Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partities herstellen in Gparted  (gelezen 740 keer)

Offline rietje

  • Lid
Partities herstellen in Gparted
« Gepost op: 2019/11/20, 09:59:34 »
Bijgaande print geeft de huidige situatie weer van mijn partitie indeling. Vanuit de voorgeschiedenis is er deze situatie ontstaan.
Momenteel heb ik slechts 1 partitie nodig, nl. /dev/sda6 voor Ubuntu 18.04. Deze partitie zit nu nog onder extended. De partitie /dev/sda5, die praktisch leeg is, zit ergens aan gekoppeld, maar ik kan niet ontdekken wat het is. In Bestandssysteem zit hij onder /media/wim, kennelijkiets van vroeger.   Er wordt ook slechts 4,52 Gb als gebruikt aangegeven. Verwijderen lukt niet in Gparted.
Ik wil graag een situatie creeren dat de sda6 gewoon een logische of primaire partitie wordt. Dan kan ik later de overige partities voor iets anders gebruiken.
Hoe krijg ik dit voor elkaar zonder verlies van gegevens ?
« Laatst bewerkt op: 2019/11/20, 10:34:18 door rietje »

FrSu

  • Gast
Re: Partities herstellen in Gparted
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/20, 11:41:07 »
Allereerst je data op een back-up zetten buiten je PC. Als in 5 niks zit, kun je deze in Gparted als 1ste stap eerst ontkoppelen en als 2de stap daarna deleten. Dan zou het ongebruikte deel rechts groter moeten worden.

SDA4 is nu extended waarin 5 en 6 zitten. dat is al wat vreemd. Het ongebruikte deel in het begin is mogelijk eerst in gebruik geweest voor Win en is later weggegooid?
« Laatst bewerkt op: 2019/11/20, 11:47:54 door FrSu »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partities herstellen in Gparted
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/20, 13:50:57 »
Een primaire partitie maken van sda6 kan niet zomaar. En het is niet nodig er een logische partitie van te maken, want dat is sda6 voor het ogenblik reeds.  Als je het huidige systeem wil behouden, dan laat je die beter staan.

Volgens je uitdraai is je sda5 *niet* gekoppeld. Hij zit *niet* onder /media/wim, maar zal wel in een folder onder /media/wim terechtkomen als je erop klikt in bestandsbeheer.

Werk vanaf een live USB. Vergroot bijvoorbeeld /dev/sdb5 om alle resterende ruimte binnen de extended partitie te gebruiken. Maak een nieuwe partitie aan in de ruimte "ongebruikt" (341 GB). Dan kan je tenminste alle ruimte op de harde schijf benutten.

Het alternatief, om alles 'in de plooi' te zetten, is eens een volledig nieuwe installatie te doen, waarbij je de ganse schijf laat herindelen dan wel zelf beslist over je partitionering.

Hoe dan ook, volg, vóór je begint, de gouden raad van FrSu: zorg er eerst voor dat je een reservekopie hebt van al je persoonlijke bestanden die je niet kwijt wil.

Offline rietje

  • Lid
Re: Partities herstellen in Gparted
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/20, 14:21:02 »
Bedankt voor de tips. Ik houd toch voorlopig dan de huidige situatie tot er zich een gelegenheid voordoet.
Met de Ubuntu  op sda6 kan ik nog een hele tijd door in ieder geval.
Inderdaad is het waarschijnlijk ontstaan bij het verwijderen van Windows en later van ntfs naar exr4 geformatteerd zonder te letten op de toenmalige " extended" situatie.
Bedankt.