Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tgz file  (gelezen 2444 keer)

icetea

  • Gast
tgz file
« Gepost op: 2008/05/08, 14:01:03 »
Ben in ubuntu 8.04 bezig. Ik heb wel een aantal draden gevonden ivm installeren van tgz files. Maar ik ben zo'n beginner dat ik toch nog meer verduidelijking nodig heb: ik heb zo'n tgz bestand naar mijn bureaublad gedownload. Dan klik er met de rechtermuisknop op en klik op "hier uitpakken". Dan ga ik naar mijn terminalvenster maar dan zit ik vast. Ik lees wel dat ik dan naar die map moet gaan en ./configure moet typen en vervolgens sudo install directorynaam maar hoe ga ik naar die map ? Kan iemand al de stappen nog eens op een rijtje zetten aub ? Zo wil ik bijvoorbeeld multiplication station (voor het onderwijs) installeren. Kan ik in principe alle tgz bestanden installeren  ? Of zit er ook nog verschil op.
Sorry voor de misschien simpele vragen maar ik heb echt nog stap voor stap hulp nodig...
Alvast bedankt.

tgz file
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/08, 14:07:39 »
denk er wel bij dat pakketten compileren soms redelijk moeilijk kan zijn. er zijn vaak heel wat dependencies nodig. dus zoek eerst in synaptic en dan eventueel ergens zoals www.getdeb.net voor een deb-pakketje.

nuja, in ubuntu 8.04 zit een handige functie. open de map die ge hebt uitgepakt en klik op een leeg vlak met uw rechtse muisknop. in dat menu kiest ge voor "in terminalvenster openen". nu zit ge in de goede map.
dan komen de commandos (deze zijn standaard, maar kunnen soms verschillen per pakket, dus kijk of er geen bestandje README of INSTALL in deze folder zit voor extra info).
./configure   => als hier fouten in komen moet ge deze eerst proberen op te lossen
make
sudo make install

icetea

  • Gast
tgz file
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/08, 15:06:36 »
Dus beter nog wat van de tgz files afblijven, en zoveel mogelijk synaptic gebruiken...
De truck met de rechtermuisknop lukte echter niet...
Toch bedankt voor de info...

tgz file
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/08, 15:19:00 »
ja sowieso. eerst altijd kijken in synaptic. zorg dat ge daar alle bronnen hebt aanstaan: systeem=>beheer=>softwarebronnen, daar de eerste 4 vinkjes aanzetten, broncode en cdrom hoeven niet.

als ge het daar niet vind, met wat geluk heeft iemand er een deb-pakket van gemaakt en op www.getdeb.net gezet.

dan pas kijken om iets te compileren.


hmm dat is gek. dus als ge in nautilus zit (de verkenner), en rechtse muisknop drukt, dan ziet ge een menu met "nieuwe map", "document aanmaken", "rangschikken op...", etc? en daar staat die optie niet tussen?

Offline vanadium

  • Lid
tgz file
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/08, 21:37:57 »
Nunslaughter, die zeer handige optie zit er inderdaad (nog steeds) niet standaard bij. Je moet eerst het pakket nautilus-open-terminal installeren.

tgz file
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/08, 22:36:36 »
Vanadium bedankt voor de tip, gelijk geïnstalleerd.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

tgz file
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/09, 09:23:55 »
aha bedankt daarvoor. ik dacht dat het er standaard inzat omdat ik mij niet meer kan herinneren dat ik het zelf heb geinstalleerd.

jammer eigenlijk, want dit is voor beginners (en voor mij ook vaak) een zeer handige optie.

icetea

  • Gast
tgz file
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/09, 13:41:44 »
Ik heb die open nautilus... geïnstalleerd maar zie nog geen verschil. Moet ik ergens nog een startopdracht geven ofzo ? Ik heb een tgz bestand uitgepakt op mijn bureaublad maar in nautilus zelf gebeurt er niks nieuws als ik er met de rechtermuisknop op klik (toch zeker geen terminaltoestand)...

tgz file
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/09, 14:35:47 »
ge moet in een leeg vlak in nautilus klikken, niet op het bestand.

maar als ge kunt het ook gewoon met een terminalopdracht doen:
cd Desktop/uitgepaktemap

icetea

  • Gast
tgz file
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/09, 14:42:15 »
Als ik op een leeg vlak klik in de bestandsbladeraar, dan kan ik kiezen tussen "nieuwe map", "document aanmaken", "items rangschikken", "in en uitzoomen", "normale grootte" en "eigenschappen. Maar niks van openen met terminal...

icetea

  • Gast
tgz file
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/09, 14:45:10 »
Als ik in terminal typ: cd Desktop/MultiplicationStation   dan krijg ik de melding dat die map niet bestaat. Nochtans vind ik ze wel terug op mijn bureaublad...

tgz file
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/09, 14:57:22 »
hebt ge wel zoals vanadium hierboven heeft gezegd, het pakketje nautilus-open-terminal ginstalleerd?


ook handig in de terminal is de toets. typ eens:
cd De
dan word er automatisch Desktop/ van gemaakt. kan ook handig zijn ivm met spelfouten of dergelijke.
dus:
cd Desktop/Mul
als hij niet automatisch aanvult, dan staat hij niet op uw desktop of zijn de eerste paar letters fout.

icetea

  • Gast
tgz file
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/09, 15:10:53 »
Tab toets reageert niet bij mij. ook cd desktop werkt ook niet. Ik moet dus fundamenteel iets fout denk ik. Ik klik op toepassingen, dan hulpmiddelen en dan terminalvenster. Daarin krijg ik naam@naamcomputer:tilde$  Als ik hierna cd desktop typ krijg ik de melding "bash: cd: desktop: bestand of map bestaat niet...

tgz file
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/09, 15:23:54 »
het is ook: cd Desktop  (met hoofdletter dus)

ohja, het kan zijn dat bash-completion nog niet standaard geinstalleerd staat. als ge deze installeert, zal de tab-toets wel werken.

icetea

  • Gast
tgz file
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/09, 15:29:28 »
Stom! Ik heb even herstart en zie daar, de truck met de rechtermuisknop werkt! Nu zit ik inderdaad in de correcte map! Bedankt!
Maar dat bash gedoe lijkt volgens synaptic pakketbeheer geïnstalleerd te zijn, maar ik geraak met cd Desktop niet terug naar m'n desktop (maar krijg wel die "bash" melding).

tgz file
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/09, 15:35:09 »
ahja, soms kan herstarten wel de oplossing zijn :) [/windows mode off]

kijk eens in uw persoonlijke map. staat daar een map in genaamd "Desktop"?

icetea

  • Gast
tgz file
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/09, 15:44:44 »
Ja toch wel. ("Bureaublad")...Yep, daar zit mijn fout. Ik moet natuurlijk niet "Desktop" typen maar "Bureaublad". Sorry voor de last, maar bedankt voor je hulp. 't Is wel bijzonder leerrijk zo. Stapje voor stapje...

tgz file
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/09, 15:51:30 »
geen sorry voor de last :) daarom zijn we hier.

ik weet niet waarom, maar soms staat er Desktop (bij mij altijd zo geweest) en soms Bureaublad. in mijn locaties-menu heb ik ze beiden staan. geen idee hoe dat komt.