Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Geheugengebruik / server belasting web applicatie  (gelezen 1574 keer)

[opgelost] Geheugengebruik / server belasting web applicatie
« Gepost op: 2010/11/23, 17:26:40 »
Wie weet hoe je het geheugengebruik en processortbelasting van een web applicatie kunt meten op een Linux server?

Het gaat dan om een PHP of Python applicatie die MySsql gebruikt. Dat kan zijn in Apache (werkstation voor test, Kubuntu), maar ook in bijv. Lighttpd als fastcgi (de echte server, Debian).

Er zijn een aantal open source pakketten die ik zou willen testen. De geschiktheid van zo'n pakket wordt mede bepaald door de hoeveelheid
geheugen en processorkracht die per request wordt opgeslokt. Daarnaast, als bekend is hoeveel het is, kan ook uitgerekend worden hoeveel beschikbaar RAM een server moet hebben.

Ik heb een bash script gevonden wat per seconde meet wat het geheugen gebruik van een proces is. Maar, we moeten met een kleinere interval kunnen meten, anders zie je net de piek over het hoofd ...

Heeft iemand een tip?
Het gaat dus om het fijnmazig meten van geheugengebruik en de processorbelasting. Alleen het geheugen kunnen meten, zou al een grote stap voorwaards zijn.

Iedere tip is welkom, alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2010/12/13, 01:10:55 door Nico den Boer »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Geheugengebruik / server belasting web applicatie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/23, 18:48:07 »
Ik zou zelf niet zo erg geïnteresseerd in piekbelasting. Het geheugen dat binnen een seconde omhoog schiet en weer terug vind ik ook niet zo interessant. Het lijkt me belangrijker om te weten wat het geheugengebruik is wanneer er veel bijv. bezoekers tegelijk zijn. Dit kun je goed bepalen door te stresstesten. Je kunt met bijv. Apache JMeter veel verkeer op de server laten komen zodat je veel bezoekers simuleert. Ondertussen kun je dan het geheugengebruik meten.

Munin is een veelgebruikte tool om geheugen en heel veel andere resources te meten op een server. Deze genereert dan grafieken. Er nog wel meer tools hiervoor, zie ook: https://help.ubuntu.com/community/Servers#Monitoring

Je kunt natuurlijk ook zelf iets knutselen met de commando's  free, vmstat, iostat, etc

En nu schiet me ineens het programma apachetop te binnen. Misschien is het wat, ik heb er zelf geen ervaring mee.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Geheugengebruik / server belasting web applicatie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/10, 18:46:30 »
@buzzin en rachid: Mijn excuses dat ik nu pas antwoord. Ik kreeg geen notifications per email, dus dacht dat er niet gereageerd was. Pas nu ik net inlog en nakijk hoeveel mensen dit onderwerp hebben gezien, zie ik dat ik de notification moet aanzetten :( Beginnersfout. Sorry.

htop geeft de huidige stand weer. Dat is wel handig maar niet waar ik naar op zoek ben. Ik zoek meer iets wat bijv. een .csv file genereert, zodat ik er later een grafiekje van kan maken. Of een kant en klare grafiek, dat is misschien beter, alleen dan is het misschien qua scaling wat lastig om ermee te rekenen.

Het gaat om de waarden als je een proces in passieve luisterstand hebt staan, en wanneer een proces wordt aangesproken. Wat is dan de mate waarin het geheugen en de processor belast worden. Het merkwaardige is, dat ik me niet kan voorstellen dat ik de eerste ben die dit wil weten. En toch zie ik via Google nog geen tooltje opduiken hiervoor.

Wanneer iemand een bruikbaar idee heeft, hoor ik dat graag :)

Re: Geheugengebruik / server belasting web applicatie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/13, 00:26:47 »
Dat je niet vindt wat je zoekt ligt denk ik aan je manier van zoeken. Er is genoeg te vinden met 'performance monitoring cpu load linux' enz. De oplossing is zoals gezegd ofwel een simpel bash script in combinatie met  tools als free, vmstat, iostat , danwel een uitgebreid pakket met alle toeters en bellen, grafieken enz, zoals Nagios of zabbix.

Re: Geheugengebruik / server belasting web applicatie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/13, 01:10:16 »
Nagios of zabbix. Dat blijken de beste tips die ik op deze vraag te zien kreeg.

Hartelijk dank!

Re: [opgelost] Geheugengebruik / server belasting web applicatie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/13, 01:11:55 »
@AptlyNamed: Inderdaad, ik blijk op de verkeerde keywords te hebben gezocht. Dom ...