Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vernietigen van partities  (gelezen 3751 keer)

el_andalus

  • Gast
vernietigen van partities
« Gepost op: 2008/09/23, 17:49:13 »
Ik heb momenteel een dual boot Windows XP en Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon).

Na maandenlang probleemloos Gutsy te hebben gedraaid, vandaar dat u van mij geen recente posts zult vinden op dit forum :), zou ik toch graag Ubuntu 8.04 (Hardy Heron) willen installeren naast Windows XP.

De hoofdreden is dat het LTS is en de 3 jaar support toch voor een doodgewone gebruiker (beetje surfen, beetje mailen en wat muziek beluisteren) zoals mij garandeert dat je zonder zorgen nog 3 jaar kunt doorsnorren.

Waarom nog Windows XP? Twee redenen: Kletsmark en mijn partner die niet zonder Windows XP kan...

Ik heb de installatiegids van Pjotr doorgenomen en hij maakt een onderscheid tussen mensen die al of niet een aparte home partitie aangemaakt hebben.

Ik heb geen home partitie aangemaakt destijds. Eendeels omdat ik altijd backups neem, anderdeels omdat destijds volgens bepaalde ter zake meer kundige ubuntero's dan mij, het zonder meer terug integreren van een home partitie in een latere release niet altijd even vlekkeloos zou verlopen.

Ik heb 3 primaire partities:

1 partitie voor windows XP
1 partitie voor de root
1 partitie voor de swap

Ik heb destijds, toch wel een beetje met knikkende knieën, handmatig gepartitioneerd.

Ik zou finaal een dual boot willen met Hardy en XP naast elkaar

De vragen:

1. Kan ik gewoon als ik tijdens de installatieprocedure het schermpje met de schijfindeler zie, dezelfde partities aanhouden en alle partities formateren, behalve de Windows partitie dan?

2. Of moet ik, zoals Pjotr aangeeft, de partities, behalve de Windows partitie neem ik aan, eerst vernietigen ("delete partition") en dan opnieuw handmatig partitioneren zoals de vorige keer?

3. Of moet ik, zoals Pjotr aangeeft, de partities, behalve de Windows partitie neem ik aan, eerst vernietigen en dan op "volle automaat" laten partitioneren, dit is de bovenste optie met de schuifbalk omdat er dan vrije ruimte is herkend door het installatieproggie?

Bovendien zou ik graag de Windows partitie wat groter willenmaken, omdat mijn partner met iTunes werkt onder XP en dit steeds meer schijfruimte in beslag neemt, net zoals heel XP overigens :)

P.S.:

Ik heb geprobeerd toch heel wat posts door te nemen om te verifiëren of het antwoord reeds niet is gegeven, maar ik denk in alle eerlijkheid van niet.

Mocht dit toch het geval zijn, zou u dan mij kunnen doorverwijzen naar de nuttige link?

Alvast vriendelijk bedankt!

el_andalus

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
vernietigen van partities
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/23, 17:56:35 »
Citaat van: el_andalus
3. Of moet ik, zoals Pjotr aangeeft, de partities, behalve de Windows partitie neem ik aan, eerst vernietigen en dan op "volle automaat" laten partitioneren, dit is de bovenste optie met de schuifbalk omdat er dan vrije ruimte is herkend door het installatieproggie?
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar dit is de makkelijkste manier, in jouw geval... Je krijgt dan alleen geen schuifbalk te zien, want Ubuntu pakt dan gewoon automatisch alle vernietigde ruimte.

Als je de Windowspartitie wil vergroten, dan kun je die, voorafgaand aan de installatie van Ubuntu, vergroten ten koste van een deel van de vernietigde ruimte. Bijvoorbeeld met behulp van de Gparted LiveCD:
http://computertip.googlepages.com/partitioneren

el_andalus

  • Gast
vernietigen van partities
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/23, 20:54:01 »
Vriendelijk bedankt Pjotr voor de snelle reactie en de informatie.

Vele wegen leiden inderdaad naar Rome, zeker onder Ubuntu :)

Aangezien ik al een beetje "ervaring" heb met handmatig partitioneren en het de vorige keer toch ook gelukt is, had ik graag geweten of optie 1 ook een weg is die leidt naar Rome.

