Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??  (gelezen 8160 keer)

Offline JAM

  • Lid
Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Gepost op: 2016/02/18, 13:18:48 »
Tijdens het terugzetten van een backup met REDO liep de pc (Ubuntu 14.04.3 LTS) vast.
Ik kon hem alleen nog maar opnieuw starten.
Nu wordt de externe hdd niet meer herkend en is als RAW geformatteerd en volgens mij is hij nu leeg.
Kan ik de dat die er op stond nog redden??
Wie weet een oplossing AUB??
« Laatst bewerkt op: 2016/02/18, 17:01:33 door JAM »

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/18, 20:56:30 »
Wat is de prijs van zo een programma? Er zijn er zoveel die allemaal hetzelfde beloven, maar in de praktijk...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/19, 11:00:31 »
Ik raad even:
- Je plaatst een backup terug die op je externe schijf staat naar een harde schijf in je PC
- Normaal ga je met REDO een backup via de live CD terugzetten. Wat jij schrijft, laat vermoeden dat jij Ubuntu 14.03.3 op de gewone manier draait vanaf de computer. De backup die je terugzet, betreft dus wellicht niet je hoofdsysteem. Klopt dit?

Eerst en vooral: heb je al geprobeerd of het wel lukt de backup terug te plaatsen vanuit een live sessie van REDO?

Als de schijf wel degelijk tot RAW gereduceerd is, dan is het misschien nog mogelijk de partitionering en de bestandssystemen terug te halen met "testdisk". Dat linkje naar yodot.com, wat een google translate veraling lijkt, vertrouw ik namelijk niet.

Kan testdisc de partitionering niet terughalen, dan kan photorec nog bestanden proberen recupereren van die schijf. Maar hou je adem niet te veel in.

Het verwondert mij eigenlijk dat vastlopen tijdens een restore de externe harde schijf zou gebroken hebben: tijdens een restore schrijf je immers niet naar de schijf, maar lees je vooral. Bij uitlezen is de kans dat de harde schijf beschadigd wordt tijdens een onverwachte stroomuitval veel kleiner dan bij schrijven naar de harde schijf.


Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/19, 13:24:23 »
Ben nog niet goed thuis in Ubuntu etc, maar goed.
Ik heb het programma REDO gebrand op een cd schijfje.
Harde schijf (ext4)  aangesloten op mijn laptop.
REDO opgestart, dat vervolgens vraagt een backup te maken (1 op1).
Harde schijf als doel aangegeven. Maakte de backup zonder problemen.

Had wat problemen met Ubuntu 14.04.3 LTS.
REDO weer opgestart met schijfje in de laptop en de backup weer terug gezet.
Alles ging goed, tot het laatste moment, toen stopte het geheel.
Alleen een herstart van de laptop was een optie.
(er is dus voornamelijk gelezen van de hdd)
Daarna werd de hdd niet meer herkend, op Windows 7 stond de schijf op RAW en Fat16.

Dat met de live  cd begrijp ik niet vanadium, ik dacht dat ik het goed deed.
Kun je me uitleggen hoe testdisk werkt aub?

Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/19, 14:21:12 »
Dat linkje naar yodot.com, wat een google translate veraling lijkt, vertrouw ik namelijk niet.
Hoezo Google Translate? Is toch zo duidelijk als wat, hun producten?

* Yodot Hard Drijven Herstel (Windows)
of
* Yodot Harde Autorijden herstel tool

(Hard drive hebben ze het over, de idioten).
Maar wen er vast maar aan, dat Nieuwe Nederlands!
« Laatst bewerkt op: 2016/02/19, 17:30:54 door Paul Matthijsse »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/19, 16:33:58 »
Hoe zit het met de partitie op je harde schijf, namelijk die waarop je je backup hebt teruggezet? Indien daar het bestandssysteem wél nog overeind staat, dan kan je wellicht de meeste van je gegevens daar nog van terughalen (start dan Ubuntu van een live CD en koppel de partitie daar aan).

Indien je het van de RAW partitie moet doen, wordt het zeer veel handwerk. Folderstructuur en namen zijn immers verdwenen. Je zal zeer vele bestanden terugkrijgen met willekeurige namen - aan jou om het dan allemaal handmatig te sorteren en te organiseren.

Met testdisk en photorec heb ik niet veel ervaring. Photorec heb ik wel al twee keer kunnen gebruiken om nog foto's van mijn fotoapparaat te halen, nadat ik ten onrechte meende dat alles al op de computer stond en dus de kaart op het fototoestel had gewist ...

