Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba server werkt niet....  (gelezen 7182 keer)

Offline begonia

  • Lid
Samba server werkt niet....
« Gepost op: 2013/12/22, 17:38:37 »
Hier in huis hebben we twee computers:

- één is een "klassieke desktop" (systeemkast enz) en
- de andere is een laptop op leeftijd.
Maar het gaat prima.
Op de desktop zijn twee systemen geïnstalleerd a) Windows 7 en b) Kubuntu Saucy 64 bit
Op de laptop zijn ook twee systemen geïnstalleerd a) Kubuntu Saucu 32 bit en b) Ubuntu Saucy 32 bit.

Over het Samba-gebeuren kan ik kort zijn:
Het enige dat PROBLEEMLOOS werkt is de Windows shares (op de desktop dus) NAAR Ubuntu/Kubuntu op de laptop. Verder werk NIETS. Ik heb veel geprobeerd. Maar de Samba shares van de laptop verschijnen NOOIT in Windows 7 en ook nooit in Kubuntu van de desktop. En ook de gedeelde mappen van Kubuntu 64 bit (desktop) verschijnen NOOIT op de laptop.
Ik heb heel veel adviezen gelezen en gevolgd:
- ik heb gedaan
Citaat
sudo apt-get install samba kdenetwork-filesharing libpam-winbind winbind
Dat zou ontbreken, maar het helpt niet. Ik heb gedaan:
Citaat
sudo apt-get  install  samba samba-common, sudo apt-get install system-config-samba, sudo apt-get install system-config-samba en sudo apt-get install system-config-samba ook sudo smbpasswd -a en sudo smbpasswd -a
helemaal niets helpt.
De firewall van de router kan het niet zijn want de Windows shares worden altijd heel netjes weergegeven in Dolphin/Nautilus.
Natuurlijk heb ik met de "delen" tool van Dolphin alle kde shares netjes opgezet en in Ubuntu met een andere Samba-configuratietool.
Mijn vragen zijn:
- is er überhaupt iemand onder jullie die het wel klaar gekregen heeft? en
- wat doe ik e.v. fout/mis ik?
Alvast bedankt Pieter.

Offline joop905

  • Lid
Re: Samba server werkt niet....
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/23, 04:26:25 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Samba server werkt niet....
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/23, 07:24:08 »
Uit een oude topic,
vaak moet je het booten even wachten met verbinden,
soms moet je meerdere keren verbinden via nautilus, dan wordt pas verbinding gemaakt,
gigolo wil ook wel eens helpen.
Voor de rest samba werkt gewoon, gebruik ik ook.

Citaat
Hoe samba instellen,(zoals ik het doe).

Indien je al met instellingen gespeelt hebt, verwijder alles(tav samba) en reboot,
om zo schoon te beginnen.

Samba installeren,in "software center" zoeken op
samba(SMB/CIFS file, print, and login server for Unix).

Indien je meerdere users gebruikt, dus bijv 3 users die verschillend zijn,
op 3 verschillende pc's.
Dan op elke pc alle users als extra users aanmaken(later als alles werkt kun je de
extra users de rechten beperken, zodat ze minder kunnen, dit hoeft niet maar mag).
Dus je hebt dan de gewone user(die met installatie tot stand is gekomen) en nog 2 extra users.

Dan samba starten,(system-samba in xubuntu).
De share maken,
server instellen, zoals group naam,
security(niks veranderen),
samba users instellen(eigenschappen van je samba map, in de samba programma),
aanvinken die toegang krijgen(nu weet je ook waarom je meerdere users moet
ingeven, want dan zie je alle users, ook die van de andere pc).
Je kan ook extra users ingeven, maar dat heb ik nog niet gebruikt.

Nu zou het moeten werken, wel even rebooten.

Je kan nog in je host file de namen van de pc's ingeven,
(dit vooral doen bij een vaste ip nummer),
dit zijn ipnummers met de naam van de pc, zodat deze beter
te vinden is op het netwerk, hoeft niet, maar als het niet goed werkt,
het vinden van de pc's dus.
File naam is
hosts
Voorbeeld:
127.0.0.1    localhost  (dit is standaard)
127.0.1.1    jan        (dit is de pc waar samab op staat)
10.16.9.9        ba2        (dit is een andere pc op het netwerk)
10.16.9.99       download   (dit is een andere pc op het netwerk)


# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1     ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters

De naam van de pc staat in de file hostname,
hier staat alleen een naam.

