Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen verbinding laptop met beamer  (gelezen 582 keer)

Offline Frank47

  • Lid
geen verbinding laptop met beamer
« Gepost op: 2017/12/21, 18:03:13 »
Beste forummers

Tbv van een fotopresentatie ging ik alvast even kijken of dat zou kunnen lukken  voor wat betreft de hardware. Ik had n.l. gelezen dat dat nogal eens problematisch was. Dat klopte..... inmiddels heb ik ook al enkele uren in dit probleem gestoken: in allerlei fora gelezen, o.a. een discussie in dit forum van enkele jaren geleden; vele dingen uitgeprobeerd zonder succes. Maar ter zake:

mijn hardware bestaat uit een:

-Samsung RV711 laptop met dualboot van Linux Mint 18.3 en Windows 7. Eigenlijk gebruik ik die Windows nooit meer
-de bewuste beamer is een Sony VPL-EX70 XGA
-de verbinding bestaat uit een kabel voor 2 VGA-aansluitingen (op de beamer zit geen andere video-aansluiting)

De gevolgde procedure is:

Bij LMint:

-beide componenten met elkaar verbinden met de VGA kabel
-de beamer aanzetten en flink laten opwarmen
-dan pas de laptop met Linux Mint laten opstarten

Echter bij beeldschermen zie ik geen ander beeldscherm verschijnen, ik kan dus ook niet wisselen met de Fn-F4 knop
Op de beamer heb ik allerlei instellingen veranderd -->> geen verandering in bovenstaande situatie
Ook de beamer herkent absoluut geen aangesloten medium

Nu is het gekke dat als ik thuis een 2e (toevallig ook Samsung) scherm aansluit bovenstaande geen enkel probleem oplevert: er staat een extra scherm vermeld, ik kan tussen schermen wisselen, resoluties aanpassen etc.

Bij Windows 7:

Hierbij volg ik exact dezelfde procedure en na het opstarten van de laptop en het gebruik van de Windows toets tezamen met de P kan ik de zaken regelen.

Nu zeg je natuurlijk probleem opgelost; dat is ook zo, behalve dat ik zit met de ergernis dat het met Linux niet lukt.

Is mijn vermoeden juist dat de Sony beamer een driver nodig heeft die niet in de kernel van Linux/Ubuntu zit? Weet iemand nog een oplossing?

Met dank voor de reacties