Citaat
Dat met de live  cd begrijp ik niet vanadium, ik dacht dat ik het goed deed.
Ik heb geen ervaring met REDO , maar ik zou verwachten dat je een systeem in zijn geheel enkel kan backuppen als het niet aan het draaien is. REDO komt dus als een Live CD. Ik vermoed dat idealiter je die opstart, om dan de backup (of een restore) uit te voeren. Nu probeerde je een restore te doen van je Ubuntu 14, terwijl dat systeem aan het draaien was? Dit is als de poten van je stoel vervangen terwijl je er nog op zit. Mogelijk is het daarom fout gegaan.


Samengevat: mijn advies is opstarten met een live Ubuntu CD, en je Ubuntu partitie daarin aankoppelen. Lukt dat, dan kan je een reservekopie maken van je persoonlijke gegevens op een USB.
Als dat lukt, dan kan je je externe USB opnieuw partitioneren en formatteren om die terug bruikbaar te maken.
Je Ubuntu 14 systeem zal je wellicht moeten herinstalleren. Ook dit moet gebeuren met de live CD.

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/19, 17:19:26 »
Dank je voor de uitvoerige info. Helaas begrijp ik er maar weinig van.
Kan ik testdisk niet als eerste gebruiken??

Offline jan11000

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/19, 18:00:31 »
Maak als eerste een copie van je externe hd,
dan kun je gaan proberen om je raw om te zetten naar een goede bestandsysteem.
Copie is om te zorgen dat je vanaf een verse/schone raw dit probeert, en niet 10 programma's laten proberen, en dat alles door elkaar gaat.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/19, 19:14:09 »
Kan ik testdisk niet als eerste gebruiken??
Zoals gezegd zou ik eerst kijken of de harde schijf waar je de backup naar toe hebt geschreven, benaderbaar is. Dat zal veruit het gemakkelijkste zijn.

Is dat niet succesvol, ga dan over naar testdisk. Met wat geluk kan die je partitie terugbrengen, zodat je terug aan de data kunt. Op een kopie van de te repareren schijf werken is verstandig, zoals jan11000 zegt, maar als het een grote schijf is, kan het maken van die kopie tijd vergen (als je al een tweede voldoende ruime harde schijf hebt).

Is testdisk niet succesvol, dan kan je met photorec nog bestanden proberen te recupereren. Maar zoals eerder gezegd ...

PS: ik ga ervan uit dat je enkel persoonlijke data wil redden, niet het ganse Ubuntusysteem (dat installeer je toch gemakkelijk opnieuw in < 40 minuten).

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/19, 20:25:47 »
Dat is juist het probleem, om die harde schijf te benaderen.
Als ik REDO weer start, om weer een restore te doen,  ziet het wel de harde externe hdd , maar er staat UNKNOWN achter.
Misschien kunnen jullie hier iets mee...?
Heb verder nog niets met die hdd gedaan gelukkig..

Offline jan11000

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/19, 21:30:13 »
Tijdens verkeerd uitgaan of het verkeerd verwijderen van een externe hd, dan kan de schijf naar raw gaan.
Dan met hard disk recovery software dit proberen te herstellen.
Dus eerst met google zoeken op, "hard disk recovery", dan vind je meerdere handleidingen.(ook op youtube bijv kijken).
Deze dan gaan proberen op je copie (van je backup schijf).
Hier zal een leer proces aan vooraf gaan, dus veel tijd.(of misschien direct opnieuw gaan installeren, hier kun je misschien tijd besparen).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/20, 09:36:12 »
Dat is juist het probleem, om die harde schijf te benaderen.
"Die harde schijf"? Je externe schijf of de harde schijf *in* je computer waarop je de backup terugplaatst? Ik heb het erover, eens  te kijken naar de harde schijf *in* je computer. Je vertelt dat de backup pas op het laatst crashte. Het is mogelijk dat de data op de harde schijf *in* je computer wél nog leesbaar zijn. Ik herhaal dat datarecovery van een harde schijf, zoals ook jan11000 nu bevestigt, geen triviale zaak is. Mochten je data wél nog op de interne schijf toegankelijk zijn, dan zou ik eerst proberen daar te kijken.

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/20, 10:09:07 »
Ubuntu op de laptop draait wel vrij aardig.  Niet meer als voorheen, bij het opstarten staat er onder het Ubuntu logo bijvoorbeeld:
¨ Het schijfstation voor UUID= dan  een hele rits letters en cijfers, is nog niet gereed of niet aanwezig.¨
Op de externe hdd staat ook nog veel andere data, die ik graag zou behouden.

Wat anders:
Als je alleen maar je persoonlijke zaken backupt, wat doe je dan met al de programma’s die op Ubuntu draaien.
Moet je daar een lijst van bijhouden, kun je toch allemaal niet onthouden. Vandaar dat ik een 1 op 1 backup gemaakt heb...