Ik had dit graag geweten want als ik bij optie 1 ook een andere grootte toeken aan mijn Windows-partitie, meteen het probleem van het een beetje vergroten van de Windows-partitie ook van de baan is.

Vandaar dat ik het volgende scenario voor ogen heb, na een installatie cd te hebben gebakken van Hardy en het installatieproggie te hebben opgestart:

1. ik mount een windows-partitie op "/media/windows" en vergroot de partitie plus de nodige gig zonder deze evenwel te formatteren;

2. ik mount een root-partitie op "/" en verklein die partitie min hetzelfde aantal gig;

3. ik mount een swap partitie als "swap" met tweemaal de RAM, d.i. 2 x 512 of 1024 MB.

Op die manier kan ik, tenzij ik me uiteraard vergis, twee vliegen in één klap slaan.

Kan iemand bevestigen of dit tevens een valabele optie is?

Dank u ;)

el_andalus

  • Gast
vernietigen van partities
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/23, 21:56:25 »
Kleine noot nog:

Eigenlijk wil ik toch even kwijt dat, alhoewel je realistisch moet zijn en de voordelen van een LTS moet onderkennen, ik toch met deemoed en nostalgie zal terugdenken aan Gutsy.

Ik kan er moeilijk afscheid van nemen. Maanden stel ik het al uit.

Ik vind Gutsy echt een heel fraai besturingssysteem met allerlei grafische snufjes, waarvan ik uiteindelijk toch geslaagd ben als quasi volkomen leek die aan de praat te krijgen.

Gutsy is naar mijn bescheiden mening echt beresterk en berestabiel ook...

Snif...

el_andalus

  • Gast
vernietigen van partities
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/24, 16:40:32 »
Ik heb eigenlijk ook de bedenking gemaakt dat ik eerst de dual boot kan installeren en daarna met de schijfindeler nog de grootte van de Windows-partitie kan wijzigen.

Heeft iemand toch enig zicht of mijn zelf voorgestelde handmatige partitionering correct is?

Offline mcgyver

  • Lid
vernietigen van partities
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/24, 18:44:21 »
Toch liever direct instellen (dus Pjotr's advies) hoe je het wil. Is altijd beter. Gebruik daarvoor de GParted Live cd. Is echt het beste.

el_andalus

  • Gast
vernietigen van partities
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/24, 19:30:44 »
Okee, vriendelijk bedankt voor de raadgevingen.

Ik zal mij eerst bekwamen in Gparted Live. Pjotr's hulppagina's zullen daartoe dienstig zijn.

Dank u wel mensen ;)

el_andalus

  • Gast
vernietigen van partities
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/24, 22:31:44 »
Beste ubuntero's,

Ik heb de Gparted Live CD gebrand en heb de partitietabel aanschouwd.

Ik was kennelijk effe vergeten dat ik al aan 4 primaire partities zit:

1. windows-partitie
2. hp-recovery-partitie
3. root-partitie
4. swap-partitie

Ik zit dus aan het maximum primaire partities, reden waarom ik ook (nu valt mijn frank weer...) geen /home-partitie kon of wou maken.

Belangrijk is dat ik geen vrije ruimte meer heb op de harde schijf.

Ik kan dus niet zonder meer eerst de windows-partitie vergroten, zoals Pjotr en Macgyver suggereren.

Ik heb een screenshot genomen met Gparted Live, alleen is die ergens in de root / opgeslaan, doch ik weet niet waar.

Graag had ik echter die screenshot willen delen met de kenners op dit forum.

Wie helpt mij, zodat ik een beeld hier kan posten?

Offline mcgyver

  • Lid
vernietigen van partities
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/25, 19:08:46 »
Je wil dus de volgende situatie:

partitie 1: WinXP
partitie 2: HP recovery
partitie 3: Root
partitie 4: Home
partitie 5: Swap

Ik raad je aan:

1  Maak een backup van je HP recovery

2  Maak een backup van wat je niet wil verliezen in Ubuntu (mail, documenten etc)

3  Start de GParted Live cd op

4  Vernietig je huidige root en swap

5  Verschuif je HP recovery naar rechts (de grootte mag niet veranderen)

6  Vergroot je WinXP partitie naar rechts

7  8 Sluit GParted af en start windows op

      Hij zal nu je schijf checken

      Kijk of alles daar nog goed zit. Kijk ook of je HP partitie nog alles heeft.

