Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.04 crash bij installatie  (gelezen 4187 keer)

StefkeMirakel

  • Gast
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Gepost op: 2008/09/19, 16:07:53 »
Hallo allemaal,

Ik heb eergisteren mijn pc volledig geformatteerd, en heb er net weer Windows xp op gezet maar natuurlijk wil ik er een dualboot van maken met Ubuntu 8.04 . Het probleem is nou juist dat als hij dan de daadwerkelijke bestanden aan het copieëren is dan slaat mijn pc helemaal vast. De muis, het toetsenbord, cd-speler en zelfs de aan knop! Kortom het enige wat helpt is resetten.

Weet iemand een oplossing???

Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/19, 16:11:57 »
Citaat van: StefkeMirakel
Hallo allemaal,

Ik heb eergisteren mijn pc volledig geformatteerd, en heb er net weer Windows xp op gezet maar natuurlijk wil ik er een dualboot van maken met Ubuntu 8.04 . Het probleem is nou juist dat als hij dan de daadwerkelijke bestanden aan het copieëren is dan slaat mijn pc helemaal vast. De muis, het toetsenbord, cd-speler en zelfs de aan knop! Kortom het enige wat helpt is resetten.

Weet iemand een oplossing???
Heb je geprobeerd even 5 minuutjes te wachten bij mij leek gisteren of de installatie ook hing maar na paar minuten wachten ging hij toch weer door installeren en ik had dus ook windows xp er naast geinstalleerd.

StefkeMirakel

  • Gast
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/19, 16:14:17 »
Nee. Ik heb hem zelfs een keer 2 uur aan laten staan en nog was er niets gebeurd. Hij slaat ook iedere keer op een ander percentage vast.

Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/19, 16:15:33 »
Ben je dit met de life cd aan het doen?
Je kunt best ipv direct te installeren even de cd uittesten op eventuele errors via het opstartmenu en daarna gewoon even live uitproberen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

StefkeMirakel

  • Gast
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/19, 16:16:40 »
Citaat van: asilnevs
Ben je dit met de life cd aan het doen?
Je kunt best ipv direct te installeren even de cd uittesten op eventuele errors via het opstartmenu en daarna gewoon even live uitproberen.
ik heb die cd al meerdere keren op fouten gecontroleerd maar iedere keer geeft hij geen fouten aan. Ook heb ik hem al live uitgeprobeerd en ook dan loopt hij helemaal vast.

Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/19, 16:37:55 »
Dan kun je best eens met de alternate cd de installatie proberen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

StefkeMirakel

  • Gast
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/19, 16:43:45 »
Citaat van: asilnevs
Dan kun je best eens met de alternate cd de installatie proberen.
Ok dan ga ik die maar eens downloaden, ik hoop maar dat het werkt! Ik laat het nog wel horen hoe het is gegaan.  bedankt in ieder geval!

Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/19, 16:58:14 »
Je kunt best hier ook even vertellen wat voor pc , grafische kaart..... je hebt.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline mp

  • Lid
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/19, 18:27:47 »
Ja, het RAM geheugen is ook van groot belang! Met 256MB zal het niet lukken (alternate normaalgezien wel).

StefkeMirakel

  • Gast
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/20, 12:24:32 »
Citaat van: asilnevs
Je kunt best hier ook even vertellen wat voor pc , grafische kaart..... je hebt.
Nou ik denk niet echt dat het aan de specificaties van me pc ligt, maar ik zal het hieronder toch maar vermelden.

Processor: AMD X2 5800 (2x2,8gHz)
Geheugen: 2x 1GB 800mHz dual-channel geheugen
Videokaart: ASUS G-Force EN7950GT
HD: 320GB

Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/20, 13:18:12 »
Je kunt tijdens de installatie ook even overschakelen naar een commandline scherm door op b.v. alt+F2 te drukken en kijken wat er voor fouten langskomen. Naar de grafische mode doe je met alt+F7.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

StefkeMirakel

  • Gast
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/20, 13:46:22 »
Helaas, ook bij de installatie met de alternate cd slaat hij vast.

maar nu iedere keer bij het configureren van linux-ubuntu-modules-2.6.24-19-generic

Ik snap er helemaal niets van....

Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/20, 13:58:50 »
Als je onboard audio en netwerk hebt kun je die eens uitzetten in de bios? Kijk ook eens of er een raid controller staat die misschien op ide moet staan of helemaal uit. Ook kun je nog als opstart parameter meegeven: noapic acpi=off
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

StefkeMirakel

  • Gast
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/20, 15:03:37 »
Citaat van: prikkebeen2
Als je onboard audio en netwerk hebt kun je die eens uitzetten in de bios? Kijk ook eens of er een raid controller staat die misschien op ide moet staan of helemaal uit. Ook kun je nog als opstart parameter meegeven: noapic acpi=off
hoe geef ik dan die opstart parameter mee?

Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/20, 15:15:38 »
Kijk bij de start van de cd naar opties met een van de F toetsen F6?). Daar kun alternative boot kiezen. Daar moet je dit dan achter typen.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

StefkeMirakel

  • Gast
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/20, 16:11:39 »
hij kwam net wel weer een stuk verder.... alleen nu hing de installatie weer toen hij de bestanden aan het opruimen was..... ik heb verder me onboard netwerkkaart en me onboard geluidskaart uitgezet. ook heb ik die noapic acpi=off meegegeven.

Maar toen ik het weer probeerde liep hij weer gewoon op het zelfde punt vast....

Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/20, 16:58:49 »
Mja, dan wordt het wel moeilijk zo. Blijven nog over een grondige schijf controle onder Windows, (onboard kaarten weer aan) en een memory test met de cd van Ubuntu. En krijg je nu wel de grub boot loader te zien? Zo niet, dan kan Ubuntu daar niet schrijven. En ik zou met ctrl+alt+F2 toets eens meekijken in een ander scherm van de terminal. Dit kan al als je de schijf indeling hebt gedaan, maar ook tijdens het begin als ie net opgestart is.  Als ie dan crashed kun je misschien daar een error uithalen. Meer kan ik zo 123 ook niet bedenken.
H
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline heir4c

  • Lid
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/20, 19:37:40 »
Probeer eens te installeren in veilige modus. Zie in het beginmenu, ik geloof de tweede keuze.
't Is maar een ideetje.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/20, 21:33:09 »
Met zo'n pc moet het toch te installeren zijn. Ik geef toe dat het een beetje een kwestie is van natte vinger werk, maar bij mij komen je cd-ROM drive en BIOS in gedachten. Heb je trouwens de 32- of 64-bits versie van Ubuntu? Voor AMD systremen raad ik de 64-bit versie aan.

Naschrift: Welke "waarde" staat er bij jou achter [Plug and Play OS] in het BIOS? Ik weet niet of dit relevant is, maar bij mij staat dit op [on].

ericc

  • Gast
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/21, 11:41:38 »
Hmmm, ik heb hetzelfde probleem. Nochtans heb ik ubuntu al op meer dan 10 machines geinstalleerd, telkens fluitje van een cent.

Nu heb ik hier een Compaq evo d300 en die wil blijkbaar niet van ubuntu weten....

Een live sessie draaien gaat feilloos, installeren gaat gewoon niet, ook niet met de alternate cd.
Installeren vanuit een live sessie leidt tot vastlopen tijdens het installatieproces (de bedoeling is zuiver ubuntu te draaien, geen dual boot)

De alternate cd werkt de installatie een behoorlijk eind af maar  vraagt na het indelen van de schijf om de cd in het station te steken.... Die is er tijdens de installatie natuurlijk niet uitgehaald en je kan het  station in dit stadium niet eens openen om er een cd in te steken....

Het betreft hier een machine die ik geupgrade heb, oorspronkelijk was het een P1 400mHz met 256mb ram (waar desondanks 8.04 op draaide) , ik heb er een compaq evo d300 mb in gemonteerd  (met de nodige moeite omdat de voedingsconnector en de aansluiting van de aan/uit knop en leds op een compaq mb propriety stekkers zijn).