Offline Nero

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/20, 10:20:50 »
... bij het opstarten staat er onder het Ubuntu logo bijvoorbeeld:
¨ Het schijfstation voor UUID= dan  een hele rits letters en cijfers, is nog niet gereed of niet aanwezig.
Eén van de partities die worden aangekoppeld bij het starten heeft niet meer dezelfde UUID als voorheen. Dit gebeurt veelvuldig met de swap partitie, hetzij bij een dual/multiboot systeem, hetzij bij een herinstallatie. Vergelijk de UUID waarden in /etc/fstab eens met de uitkomst vansudo blkid

Offline jan11000

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/20, 10:33:18 »
Ja alle programma's opschrijven die je geinstalleerd hebt, dan weet je later ook wat je gedaan hebt.

En je backup is ook niet goed, je hebt minimaal 2x een backup nodig, eigenlijk 3 x(op een andere adres), nu weet je waarom je backup beter moet zijn. Nu moet je hard disk recovery gaan leren, duurt een aantal dagen, eerst handleidingen zoeken, combineren van handleidingen, gaan testen extra externe hd's, dan de recovery op je echte schijf gaan doen.
Dus backup is zeer belangrijk, kost geld en tijd, maar nu ben je misschien alles kwijt, en nog veel meer tijd kwijt.

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/20, 11:55:52 »
Vriendelijk dank voor de hulp zover..
Testdisk heeft een heleboel files gevonden op de externe hdd.
Voor de zekerheid ben ik die nu aan het kopieren naar een map op de laptop.
Weet niet hoelang dit gaat duren en hoe verder. Meld me wel als het kopieren klaar is.


Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #17 Gepost op: 2016/02/20, 12:36:15 »
Als je alleen maar je persoonlijke zaken backupt, wat doe je dan met al de programma’s die op Ubuntu draaien.
Ik verlies nooit tijd met het backuppen van een besturingssysteem en de software. Ik steek die energie enkel in het backuppen van mijn persoonlijke bestanden (Documenten, foto's, ...). Dát zijn immers de bestanden die uniek en onvervangbaar zijn als ze verloren gaan.

Het besturingssysteem zelf is gemakkelijk vervangbaar. Het is bovendien vlug verouderd: iedere zes maanden is er een bijgewerkte, vebeterde versie. Waarom dan al die moeite en tijd steken in het backuppen van een systeem?

Een standaard installatie van Ubuntu duurt een half uur. Dan moet je ook de extra programma's die je gebruikt, nog herinstalleren. Met het softwarecentrum gaat dat ook snel. Na een uur ben je al weer 98% operationeel als voorheen. Enkele weken later wil je dan een programmaatje starten en ...oops, dat is er ondertussen niet meer: in 123 is het opnieuw geïnstalleerd.

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #18 Gepost op: 2016/02/20, 13:04:36 »
Dus je maakt alleen maar een kopie van je mappen, foto's, documenten, muziek etc?
Goed idee, heb je ook geen backup programma voor nodig dus...?
Btw, heb eens gekeken wat er nu van die externe hdd wordt gehaald, ziet er goed uit tot nu toe.
Wat te doen daarna, die exteren hdd opnieuw formatteren en alles terugzetten, of is dat geen slim idee?

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #19 Gepost op: 2016/02/20, 13:07:15 »
T.a.v. Nero,

De pc is bezig moet even wachten om te vergelijken!

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #20 Gepost op: 2016/02/20, 13:26:54 »
Testdisk heeft 2 backups terug gezet die ik vorige week had gemaakt (van een Ubuntu pc en Windows pc) op mijn Ubuntu pc.
Films etc . niet dus.
Nero, die UUID nummers zijn niet gelijk, als ik sudo blkid ingeef, zie ik het nummer van de harde schijf in mijn pc:  de sda1.
Hierbij nog een plaatje ober die externe RAW schijf, misschien kunnen jullie er iets mee, hoop ik!!?

Offline Nero

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #21 Gepost op: 2016/02/20, 13:35:37 »
Geef eens de inhoud van je /etc/fstab en vanlsblk -f /dev/sda

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #22 Gepost op: 2016/02/20, 13:48:25 »
Antwoord asap Nero.
Eerst even eten etc.

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #23 Gepost op: 2016/02/20, 13:50:58 »
Vlug nog even. Ik zie alleen dit:

Offline Nero

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #24 Gepost op: 2016/02/20, 13:55:16 »
Afhankelijk van je configuratie moet datsudo lsblk -f /dev/sdaworden, dus gewoon sudo voor de opdracht.