Indien het vinden van de pc's nog steeds slecht is,(bijv vaste ip nummers en zonder router)
probeer dan met gigolo(even installeren) de andere pc's te vinden,
vaak gaat het dan heel vlug om de pc's te vinden.

Veiligheid,
in de samba config file kun je nog,
netwerk interface vastzetten, indien je 2 netwerkkaarten hebt,
zodat samba alleen over bepaalde netwerkkaart gaat.

Hetzelfde geld voor ip nummers, dit kun je ook vastzetten.
10.0.0.0/8 eth0
dit betekend netwerkkaart eth0, alleen hier gaat samba over werken.
en de ip range 10.0.0.0/8 gaat samba werken.

En je kunt nog met de firewall ip adressen en samba blokkeren of open zetten.

Testen netwerk,
40 Gb aan geparde files maken en dit in een ruk kopieren.
dan aan de andere kant parren, dan zie je of alles ook aankomt.
(in windows heb ik een keer gezien dat 1 op de 10 files beschadigd
waren met kopieren, lag aan de firewall, en geen foutmelding).
Bij geen fouten niks doen.
Bij fouten, dan dit gaan wijzigen in samba config(kan soms helpen)
# Most people will find that this option gives better performance.
# See smb.conf(5) and /usr/share/doc/samba-doc/htmldocs/Samba3-HOWTO/speed.html
# for details
# You may want to add the following on a Linux system:
#         SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
#   socket options = TCP_NODELAY
   socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=65536 SO_SNDBUF=65536
Grootte van deze 2 files wijzigen en weer testen.(klein is vaak beter maar ook langzamer).
Kan natuurlijk ook driver zijn, of netwerkkabels.
Zelf heb ik meerdere keren problemen ondervonden, en door te testen merk je opeens
dat niet alles zomaar werkt.
Na het kopieren ook met ifconfig kijken in de terminal,
daar kun je ook problemen/fouten zien.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/23, 07:27:53 door jan11000 »

Offline begonia

  • Lid
Re: Samba server werkt niet....
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/23, 07:46:48 »
Bedankt voor je uitvoerige antwoord! Ik ga er mee spelen. Dat van dat "opnieuw installeren" had ik al gedaan. Maar dat ga ik nog eens doen. En dan ga ik Samba "purgen".

Ik ben gisteren ook zelf iets verder gekomen. Het schijnt dat er een regel is in Samba: de "hostname" van je computer mag niet meer dan 15 tekens lang zijn. Dat was hij wel bij mij. Ik had die naam zelf niet bedacht - dat het het installeerprogramma gedaan. Toen ik dat wist heb ik de hostnaam veranderd. Daarvoor moest ik overigens in twee files zijn (You need to edit the computer name in two files: /etc/hostname and /etc/hosts - http://askubuntu.com/questions/9540/how-do-i-change-the-computer-name). Dat heeft ook een gevolg gehad: de samba share van een computer verschijnt nu wel in zijn eigen nautilus/dolphin. Dus nu gebeurt er IETS. Maar "over het netwerk" is het me gisteren totaal niet gelukt.
En dat nfs verhaal vind ik ook interessant.
Maar ik vind het vreemd. Smb is "ge-reversed engenered", daar heeft de gnu jaren werk in zitten. Samba krijgt updates ook en ik vind het ook erg belangrijk dat het werkt. Maar dat doet het niet. Tenminste, bij mij niet.
Even uit nieuwsgierigheid wat mijn ander vraag betreft: heb jij het voor elkaar? Verschijnt bij jou de samba-share van de ene (niet windows-) computer in de andere?
Bedankt, Pieter

Offline begonia

  • Lid
Re: Samba server werkt niet....
« Reactie #4 Gepost op: 2013/12/23, 08:27:57 »
Dat "purgen" heeft zeker een positief effect gehad. Voor het eerst verschijnt de Kubuntu-samba-share in windows. Ik moet wel zeggen dat ik er een aantal minuten op gewacht heb.
Maar het is nog niet klaar!

Geen idee wat Windows bedoelt.
Ik zoek verder.

Offline begonia

  • Lid
Re: Samba server werkt niet....
« Reactie #5 Gepost op: 2013/12/23, 08:38:57 »
De afbeelding hierboven is gemaak in Windows en om precies te zijn van de Total Commander. De TC pikt de Kubuntu samb-share op met problemen. De Windows verkenner pikt die share niet op!
Na opnieuw opstarten van de desktop computer zit ik nu in Kubuntu. Kubuntu-op-de-desktop blijkt ook de share van de laptop niet op te pikken (Dolphin). Raar toch....

