Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 harde schijven 1 met ubuntu en een met windows in desktop  (gelezen 1261 keer)

lagoa

  • Gast
2 harde schijven 1 met ubuntu en een met windows in desktop
« Gepost op: 2009/01/19, 12:54:46 »
Ik heb Ubuntu met een wubi installatie op mijn harde schijf gezet. Dit conflicteert met mijn windows XP versie bij het opstarten. Ik wil Ubuntu nu van mijn harde schijf halen. Ik heb nog een klein harde schijf van 120 MB die ik nu niet gebruik. Ik speel met het idee om deze ook in mijn computer te plaatsen en deze helemaal voor Ubuntu te reserveren. Is er ergens een handleiding of  kan iemand mij dat met een simpel stappenplan uitleggen. De eindsituatie moet dus zijn dat ik 2 harde schijven in mijn computer heb een met XP en een met ubuntu en dat ik bij het opstarten aan kan geven welke van de 2 systemen ik wil gebruiken.

Re: 2 harde schijven 1 met ubuntu en een met windows in desktop
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/19, 13:19:49 »
De nodige info kan je hier weghalen:  http://wiki.ubuntu-nl.org/

Op 2 harddisken kan wel maar vereist dat je ff moet opletten.
Tijdens de installatie moet je aangeven waar de boot+Grub moet staan, die pakt slecht rond de 250 MB.
die MOET op de HD staan waar nu ook je windows staat en waarvan je boot.

Alle andere zaken zet je tijdens de installatie op die 2e HD.

BTW 120 Mb is echt veel te weinig om Ubuntu op te zetten.
Je hebt zo rond de 10 Gig nodig voor een basis installatie.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline tomcat

  • Lid
Re: 2 harde schijven 1 met ubuntu en een met windows in desktop
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/19, 14:31:58 »
Ik heb op mijn laptop 2 hd van 250G elk. Op schijf 1 hda, heb ik Vista, en op schijf 2 hdb heb ik Ubuntu 8.04. Verder heb ik de schijven gepartitioneerd (vooral onder .vista) zodat er bij een virus niet alles geinfecteerd raakt. .zoals programma´s, downloads'foto/fil/muziek. Bij Ubuntu slechts 3 partities, nl de /, een /home en natuurlijk voor besturing ubu. Werkt geweldig.

lagoa

  • Gast
Re: 2 harde schijven 1 met ubuntu en een met windows in desktop
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/22, 13:09:05 »
Heren lees ik ergens overheen of heb ik de ultieme tip / raad nog niet gehad? Nog even de situatie. Ik heb een harde schijf met Windows XP. Dit is nu mijn harde schijf omdat ik deze voor mijn werk nodig heb. Ik heb een 2e harde schijf 120 GB met daarop Ubuntu. Nog niet ingebouwd in mijn computer, als ik deze wil gebruiken plug ik de 1e harde schijf even los en sluit de 2e aan.  Ik ben erg gecharmeerd geraakt van Ubuntu en wil hier graag op overschakelen. Maar in de overgangsfase wil ik 2 harde schijven in mijn computer. Ik kan de bios instellen met een  master en slave opzet maar dit lijkt mij niet goed. Ik denk dat ik een primaire en 2e harde schijf instellen moet kiezen. Graag hierover jullie opmerkingen. Maar dan komt voor mij het moeilijkste. Hoe kan ik het systeem instellen dat ik kiezen tussen opstarten met Ubuntu of Windows.   

Offline Drikje

  • Lid
Re: 2 harde schijven 1 met ubuntu en een met windows in desktop
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/22, 13:51:45 »
Hallo Lagoa,

Ik ben zelf beginnend Ubuntu gebruiker, en ben nu op dit moment bezig twee harde schijven te installeren, 1 XP van 160Gb en 1 Ubuntu van 300Gb.

Zelf heb ik het boek " Probleemloos overstappen op Linux " ( isbn 978 90 12 58036 6 ) gekocht. Hierin staat precies omschreven hoe twee schijven te installeren. Volgens de beschrijving zal je tijdens de installatie van Ubuntu de twee harde schijven in beeld krijgen. Schijf 1 met XP doe je niets mee. Schijf 2 deel je in zoals omschreven volgens de link uit de eerste reactie. Overigens staat in het boek helder omschreven hoe je de Ubuntu schijf in meerdere partities kunt verdelen.

Als het goed is krijg je na installatie bij het opstarten van de pc gewoon een menu met de keuze tussen XP of Ubuntu, maar of dit werkelijk zo is kan ik je pas vertellen als ik eind van de dag klaar ben.

Mocht ik tijdens de installatie iets tegen komen over de Grub en de boot, dan laat ik het je weten.

{ reclame mode on }
     
   koop dat boek

{ reclame mode off }

Groeten,

Drikje

Acer TravelMate 4000 1,5Ghz, 512mb intern, Ubuntu sinds 04-01-2009.

Re: 2 harde schijven 1 met ubuntu en een met windows in desktop
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/22, 13:57:36 »
De auteur van dit boek zit ook op dit forum :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 2 harde schijven 1 met ubuntu en een met windows in desktop
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/22, 13:58:31 »
Die schijf van 120 MB kan je beter uit je computer verwijderen; die kost een hoop stroom, maakt veel extra herrie en levert bijna niks aan opslagruimte. 0,1 GB is echt niks, en die ouwe schijf zal vast en zeker binnenkort overlijden ook. Ze worden gemaakt om hooguit 4 tot 5 jaar mee te gaan.....

Zet Ubuntu gewoon naast Windows op dezelfde schijf. Dit is de makkelijkste manier:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline Roel1963

  • Lid
Re: 2 harde schijven 1 met ubuntu en een met windows in desktop
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/22, 18:04:55 »
Die schijf van 120 MB kan je beter uit je computer verwijderen; die kost een hoop stroom, maakt veel extra herrie en levert bijna niks aan opslagruimte. 0,1 GB is echt niks, en die ouwe schijf zal vast en zeker binnenkort overlijden ook. Ze worden gemaakt om hooguit 4 tot 5 jaar mee te gaan.....

Zet Ubuntu gewoon naast Windows op dezelfde schijf. Dit is de makkelijkste manier:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Pjotr, in een later mailtje van topicstarter heeft hij het over 120 GB, dus ik denk dat de eerste MB een foutje was.

Lagoa, volg de link op Pjotr's site en je krijgt (na installatie) automatisch de vraag met welk OS je wil opstarten :)

Offline Drikje

  • Lid
Re: 2 harde schijven 1 met ubuntu en een met windows in desktop
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/22, 18:29:03 »
Zojuist klaar met de twee harde schijven, perfect verlopen, en inderdaad bij opstarten de vraag met welke OS je wilt opstarten.

Gr. Drikje
Acer TravelMate 4000 1,5Ghz, 512mb intern, Ubuntu sinds 04-01-2009.