Iemand een idee ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/21, 11:57:40 »
Hoe zit het met de jumpers voor de master/slave instellingen? De harde schijf moet op Master staan, op de IDE-kabel. Het CD-station als Slave.

De ideale situatie is: harde schijf en CD-station elk een *eigen* IDE-kabel, waarop ze beide als Master staan.

Let op: na verandering eerst het BIOS openen, want het BIOS moet de nieuwe situatie eerst herkennen.

Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #21 Gepost op: 2008/09/21, 12:18:15 »
Plug and play kan uit. Linux trekt zich niets van de bioa aan normaal gesproken maar just to be sure.
Zodra het grafische deel draait kijk dan toch maar eens met ctrl+alt+F2 mee wat er allemaal gebeurt.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #22 Gepost op: 2008/09/21, 12:19:40 »
Citaat van: prikkebeen2
Linux trekt zich niets van de bioa aan normaal gesproken
Toch wel, hoor.... Het BIOS is altijd de baas. Ook in Linux moet het BIOS goed staan, anders werkt Linux niet.   :-)

Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #23 Gepost op: 2008/09/21, 12:33:16 »
Ja, is wel zo, maar zodra de bios overgedragen wordt aan het OS deelt het OS zelf de IRQ's e.d. uit. Plug and play is dan niet meer aan de orde. Dat was wat ik eigenlijk bedoelde.

Zo kun je dus ook IRQ' groter dan 15 krijgen, wat hardware matig niet mogelijk is.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

StefkeMirakel

  • Gast
Ubuntu 8.04 crash bij installatie
« Reactie #24 Gepost op: 2008/09/21, 23:39:31 »
Ik zie dat er een hele hoop reacties zijn gekomen en ik zal proberen om zo veel mogeelijk te beantwoorden.

Ik heb nu voor even maar gewoon windows xp van me HD gewist, ik start dus met een lege schijf. Ik dacht dat dit wel beter was om zo maar één ding tegelijk te proberen, dus nu maar eerst een single-boot systeem met ubuntu.

Even voor de duidelijkheid, ik probeer een 64-bit versie van Ubuntu te installeren.

Ik heb ook nog even in mijn BIOS gekeken en ik zie hier bij IDE Master me DVD-brander staan en bij SATA 2 me HD. Als ik dan bij de IDE configuration kijk dan staat er het volgende:

Onboard IDE Controller: Enabled
Serial-ATA Devises: Device 0/1
nVidea RAID controller: Disabled

Vervolgens heb ik even opnieuw ubuntu met de alternate cd proberen te installeren, ik had eindelijk door hoe ik de terminal aan de gang kreeg en snapte ook eindelijk dat je met alt+ --> met schermpjes kon wisselen (ja ik ben een noob ja:P) maar ik dus vrolijk verder met het installeren van ubuntu, tot mijn verbazing gaat hij weer verder als normaal maar stopte hij nu weer bij het laatste stukje. Hieronder staat wat de laatste regels zijn die de terminal gaf toen hij helemaal weer vast stond:

Sep 21 21:20:48 in-target: INSTELLEN VAN XFONTS-SCALABLE (1:1.0.0-6) ...^M
Sep 21 21:20:48 in-target: UPDATING FONT CONFIGURATION OF FONTCONFIG..
Sep 21 21:20:48 in-target: ^M
Sep 21 21:20:48 in-target: CLEANING UP CATEGORY CID..
Sep 21 21:20:48 in-target: ^M
Sep 21 21:20:48 in-target: CLEANING UP CATEGORY TRUETYPE..
Sep 21 21:20:48 in-target: ^M
Sep 21 21:20:48 in-target: CLEANING UP CATEGORY TYPE1..
Sep 21 21:20:48 in-target: ^M
Sep 21 21:20:48 in-target: UPDATING CATEGORY TYPE1..
Sep 21 21:20:48 in-target: ^M
Sep 21 21:20:48 in-target: UPDATING CATEGORY TRUETYPE..

En ja toen stond hij helemaal vast. Ik kan hieruit wel opmaken dat hij bezig is met het instellen van lettertypes maar ik zou absoluut niet weten waarom hij hier zou vastslaan...