Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Command line tool om netwerk af te luisteren, te loggen?  (gelezen 1159 keer)

Swing

  • Gast
Command line tool om netwerk af te luisteren, te loggen?
« Gepost op: 2007/07/03, 14:05:32 »
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier.
Als dit topic in het software gedeelte moet, ook prima.
Ik heb thuis een Ubuntu (6) server draaien en dat werkt heel goed allemaal.

Ik zoek alleen een command line tool waarmee ik de netwerk communicatie met mijn server kan afluisteren en liefst nog loggen ook. Ik ben bekend met ethereal en wireshark etc, maar dit zijn allemaal grafische programma's, en mijn server is natuurlijk alleen maar command line. Ik heb geen alternatief kunnen vinden die command line only is. Of het nou op de achtergrond draait of dat ik het nou zelf op de achtergrond moet laten draaien met screen, dat maakt niet uit.

Hier het achterliggende verhaal:

Ik heb zelf een C++ netwerk applicatie geschreven voor een school project.
Deze communiceert met een elektronica boardje (Ethernut) welke dus een ethernet verbinding heeft en communiceert met mijn ubuntu server.

Maar het gaat dus niet helemaal goed. Als ik zelf data stuur naar mijn app met bijvorobeeld een Putty RAW sessie gaat het gewoon goed. Ook met een C++ test programmaatje. Doe ik dit met een java client, dan maakt ie van 1 string die verstuurt moet worden 2 pakketjes (het java client test programmaatje doet dat) en daar kan de server niks mee want die wil wat nuttigs doen met 1 pakketje.
Vervang ik mijn c++ applicatie door een Java test programmaatje (die dus alleen het netwerk gedeelte test) dan gaat het allemaal wel goed.
Ik kan er iig geen logica in ontdekken. Dus willen we kijken wat er over de lijn gaat. Of er daar iets in valt te ontdekken.

alvast bedankt,
mvg,
Roland

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Command line tool om netwerk af te luisteren, te loggen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/03, 14:18:44 »
algemeen: iptraf
dumpen/loggen van verkeer: tcpdump

Er zullen vast wel meer programma's zijn, die kan je gewoon opzoeken en installeren via apt-get/aptitude

Command line tool om netwerk af te luisteren, te loggen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/03, 14:50:30 »
Cool... Iptraf is idd een mooi programmatje :)

Swing

  • Gast
Command line tool om netwerk af te luisteren, te loggen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/03, 15:39:55 »
IPtraf en tcpdump zijn idd goeie programmaatjes.
Ik ben nu bezig met tcpdump, en tcptrace om het wat te verduidelijken.

Ik log dus allerlei data met tcpdump. En dan kan ik met tcpdump -r de pakketjes heen en weer zien gaan. En ik kan met tcptrace -l een mooi overzichtje van de log maken, om te zien water is gebeurt.
Maar hoe kan ik nou een mooi overzicht krijgen met alle info op pakket niveau?
Dus bijvoorbeeld alle pakketten onder elkaar met de headers volledig uitgeschreven zoals je ze bijvoorbeeld in wireshark bekijkt.

Ik zit denk ik wel in de buurt, alleen heb de juiste arguments blijkbaar nog niet gevonden.

Bedankt iig tot zover!