Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8  (gelezen 2071 keer)

Offline markie2

  • Lid
Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Gepost op: 2012/12/25, 10:01:55 »
Om snel verder te kunnen na een experiment maak ik al jaren m'n backups met Ghost8 die onder MsDos loopt op een usbstick.
Mijn configuratie: primaire partitie 30gig Fat 32 waarop XP loopt, daarachter had ik 15 gig vrij gemaakt (unallocated space) waarop Ubuntu zich mooi geinstalleerd heeft, deze is hidden als ik XP opstart, en dan nog een uitgebreide partitie voor mijn data.
Als ik nu met Ghost van die 2de partitie een image wil maken met de pc opgestart vanaf de usbstick krijg ik volgende melding:

Ghost has detected problems with a Linux volume.
The volume was most probably not unmounted clearly

Ik kan wel doorgaan, maar dan heb ik een image van een eem paar Mb, kan niet goed zijn, maar ze is wel heel vlug klaar :-).
Is hier een oplossing voor of moet ik ander clonesoftware gebruiken?

Ik heb wel eens met clonezilla gewerkt, maar die doet er veel langer over en kon de images niet comprimeren waardoor ze veel groter waren dan die van Ghost.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/25, 10:24:32 »
Gebruik eens een nieuwe versie van backup software, dan heb je meer kans dat het goed werkt, zeker als er iets wijzigd in windows / linux. Want je ligt zeer veel jaren achter op je OS.

Dan zou je nog kunnen proberen om een "bit by bit" copy te doen, dan kijkt het programma niet naar files, maar alleen de nullen en eenen die op je hd staan. Misschien moet dan wel de gehele hd gekopiert worden.

Zelf zou ik overstappen naar clonezilla, daar kun je gemakkelijk steeds de nieuwe versie gratis downloaden.
Dacht dat deze ook compressie had.
Zelf zou ik zonder compressie naar een hd backuppen.
Maar moet wel zeggen dat ik sinds linux geen backup meer maak van het OS, alleen backup van bepaalde files.
Zelf heb ik 2 hd's in de pc, dan heb ik 1 map waar ik belangrijke dingen in zet, bijv backup, map waar ik foto's bewerkt, dit backup ik naar de 2e hd. In de map backup staat, ook favorieten, firefox, mail etc. Dit backup ik ook naar een externe hd.
« Laatst bewerkt op: 2012/12/25, 10:26:41 door jan11000 »

Offline partsman

  • Lid
Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/25, 10:44:38 »
Persoonlijk vind ik het gebruik van Redo het makkelijkst. Simpeler zijn ze er volgens mijn niet.

http://redobackup.org/

zowel te gebruiken via cd als ook via een opstartbare usb stick.

Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/25, 10:46:25 »
Waarschijnlijk ondersteunt Ghost geen ext4, wat de indeling is waarin Ubuntu standaard zijn schijven formatteert (btrfs moet deze opvolgen als ik me niet vergis). Ghost 8 lijkt te zijn uitgekomen ergens tussen 2001-2003, toen Linux nog ext2 en ext3 gebruikte.

Als Ghost een indeling niet snapt kan het dus niet de bestanden lezen en blijft, zoals jan11000 aangeeft, alleen bit by bit over. Maar dat gaat waarschijnlijk meer backupruimte kosten.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Ramana

  • Lid
Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/25, 14:25:33 »
Voor backup van een partitie gebruik ik Clonezilla en fsarchiver.

Clonezilla via USB voor m'n hoofdsysteem en fsarchiver via het hoofdsysteem voor de rest.
Heb goede ervaringen met Clonezilla; een systeem van zeg 6gig wordt minder dan 2Gb.
Fsarchiver is ideaal als je een systeem op b.v een andere partitie wil zetten; zolang het maar past doet de grootte van de partitie er niet toe.

Offline jolo

  • Lid
Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/25, 15:55:46 »
Van de commerciĆ«le image software lijkt Acronis True Image de voorkeur te hebben. Althans volgens deze review. Bovendien als je in je pc een Seagate, Western Digital of Maxtor harddisk hebt, dan kun je een gratis (uitgeklede) True Image downloaden. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline markie2

  • Lid
Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/25, 16:58:26 »
Bedankt allen voor de reacties, doet me veel plezier!
Een woordje waarom ik nog steeds die oude geest 8 gebruik: het is de laatste versie die gewoon onder dos draait.
Ik gebruik voor XP steeds fat32 en zet er eerst dos98 op voor ik XP installeer.
Je kan dan met de eigen bootmanager van XP in dos opstarten en Ghost gebruiken voor maken en terugzetten van images, zonder gedoe met CD's of stick's.
Win7 gaat niet meer op fat32, maar door een kleine partitie te houden met dos en Ghost erop en van daaruit de W7 installatie te starten naar een ntfs partitie werkt het weer net hetzelfde, of door W7 naast XP te installeren.
Ik vrees dat het idd ext4 zal zijn dat Ghost de geest doet geven, vroeger  met ext3 werkte het wel.
Ik zal Clonezilla eens een nieuwe kans geven, het is al jaren geleden dat ik die getest heb.

