Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gthumb - ImageMagick vergelijking  (gelezen 1210 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Gthumb - ImageMagick vergelijking
« Gepost op: 2013/05/21, 20:57:47 »
Via een ander bericht kwam ik op het nut van Gthumb voor het verkleinen van mijn foto's.

Ik maak vrij vaak foto's van op zich eenvoudige clubevenementen. Dat zijn er dan meestal een boel. Die verkleinde ik altijd met ImageMagick via de volgende twee opdrachten naar een breedte van 1280 met behoud van de verhoudingen:

mogrify -resize 1280 -sharpen 5 *.JPG

Snufje verscherping erin met de -sharpen optie op 5

en mocht ik nogal hoog in de ISO zijn gegaan vanwege slecht licht dan hetzelfde met als extra een enkel korreltje ruisonderdrukking:

mogrify -resize 1280 -sharpen 5 -noise 1 *.JPG
Dat soort series foto's wordt erg op prijs gesteld omdat men dan de dag "nog eens opnieuw beleeft" zoals de deelnemers dat meestal onder woorden brengen. Het bekijken is dus puur op scherm. Grote afbeeldingen werken dan alleen maar averechts en dus verklein ik ze. Ik kies bewust breedte 1280 voor geval iemand er een bureaubladachtergrondje van wil maken. Het is allemaal maar hobby, nietwaar?

Mijn laatste setje foto's nu maar eens gedaan met Gthumb. Dat valt me eigenlijk toch wel tegen vergeleken met wat ik met ImageMagick voor elkaar kreeg. In dit geval met de eerste opdracht.

Nu zie ik in Gthumb ook nergens een optie tot verscherpen of ruisonderdrukking. Zie ik hier nu iets over het hoofd?

Gthumb:


ImageMagick:


Tja, vind ik vooralsnog ImageMagick toch duidelijk een beter resultaat. De originele foto op vol formaat kan ik eventueel straks ook uploaden ... . Zoonlief zit te gamen en dus maar even geen wat dikkere uploads, hè?

Wat doe ik hier nou fout?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gthumb - ImageMagick vergelijking
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/21, 21:05:30 »
Je resultaat met convert is inderdaaad heel goed: maximaal verscherpt, maar niet te veel.

Voor zover ik zie is het in gthumb niet mogelijk in batch enkele operaties na elkaar te doen (resize gevolgd door sharpening). Als je een foto individueel bewerkt, dan is er wel een verscherpmogelijkheid.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Gthumb - ImageMagick vergelijking
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/21, 22:10:52 »
Een resize en bv roteren kan wel met multiselect, het aanpassen niet.

Ik weet ook niet of het verstandig is om alle foto's in batch inhoudelijk te veranderen (kleur, scherpte, etc.) want dat lijkt me dat je dat toch per foto individueel zou moeten bekijken. Tenminste, zo doe ik dat altijd, net  zolang met die preview prullen tot er wat moois uitkomt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gthumb - ImageMagick vergelijking
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/21, 22:34:16 »
Ik weet ook niet of het verstandig is om alle foto's in batch inhoudelijk te veranderen (kleur, scherpte, etc.) want dat lijkt me dat je dat toch per foto individueel zou moeten bekijken. Tenminste, zo doe ik dat altijd, net  zolang met die preview prullen tot er wat moois uitkomt.
Dat ben ik met je eens. Dit doe ik alleen voor het resizen. Daarbij is een beetje verscherpen altijd wel goed. En als ik op een donkere dag erg hoog in de ISO waarde moet grijpen ook met een beetje ruisonderdrukking. Om een serie foto's rond de honderd allemaal individueel te bewerken wordt me te gek. Daar staat mijn doelgroep niet om te springen.  Zou het om een serie foto's gaan voor een website, die vele malen bekeken gaan worden, dan deed ik het ook individueel.

Ik heb ook ooit eens een keer een serie zwembad foto's gecorrigeerd op ongeveer soortgelijke wijze op kleurtemperatuur. Dat was de moeite wel waard.

Maar als ik echt een mooie foto heb, die ik dan bijvoorbeeld wil printen of als achtergrond wil gebruiken, dan begin ik wel helemaal bij het begin bij het RAW bestand. En dan eindig ik ook gerust met wat kosmetisch werk, zoals een lichte glamour touch-up, via een foto-editor. Of ik werk een foeilelijk geel waarschuwingsbord weg of zoiets.

(Maar dan zeker niet zo diepgaand als deze erkende prof dat doet: http://is.gd/uuKERP Nog afgezien of ik dat soort technieken ooit zou kunnen in Linux :D kennen mijn kijkers de werkelijkheid. Dan werkt dat heel averechts.)

Weer wat geleerd! Bedankt mensen ... .

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Gthumb - ImageMagick vergelijking
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/23, 23:15:12 »
Vraagje: met mogrify "overschrijf" je het origineel begrijp ik. Je neemt dan dus bewust het risico dat je in een batch alle foto's bewerkt met het risico dat er een deel kwalitatief minder goed lukt? (Of wordt het dan ineens gecorrigeerd naar het origineel door bijv. hetzelfde commando te gebruiken maar dan met  -sharpen -5 te kiezen?

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gthumb - ImageMagick vergelijking
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/24, 08:36:28 »
Vraagje: met mogrify "overschrijf" je het origineel begrijp ik.
Correct! Dat is een risico. Ik wil een aparte map met alleen mijn verkleinde afbeeldingen. Dus ik kopieer mijn originele foto's uit zijn map, die bij mij het dagnummer heeft. Zeg 19, en die kopieer ik dan naar 19s (s van small). En in die map ga ik dan met mogrify er op los.

Een alternatief is om het met convert te doen en later de originele bestanden uit 19s te verwijderen. Dan kan ik die later uit de prullenbak vissen mocht er wat fout gaan. Ik laat ze ook altijd nog even op de geheugenkaart van de camera staan. Dat gaat tot nu toe altijd prima met deze workflow.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021