/26, 16:29:42 »
Als hij stopt bij Verifying Pooldata vind de computer waarschijnlijk niets om van te booten, dus het is of een BIOS setting of de stick is toch niet helemaal goed.

Dat hij het op een andere computer wel doet wil niet perse alles zeggen, afhankelijk van welke BIOS er gebruikt wordt zal de ene computer gewoon wat makkelijker met andere bootdevices omgaan als de ander.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline wasabi

  • Lid
Re: Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Reactie #9 Gepost op: 2015/02/26, 18:32:03 »
Hier zjin de pics die ik heb kunnen maken,

https://drive.google.com/folderview?id=0B7LwzIG2dYfWVWVjSldvUFRyYnM&usp=sharing

ik moet wel erbij zeggen dat op de foto waar verifying dma pool data is te zien, t beeld blijft t zelfde der veranderd niks ook zelfs als ik op enter of andere knoppen in druk, ik word gewoon geforceert om de power knop ingedrukt te houde om de computer uit te schakelen want het beelt blijft hele tijd staan wat nergens op slaat eignlijk -_-.

ik heb een kubuntu 64bit geprobreed en een ubuntu 64bit 't zou moete werken als je pc meer dan 2 gb ram heeft.

Offline PKing

  • Lid
Re: Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Reactie #10 Gepost op: 2015/02/26, 18:38:43 »
Lol 64 bits heeft in zoverre te maken met het geheugen dat een 64 bits computer meer dan 4gb geheugen aankan.
Maar het kan wel degelijk draaien met 2 gb geheugen.
De rest van de hardware moet er geschikt voor zijn, dat dan weer wel.

Wat betreft de bios afbeeldingen, ik zie nergens je usb stick staan, er moet een scherm zijn waar je de opstartvolgorde van de aangesloten devices in kunt stellen.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline wasabi

  • Lid
Re: Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Reactie #11 Gepost op: 2015/02/26, 18:48:16 »
Lol 64 bits heeft in zoverre te maken met het geheugen dat een 64 bits computer meer dan 4gb geheugen aankan.
Maar het kan wel degelijk draaien met 2 gb geheugen.
De rest van de hardware moet er geschikt voor zijn, dat dan weer wel.

Wat betreft de bios afbeeldingen, ik zie nergens je usb stick staan, er moet een scherm zijn waar je de opstartvolgorde van de aangesloten devices in kunt stellen.

als je goed kijkt zie je 't wel staan, kijk ff bij foto 3 en dan bij first boot device

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Reactie #12 Gepost op: 2015/02/26, 19:03:38 »
Vraag:
   Wat voor usb-versie heeft die philips?

Oudere bios'en houden op bij versie 2. Dat de herkenning v/d philips usb geslaagd is bij opstart, wil niet zeggen dat het protocol altijd gesnapt wordt..

Vraag
  Welke bios-versie is die Award ? en kan je nakijken of deze geschikt is voor usb3?

Offline wasabi

  • Lid
Re: Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Reactie #13 Gepost op: 2015/02/26, 19:15:15 »
Vraag:
   Wat voor usb-versie heeft die philips?

Oudere bios'en houden op bij versie 2. Dat de herkenning v/d philips usb geslaagd is bij opstart, wil niet zeggen dat het protocol altijd gesnapt wordt..

Vraag
  Welke bios-versie is die Award ? en kan je nakijken of deze geschikt is voor usb3?

ik weet niet welke versie me usb is , tis een klein 8gb stick denk dat t gewoon usb 2.0 is en ik weet niet welke versie mijn bios is.
kan ik dat gewoon via mijn bios checke ? welke versie t is zedg maar

Offline wasabi

  • Lid
Re: Help desktop wil bootable usb niet laden,
« Reactie #14 Gepost op: 2015/02/26, 19:33:19 »
Vraag:
   Wat voor usb-versie heeft die philips?

Oudere bios'en houden op bij versie 2. Dat de herkenning v/d philips usb geslaagd is bij opstart, wil niet zeggen dat het protocol altijd gesnapt wordt..

Vraag
  Welke bios-versie is die Award ? en kan je nakijken of deze geschikt is voor usb3?

ik weet niet welke versie me usb is , tis een klein 8gb stick denk dat t gewoon usb 2.0 is en ik weet niet welke versie mijn bios is.
kan ik dat gewoon via mijn bios checke ? welke versie t is zedg maar

BIOS Version/date:  Award Software International, Inc. F4, 6/18/2008

SMBIOS Version: 2.4

ik hoop dat dit voldoende is