Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardeschijf verdelen  (gelezen 1010 keer)

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Hardeschijf verdelen
« Gepost op: 2008/04/07, 21:06:24 »
Hoi allemaal!

Ik ben van plan mijn systeem helemaal opnieuw te installeren als Hardy uit is. Ik wil Ubuntu veel meer ruimte geven. Ook wil ik een /home hebben, en ook xp moet erop, voor sommige games.  Ik wil die het liefst op het eind van de harddisk hebben in gparted, want dan kan ik dat ding ooit helemaal wissen en toevoegen aan de ubuntu-partitie als ik dat wil. :) Ik heb 160gb. Daarvan lijkt me 30gb. genoeg voor xp. Hoe kan ik de overige ruimte het best verdelen? Ik heb dus een /, /home en swap nodig. Het is geen probleem om eerst ubuntu te installeren, daarna xp en daarna grub te herstellen. Ik heb een supergrubdisk en het is dus 5 minuutjes werk.

Marten

Hardeschijf verdelen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/07, 21:18:07 »
Zelf heb ik 20 GB voor / en de rest van de schijf voor /home... nog nooit mee in de problemen gekomen ;)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Hardeschijf verdelen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/07, 21:25:45 »
Bedankt voor je snelle antwoord.

Nog een paar vraagjes. Hoeveel als swap, iets van 2-5 gb? Ik heb 512mb. echt intern geheugen. Ook vind ik het leuk om te experimenteren, dus is de / ook groot genoeg voor meerdere games en vele andere programma's?

Marten

Hardeschijf verdelen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/07, 21:26:31 »
Voor de swap partitie minimaal de groote van je geheugen.
Bijvoorbeeld Geheugen 1GB=> Swap 1GB

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Hardeschijf verdelen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/07, 22:07:16 »
OK, bedankt iedereen na de 24e neem ik een / van 20-30gb., een swap van 2gb, een xp van 30gb. en een /home voor de rest.

Hardeschijf verdelen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/07, 22:36:09 »
Al je instellingen etc. van de programma's, bijvoorbeeld mailtjes van je mail programma, worden op je home partitie gezet.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.