Offline jan11000

  • Lid
Re: Samba server werkt niet....
« Reactie #6 Gepost op: 2013/12/23, 10:08:10 »
Kijk of het werkt tussen 2 linux pc's, dan weet je dat het aan je windows 7 ligt.
Ik weet dat win7 iets tegenhoud ten opzichte van xp, zoek daar eens op.
Win 7 wil met thuisnetwerk werken.
Zelf heb ik bij win 7 bij iemand anders alles uitgezet in win 7, en ingesteld als xp delen(en niet via upnp wat win 7 wilt).
Zoek eens een handleiding voor win 7.

Offline begonia

  • Lid
Re: Samba server werkt niet....
« Reactie #7 Gepost op: 2013/12/23, 10:20:51 »
Bedankt Jan. Maar als het aan Windows 7 ligt lijdt Kubuntu (ook op die computer) aan dezelfde kwaal. Daar verschijnen ook de samba shares van de laptop niet.
Daarom heb ik bij mijn pogingen mijzelf vooral gericht op de samba servers van resp kubuntu en ubuntu. Raar, vind ik het. Maar volgens mij kom er er niet uit.

Offline begonia

  • Lid
Re: Samba server werkt niet....
« Reactie #8 Gepost op: 2013/12/23, 10:55:41 »
Een doorbraak!!!!
Ik heb het onder Ubuntu nog eens een keer helemaal opnieuw opgezet. Niks gerommeld in het bestand /etc/samba/smb.conf enzo. Eerst werkte het niet.
Toen heb ik dus in de bestanden /etc/hosts en /etc/hostname een hostname gezet van minder dan 15 tekens lang. Opnieuw gestart en tot mijn stomme verbazing verschijnt de laptop in Windows 7. Volledig probleemloos, volledig zoals het moet. Nu Kubuntu Nog! Bij Ubuntu zat het probleem er dus echt in dat Ubiquety - de installer - een hostnaam bedenkt die te lang is. Dat is slordig.

Offline begonia

  • Lid
Re: Samba server werkt niet....
« Reactie #9 Gepost op: 2013/12/23, 15:00:38 »
Bij Ubuntu werkt het nu 100% dus. Na wat (best wel lang) wachten verschijnen de Ubuntu samba shares in de Windows Verkenner. Ik kan ermee doen wat ik wil. Het enige dat daarvoor nodig was dat was het verkorten van de "hostnaam" tot minder van 15 letters.
Dat heb ik ook gedaan in Kubuntu. Daarvan verschijnen de samba shares nu ook in de Windows Verkenner. Maar daar blijft het dan ook bij! Verder functioneert NIETS.
Ik mag niet in de shares.
Ik vergeleek de bestanden /etc/samba/smb.conf van Ubuntu en Kubuntu en vond één verschil. Ik heb het Kubuntu bestand identiek gemaakt aan het Ubuntu bestand. Maar het helpt niks.
Met Kubuntu weet ik het niet meer.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Samba server werkt niet....
« Reactie #10 Gepost op: 2013/12/23, 16:23:44 »
Heb je in linux de firewall uit staan?
In windows de firewall goed ingesteld?

Offline begonia

  • Lid
Re: Samba server werkt niet....
« Reactie #11 Gepost op: 2013/12/23, 17:08:35 »
Zo zit ik ook na te denken. Maar:
- De Ubuntu samba shares komen goed binnen in Windows 7 èn Kubuntu en
- De windows samba shares komen goed binnen in Ubuntu èn Kubuntu.

Nadat ik de hostnaam verkort heb is dus het enige probleem dat de Kubuntu samba server voor geen meter klopt. Ik ontdekte net dat ik met /eigenschappen/delen in Dolphin aan kan geven dat er gastlogins op die share mogen komen. Maar als ik dan even later terug kom is dat vinkje altijd weg.
Kortom: ik MAG/KAN geen shares met gastlogin maken. Jammer dat het zo'n rommeltje is. Het zou echt handig zijn.

