Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: menu blijft staan in website  (gelezen 2339 keer)

Offline johande

  • Lid
menu blijft staan in website
« Gepost op: 2009/05/15, 07:45:34 »
hoe maak ik een html pagina waarbij de bovenste balk, waar de menus staan, statisch is en het onderste gedeelte dat wijzigt naargelang op welk menu wordt geklikt scrollable?

Re: menu blijft staan in website
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/15, 08:05:53 »
Frames?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline idefix

  • Lid
Re: menu blijft staan in website
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/15, 08:06:20 »
Dag Johan,

ik veronderstel dat je CSS gebruikt voor je opmaak.
In CSS bestaat kun je binnen een <div></div> zeggen

overflow: scroll;
om, indien nodig een scrollbar te laten verschijnen binnen dat blok (dus binnen die <div></div>).


Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline johande

  • Lid
Re: menu blijft staan in website
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/15, 08:14:34 »
neen ik gebruik (voorlopig) enkel html.

frames - kan je die scheiding tss statisch en scrolalble onzichtbaar maken? - is dat te doen in html?

is css makelij te implementeren/leren?

Offline idefix

  • Lid
Re: menu blijft staan in website
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/15, 08:43:33 »
Johan, ik zou zeggen css is verplicht te leren  ;)

Grapje, maar dit is de aanbevolen manier. En het leuke is: het is heel simpel.
HTML dient infeite alleen om informatie weer te geven (dus de inhoud) .
Hoe je dat doet (opmaak: lettertypes, kleuren, aspect,...) hoort eigenlijk niet thuis in HTML, omdat dat niet behoort tot de informatie an sich (de inhoud). Daarvoor bestaan zogenaamde stylesheets: dit zijn stijlbladen die enkel info bevatten over de opmaak.

Een HTML-pagina kan verwijzen naar zo een stylesheet en dus de opmaak overnemen uit die stylesheet. CSS staat voor Cascading Style Sheet. Het Cascading laten we even voor wat het is.

Stel nu eens dat je een website hebt, bestaande uit 20 pagina's. Elke pagina heeft dezelfde achtergrond-kleur. Als je die achtergrondkleur in de HTML-bestanden definieert, en je wilt de achtergrondkleur veranderen, moet je elk HTML bestand veranderen.
Als je een Stylesheet gebruikt, moet hje de achtergrondkleur alleen dààr veranderen. Alle HTML-pagina's die deze stylsheet gebruiken, zullen automatisch de nieuwe achtergrondkleur aannemen.

een voorbeeld:

In een html-file zet je in de <head>:

Citaat
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="styles.css" />
</head>

Hierdoor gaat deze html-file voor zijn opmaak kijken naar een css-file, genaamd "styles.css"
Dus de link moet zeker die drie elementen bevatten: rel="stylesheet" type="text/css" href="bestandsnaam.css"

De css-file kan er zo uitzien (bestandsnaam: "styles.css", die je opslaat in dezelfde map als de html-files):

Citaat
h1 {
  color: red;
}

Vanaf nu zullen alle h1's in uw html-file rood zijn. Vergeet de puntkomma niet op het einde van een eigenschap. Je kan nog meer eigenschappen instellen dan alleen de kleur:

Citaat
h1 {
  font-family: helvetica;
  border: thin dotted black;
  text-align: right;
  color: red;
}

Een voorbeeld voor de achtergrondkleur:

Citaat
body {
  background-color: black;
  color: white;
  overflow: scroll
 }

Vanaf nu gaat de achtergrondkleur in de body zwart zijn (en tekst wit). En als de inhoud te lang wordt, komt er een scrollbar.
Als het je interesseert, ga ik hier nog verder op in, want dit is echt de basis van de basis van css, maar het toont toch al het principe. Je html-code is nu ook veel leesbaarder, omdat al dat opmaak-gedoe eruit is.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline johande

  • Lid
Re: menu blijft staan in website
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/15, 08:57:41 »
Johan, ik zou zeggen css is verplicht te leren  ;)
....
Als het je interesseert, ga ik hier nog verder op in, want dit is echt de basis van de basis van css

dit interesseert mij zeker... weet je ergens een cursusje en programma dat ik kan gebruiken om veder te kunnen.
(mijn bedoeling is om met joomla te beginnen - hiervoor heb ik ook kennis van css nodig?)

Offline idefix

  • Lid
Re: menu blijft staan in website
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/15, 09:04:29 »
Joomla ken ik niet (ik ben een vim-er  :P), maar als je het Engels machtig bent, is http://www.cssbasics.com/introduction-to-css/ een goed startplek.

Anders heb je ook nog http://www.peterdoolaard.nl/ Het eerste hoofdstuk van "Basiscursus CSS" kun je gratis downloaden.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline johande

  • Lid
Re: menu blijft staan in website
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/15, 09:05:35 »
bedankt, en qua programma

Offline idefix

  • Lid
Re: menu blijft staan in website
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/15, 09:54:33 »
bedankt, en qua programma

qua programma?
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Re: menu blijft staan in website
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/15, 09:59:13 »
qua programma gebruik je best gedit; SciTE; Kate;...
Een gewone platte tekst editor, met syntaxkleuring.

Als het je bedoeling is om Joomla te werken hangt je nodige kennis af van wat je ermee van plan bent.
Wil je gewoon het systeem gebruiken, enkele plugins installeren, een standaard mooi thema,... Dan heb je genoeg met een beetje HTML
Wil je echter de het systeem, de plugins of de templates aanpassen, dan heb je een diepere kennis van HTML, php & CSS nodig

Offline johande

  • Lid
Re: menu blijft staan in website
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/15, 10:01:08 »
bedankt, en qua programma

qua programma?

CSS editor (liefst in combinatie met html editor) soort wysiwig...?