Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Via Epia en MPEG-4 acceleratie  (gelezen 752 keer)

Offline Laa

  • Lid
Via Epia en MPEG-4 acceleratie
« Gepost op: 2010/01/21, 19:34:18 »
Ik heb een Via Epia SP800 met de CN400 chipset. Deze chipset ondersteunt MPEG-4 acceleratie. Er zijn echter geen drivers voor  >:( (zover ik weet),
behalve voor Linux =D.

Wikipedia.org zegt:
"Via has failed to provide support for some features it sells EPIA boards based on. For example, although the chipsets support hardware H.264 decoding, no driver for Windows is available. In fact, only an outdated version of mplayer on Linux supports this feature."

Nu heb ik Ubuntu 9.10 geinstalleerd, maar ook hier werkt het niet (goed);
erg schokkend en traag.

Weet iemand hier meer over?? Dank alvast!
« Laatst bewerkt op: 2010/02/12, 17:26:40 door Laa »

Re: Via Epia en MPEG-4 acceleratie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/21, 20:28:20 »
Hoi Laa, welkom op het forum :)

Een beetje Googlen wijst uit dat Via een eigen versie van MPlayer heeft gemaakt, genaamd VEMP (Via Enhanced MPlayer). Deze software staat niet in de pakketbronnen en moet je dus van zijn homepage downloaden. Probleem is echter, dat de software alleen als broncode wordt aangeboden, die je nog zelf moet compileren. Dit is niet heel veel werk, maar een kant-en-klaar pakketje is natuurlijk makkelijker. Een stap-voor-stap handleiding (vrij vertaald uit de README die in de download zit):

1. Verwijder eerst een huidige installatie van mplayer, om conflicten te voorkomen.
2. Je moet eerst de VIA Display Driver installeren. Onder Ubuntu kan dit door in de pakketbeheerder het pakket xserver-xorg-video-openchrome te installeren. Het kan best zo zijn, dat dit al is gebeurd. Herstart de computer na de installatie.
3. Download het pakketje hier. Pak het pakket ergens uit door erop te rechtsklikken en te kiezen voor Uitpakken.
4. installeer build-essential in je pakketbeheerder. Dit zorgt, de naam zegt het al, voor essentiële software om straks te gaan compileren.
5. Open nu een terminalvenster via Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster. Als je gewend bent aan de commandline van Windows, moet dit niet zo nieuw voor je zijn. Ga nu naar de map waarin de uitgepakte bestanden staan, bijvoorbeeld:
cd Downloads/VeMP1.6
Met de tab-toets kun je paden automatisch aanvullen.
6. Configureer het pakket voor het compileren. Dit kan met de opdracht
./configure
7. Is het configureren goed verlopen, dan kan nu het compileren gestart worden:
make
8. Na het compileren moet de boel geïnstalleerd worden:
sudo make install
Aangezien dit uitgevoerd moet worden door een admin, zal het systeem om je wachtwoord vragen. Voer dit blind in, er zijn geen sterretjes.
9. Nu moeten de aangepaste configuratiebestanden op hun plek gezet worden. Maak eerst een map aan waar die bestanden in moeten:
mkdir -p /usr/local/etc/mplayer
10. Kopieer nu de configuratiebestanden naar die map:
cp etc/*.conf /usr/local/etc/mplayer
11. Start nu de nieuwe mplayer door simpelweg "mplayer" uit te voeren. Controleer of het programma goed werkt en probeer een bestand af te spelen. Werkt de hardwareversnelling nu correct?

Offline Laa

  • Lid
Re: Via Epia en MPEG-4 acceleratie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/22, 12:13:30 »
Ik kom een heel eind; stap 1 t/m 6 gaat goed.
Daarna loop ik compleet vast.


Ben overgestapt naar Fedora 7. Is een (hele) oude.
Maar daar is VEMP voor gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/12, 17:28:58 door Laa »