Offline begonia

  • Lid
[opgelost] Kubuntu Samba server werkt niet....
« Reactie #12 Gepost op: 2013/12/29, 08:45:19 »
Ik ben eruit! En het is waar: Samba (smb) is inderdaad een geweldige oplossing om je computers met elkaar te verbinden! Ook bijvoorbeeld linux-machines onderling.
Maar onder kubuntu is het dus een probleem dat het installeerprogramma, ubiquety, namen bedenkt voor de computer (hostname) die langer zijn dan 15 tekens. En het blijkt een eis te zijn van smb/samba dat dat NIET mag. Dat kan je proberen recht te breien achteraf maar dat lukt me niet.
Toevallig had ik ook nog één gyg extra geheugen in mijn laptop gezet en nu wilde ik weleens naar 64 bit. Dus heb ik in dezelfde kubuntu-partitie het 64 bit systeem geïnstalleerd zonder te formatteren. Ik ben 100% in mijn opzet geslaagd - ik hoefde niet alles in mijn ~/home map opnieuw op te zetten. Alles functioneert meteen. Een bonus is, dat ook Samba probleemloos loopt. Want nu heb ik bij het installeren een hostname van minder dan 15 tekens gekozen. Het werkt als een zonnetje.
Je moet natuurlijk wel op de "rechten" van de mappen letten die je deelt maar dat spreekt vanzelf.
Als er een Windows-machine in het Samba-netwerk zit moet die gebruiker een wachtwoord hebben. Windows eist dat niet bij het installeren maar voor het functioneren van het Samba netwerk is het een vereiste. Dat wachtwoord kan je gewoon toevoegen in het gebruikers-beheer. Daarnaast moeten ook de bestanden/mappen/partities "deelbaar" zijn (rechtsklikken - eigenschappen).
Als je je, zoals ik, ergert aan het iedere-keer-aanmelden-bij-het-opstarten van Windows kan je Windows ook automatisch in laten loggen in jouw gebruiker. Vreemd genoeg moet je dan in een "terminal emulator" (te vinden in het "menu") het woord "Netplwiz" typen en op enter drukken. De rest is makkelijk. Ik wens iedereen veel gemak en plezier van zijn Samba netwerk!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Samba server werkt niet....
« Reactie #13 Gepost op: 2013/12/29, 09:04:35 »
Windows wachtwoord bij het installeren?
Je hebt dus geen wachtwoord bij windows(installeren en opstarten), dit kan dus niet.
Windows heeft altijd een wachtwoord, ook al zie je deze niet.

Of je hebt niks ingevuld bij het installeren, dus een blanco wachtwoord is je wachtwoord.
Of je hebt een illegale windows, dan heeft iedereen dezelfde wachtwoord,
of je systeem is voorgeinstalleerd, dan moet er ook een wachtwoord zijn(of er wordt er een gevraagd), hier heb je ook kans dat iedereen dezelfde heeft.

Offline begonia

  • Lid
Re: Samba server werkt niet....
« Reactie #14 Gepost op: 2013/12/29, 17:07:37 »
In dit geval is het een zelf geïnstalleerde "OEM" versie van Windows 7. 100% legaal. En ik wist dat niet, dat géén wachtwoord óók een wachtwoord is. Maar ja, zegt Shakespeare: "what's in a name?".
Hoe je het ook noemt, als je dus geen wachtwoord hebt of (blijkbaar) een blanco wachtwoord, dan zal je NOOIT vanaf een andere computer kunnen inloggen op de smb shares van die Windows computer.  Ik ben daar met schade en schande achter gekomen  >:( .
Smb of samba van de client-computer vraagt om een wachtwoord en wat je ook invult, het is nooit goed. Dat wil ik maar zeggen, het is erg belangrijk dat je een wachtwoord hebt. 

Offline jan11000

  • Lid
Re: Samba server werkt niet....
« Reactie #15 Gepost op: 2013/12/29, 20:16:33 »
Vroeger bij xp kon je 2x op enter drukken bij installatie, dan had je dus een blanco wachtwoord.
Wat denk je dat een hacker als eerste probeert, een blanco wachtwoord, de meest gebruikte wachtwoorden, zoals monkey en 123456, en ja ik dacht 123456 gebruikt niemand totdat ik bij iemand zat die 123456 gebruikt.
Hackers verzamelen uit alle bronnen wachtwoorden, dus als ze een bedrijf/website hacken, dan halen ze daar alle wachtwoorden uit de computer systeem, dan weet je zeer snel wat de meest gebruikte  wachtwoorden zijn, in de hele wereld.
En dan komt zeer snel de conclusie dat de mens zelf geen goede wachtwoord kan bedenken, want ze bedenken altijd hetzelfde, programma als keepass kan wel voor je een goede wachtwoord maken.