Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GOFRIS freeze harddisk, maar niet USB stick kan dat?  (gelezen 280 keer)

GOFRIS freeze harddisk, maar niet USB stick kan dat?
« Gepost op: 2016/06/17, 16:56:46 »
Hallo

(ik heb op dit moment geen Ubuntu install maar overweeg het)

Ik zit te denken aan het gebruik van het Deep Freeze, Timefreeze programma GOFRIS om zo  UBUNTU bij reboot in dezelfde stand terug te zetten.

Het lijkt me handig, maar is het mogelijk om wel bepaalde bestanden op een usb stickje te hebben en daar wel wijzigingen op aan te brengen zonder dat je constant de GOFRIS settings moet wijzigen?

 Dus wel harddisk freeze maar USB stickje niet. Kan dat?

Re: GOFRIS freeze harddisk, maar niet USB stick kan dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/17, 17:29:55 »
Ook is mijn vraag of slechts  de home folder bevroren wordt of de hele harddisk?

Re: GOFRIS freeze harddisk, maar niet USB stick kan dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/17, 22:10:43 »
Hallo, de programma's die je noemt ken ik niet. Heb je daarentegen overwogen om gewoon de slaapstand van Ubuntu te gebruiken? En nee, je kunt niet de pc 'freezen' of laten slapen en tegelijkertijd iets naar een usb-stick schrijven.

Offline jan11000

  • Lid
Re: GOFRIS freeze harddisk, maar niet USB stick kan dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/17, 22:32:23 »
1 waarom wil je dit?
2 Hoe ga je met updates om(dat gaat dan niet), blijkbaar heb je angst voor virussen?
Hierdoor is je pc slecht beveiligd, en als je pc geinfecteerd wordt(tijdens gebruik), dan zijn je andere jhardware op je netwerk onveilig voor je geinfecteerde pc.

Kijk eens naar kiosk, ubuntu kun je in kiosk mode zetten, dan kunnen gebruikers niet alles wiijzigen.
« Laatst bewerkt op: 2016/06/17, 22:34:37 door jan11000 »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: GOFRIS freeze harddisk, maar niet USB stick kan dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/17, 23:19:26 »
De eerste opmerking die ik op GOFRIS google is:
"GOFRIS is an open source application that can be used for locking your Home folder"
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: GOFRIS freeze harddisk, maar niet USB stick kan dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/17, 23:35:19 »
Maar het gaat nog verder:

"GOFRIS is an open source application that can be used for locking your Home folder. It's like Deep Freeze in Windows environment. GOFRIS is recommended for public computers. When GOFRIS is enabled in your system, any changes made in your Home folder will be deleted after restarting. So, use GOFRIS carefully."

Waarom iemand dit op z'n home-pc zou willen installeren is mij geheel onduidelijk.

Re: GOFRIS freeze harddisk, maar niet USB stick kan dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/18, 00:22:21 »

Ja slechts een home folder lijkt me niet voldoende.

Een live dvd-tje is ook geen optie dus blijf ik naar tools zoeken om een ubuntu / linux hard disk iedere keer te kunnen beginnen met een clean boot besturingssysteem.

Er MOET toch iets zijn?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: GOFRIS freeze harddisk, maar niet USB stick kan dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/18, 08:41:33 »
Je weet maar nooit of er zoiets is :D . Maar even het principe doortrekkend:  dan zou je wel in het verleden blijven werken. In het spreekwoordelijke Stenen tijdperk zogezegd. Niemand uit die tijd die zijn bankpas gestolen kreeg. Ook niet autorijden of de fiets en een computer kunnen gebruiken!

Je vraagt iets tegenstrijdigs. Je vraagt ook iets wat onnodig is. Ja, in dat andere heel erg veel gebruikte systeem gebeurt er in de loop van de tijd iets van waaruit ik jouw idee kan begrijpen. Hier in Linux niet. Linux systemen blijven jaren draaien. De servers op Internet zijn bijna allemaal Linux machines. Daar kent men het begrip uptime. Het maximum ligt ergens rond de 16 jaar  en dat kwam omdat de harddisk kapot ging.

Als je ergens een PC wilt neerzetten voor publiek gebruik, voor de bezoekers in een clubhuis of zo, dan is zoiets zinvol. Dan moet je nog apart daarvan onderhoud verrichten .

Voor jezelf: installeer gewoon één van de LTS systemen. Ik zou zeggen, de 14.04. Die is al wat ouder en helemaal volgroeid. Daar kan je mee vooruit tot 2019. Al die tijd krijg je automatisch updates om met je systeem bij te blijven. Die updates komen vlot en zijn razendsnel. Je hoeft ook niet telkens opnieuw te starten. Dat is alleen nodig bij updates van de kernel.

Nooit van kernels gehoord?. Nee, klopt! Daar doet men elders niet aan.

Welkom in de wereld van Linux, mr-flezh!

(Hier gaan de dingen anders. Niet beter, maar het bevalt erg goed)
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021