Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: error na partitie vergroten  (gelezen 1235 keer)

error na partitie vergroten
« Gepost op: 2007/03/21, 11:47:17 »
jaja...ik had nu eindelijk ubuntu 6.10 fatsoenlijk aan de praat gekregen en de ganse week wat plezier mee gehad...nu had ik al heel wat nieuwe programmas enzo afgehaald om te proberen en bleek dat men linux partitie bijna vol was...dan heb ik in xp met partition magic mijn linux partitie van 4 naar 8 giga veranderd...dat deed ie dan bij het opstarten...dat ging goed, en daarna start hij opnieuw op, MAAR toen kreeg ik een fout: error 17...
nu heb ik gevonden dat dat komt omdat hij de linux partitie niet vind...dus ik denk dat ik gewoon vergeten ben om de partitie die ik heb vergroot vergeten ben naar ext3 terug om te zetten...het probleem is dat ik na die error niets anders kan doen dan terug rebooten, ik kom niet meer in windows...

kan iemand mij hiermee verder helpen???

Pensacola

  • Gast
error na partitie vergroten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/21, 11:52:16 »
Linux partities veranderen met partition magic is altijd linke troep, de gparted live cd is daar veel beter voor geschikt (http://gparted.sourceforge.net).
Ik heb jammer genoeg geen oplossing voor je probleem

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
error na partitie vergroten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/21, 12:01:36 »
Er is iets anders aan de hand, je moet de file /etc/fstab aanpassen.
Lees https://wiki.ubuntu.com/NlFstab?highlight=%28nlfstab%29
het is zo gebeurd ......

Laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

error na partitie vergroten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/21, 12:03:04 »
ja ik heb de gparted cd op het begin ook gebruikt, maar daar kreeg ik nooit echt het gewenste resultaat mee (hij deed altijd moeilijk met het vergroten van partities, daarmee dat ik partition magic gebruikt heb)

nuja, het zou al fijn zijn moest ik in mijn windows kunnen...

error na partitie vergroten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/21, 12:06:03 »
Citaat van: r0n.
Er is iets anders aan de hand, je moet de file /etc/fstab aanpassen.
Lees https://wiki.ubuntu.com/NlFstab?highlight=%28nlfstab%29
het is zo gebeurd ......

Laat het weten,
Ron
hoe doe ik dit dan precies? ik kom nergens meer in...nog voor de bootloader geeft hij deze error...(ben nog beginneling)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
error na partitie vergroten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/21, 12:54:54 »
Boot vanaf de live CD, en open dan een terminal scherm: Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminalvenster
type: sudo nautilus
navigeer naar de hardeschijf/partitie en ga naar de file /etc/fstab
deze openen met tekstediter en aanpassen zoals beschreven is in de Wiki.

Pas wel op, met het sudo nautilus commando is het eenvoudig om je systeem onherstelbaar te beschadigen, een waarschuwing is hier op zijn plaats .......

Wat je ook kunt doen (misschien simpeler en veiliger) is om te kiezen voor systeem herstel (of zo iets), en dan voor het opnieuw installeren van Grub, mogelijk dat dit de eenvoudigste manier is .......

Succes en laat het weten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

error na partitie vergroten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/21, 14:58:00 »
ok, het was dus makkelijker dan gedacht...door het vergroten van mijn ext3 was mijn linux swap partitie verdwenen...even terug aangemaakt met de ubuntu live cd en nu start hij terug gewoon op!

maar toch heel hard bedankt!!