Zou een dergelijk programma niet installeerbaar zijn op een aparte partitie en te booten via Grub?

Offline markie2

  • Lid
Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/25, 17:08:28 »
Citaat
Zou een dergelijk programma niet installeerbaar zijn op een aparte partitie en te booten via Grub?

Net gevonden dat het inderdaad kan: http://clonezilla.org/livehd.php

Offline koos4401

  • Lid
Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/25, 17:09:46 »
Als je met
Citaat
Zou een dergelijk programma niet installeerbaar zijn op een aparte partitie en te booten via Grub
Clonezilla bedoelt, kun je hier eens naar kijken:
http://drbl.org/faq/fine-print.php?path=./2_System/45_clonezilla_in_harddrive.faq#45_clonezilla_in_harddrive.faq
Het is dacht ik, niet helemaal wat je bedoelt, maar toch...
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jan11000

  • Lid
Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/25, 17:13:33 »
Ik zou vanaf een cd of usb stick booten.
Dit ivm virussen, want als je niet alles terugzet, want je laat iets van je oude systeem staan, dan heb je daar misschien virussen zitten, en ook in je MBR kun je virussen hebben.

En als je je backup terug moet zetten bij defecte partitie dan werkt je booten ook niet, of defecte hd.

Dus de beste manier is vanaf een bootable cd/usb stick.

Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/27, 12:15:56 »

Offline Gompie

  • Lid
Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #11 Gepost op: 2012/12/28, 02:42:57 »
Redobackup gebruik ik ook altijd.
Werkt prima, zowel voor maken als terugzetten.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #12 Gepost op: 2012/12/28, 07:27:23 »
Vraagje over Redo: bij het terug willen zetten van een image op een partitie kwam de waarschuwing dat data op betreffende schijf overschreven zou worden.  Dit was na de keuze van doelschijf, daarbij was geen keuze voor doel-partitie.  Komt die nog na de waarschuwing of 'denkt' Redo dat het de hele schijf mag overnemen?  Misschien is er iets fout gegaan bij het maken van de image? 

Offline Dave

  • Lid
Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #13 Gepost op: 2012/12/28, 16:17:29 »
Vraagje over Redo: bij het terug willen zetten van een image op een partitie kwam de waarschuwing dat data op betreffende schijf overschreven zou worden.  Dit was na de keuze van doelschijf, daarbij was geen keuze voor doel-partitie.  Komt die nog na de waarschuwing of 'denkt' Redo dat het de hele schijf mag overnemen?  Misschien is er iets fout gegaan bij het maken van de image?

Had hetzelfde vanmorgen.
Kwam afgelopen dagen die tip tegen en redo schijfje gebrand en image gemaakt van de systeem partitie van m'n testpjuter.
Bij terug zetten kon ik enkel de hele schijf selecteren, geen partitie.
Nog wat waarschuwingen dat het dezelfde schijf was als waar de backup op stond.
geannuleerd en nogmaals alles doorlopen maar zelfde en toen maar eens laten gaan.
bleek toch goed gegaan en home en swap bleven intact.
Maar wel bangelijk, zeker op een systeem met veel data.


Offline Dave

  • Lid
Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #14 Gepost op: 2012/12/28, 16:21:38 »
En Clonezilla doet weer moeilijk als de nieuwe schijf/partitie niet gelijk van grootte is als waar de image van is.
Lastig als je een ssd wilt gaan gebruiken

Offline Ramana

  • Lid
Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #15 Gepost op: 2012/12/28, 16:22:11 »
Durf het niet aan. Blijf toch maar het het krachtige en betrouwbare Clonezilla...

Offline Ramana

  • Lid
Re: Systeembackup Ubuntu 12.04 met Ghost8
« Reactie #16 Gepost op: 2012/12/28, 16:27:40 »
En Clonezilla doet weer moeilijk als de nieuwe schijf/partitie niet gelijk van grootte is als waar de image van is.
Lastig als je een ssd wilt gaan gebruiken

Een SSD slijt en dus wordt de grootte langzaam aan wat minder. Ik activeer altijd de optie (even uit het hoofd) filecheck. Dan werkt het wel.
(althans tot nu toe).  Een andere optie is voor SSD dan maar fsarchiever te gebruiken.  En fsarchiever is superhandig als je eerst distro in elkaar wilt knutselen (zonder een SSD teveel te willen verslijten) op een HDD en vervolgens m.b.v. fsarchiever op een SSD wilt zetten... 
« Laatst bewerkt op: 2012/12/28, 16:35:02 door Ramana »