      Start je Ubuntu cd (Live of Alternate doet er niet toe)


8  Maak een extended Partitie (kan denk ik ook in XP

9 Maak daarin je gewenste Ubuntu partities aan.

el_andalus

  • Gast
vernietigen van partities
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/26, 10:39:49 »
Vriendelijk bedankt McGyver voor de zeer duidelijke uitleg.

Ik beschik nu over twee volwaardige suggestie, één van jou en één van Pjotr.

Dank je wel voor alle nuttige tips!

el_andalus

  • Gast
vernietigen van partities
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/26, 18:47:14 »
Toch nog even deze post, zodat je de partitionering kan zien.

Ik versta nl. eigenlijk niet zo goed waarom de recocery-partitie naar rechts moet.


Offline mcgyver

  • Lid
vernietigen van partities
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/26, 22:08:58 »
Ik leefde in de veronderstelling dat je HP partitie NA je WinXP kwam, dat is dus niet zo. Nu wordt het dus:

Ik raad je aan:

1  Maak een backup van wat je niet wil verliezen in Ubuntu (mail, documenten etc)

2  Start de GParted Live cd op

3  Vernietig je huidige root en swap

4  Vergroot je WinXP partitie naar rechts

5  Sluit GParted af en start windows op

      Hij zal nu je schijf checken

      Kijk of alles daar nog goed zit. Kijk ook of je HP partitie nog alles heeft.

      Start je Ubuntu cd (Live of Alternate doet er niet toe)

6  Maak een extended Partitie (kan denk ik ook in XP

7  Maak daarin je gewenste Ubuntu partities aan.

Vroeger had ik voor elk doel een aparte partitie (muziek, data, F&V (foto en video)
 
Wat ik zelf heb gedaan na advies van Pjotr (da's best een slimme jongen hoor) lang geleden (NADAT NTFS makkelijk gelezen kon worden door Ubuntu):

Twee schijven: (80GB en 200GB)

>  Op de kleine van 80 GB zette ik eerst winxp (hiervoor gebruik ik ongeveer 40 GB. Ik heb veel programma's die ik gebruik dus ik zou best 30 GB aan installatie kunnen hebben. Het is altijd goed om ongeveer 20% van je schijf vrij te houden.

>  Vervolgens verplaatste ik mijn my documents naar de 200GB DATA schijf (my Documents is dus 200GB groot). Dit is heel makkelijk te doen in windows. Wil je het doen en weet je niet hoe, dan hoor ik het wel.

Daarna zette ik Ubuntu op de kleine schijf (een /, een /home en een swap)

Al mijn muziek zit dus in \mydocuments\mymusic . Hetzelfde geld voor de andere zaken (foto's video's, gewone data)

Moet ik wat herinstalleren dan is alles veilig op mijn 200GB partitie. Daar maak ik ook een backup van. Verder maak ik een image van mijn hele 80GB schijf. Mocht er iets gebeuren dan is alles zo teruggezet.

Dit was niet tot in detail Pjotr's advies, maar wel in de geest van wat hij toen zei. Ik zou het nooit meer anders willen. Je zou dus ook je windows kunnen verkleinen en een DATA schijf/partitie kunnen maken. Dan heb je niet zoveel ruimte voor Ubuntu nodig. Je moet dan wel ruimte hebben om je my documents tijdelijk op te slaan. Je schijf in stukjes opdelen is een slecht idee.

Een hele tijd terug moest ik 80GB van een vriend overzetten op mijn schijf. Het kon toen niet want ik had mijn 200GB in stukken verdeeld en geen enkel stuk was groter dan 60 GB. Als je je data niet opdeelt is je opslag "elastisch" en net zo groot als de totale schijf. Sinds NTFS goed lees- en beschrijfbaar is in Ubuntu heeft DATA opdelen geen zin meer (eerder misschien ook al niet).

Dat was een mond vol. Overigens verschilt mijn advies niet/nauwelijks van die van Pjotr (zei je al, is een slimme jongen heb ik van hem geleerd)

el_andalus

  • Gast
vernietigen van partities
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/26, 22:45:22 »
1. Een flinke boterham wat je allemaal schrijft.

Nogmaals hartelijk dank voor de hulp.

2. Dat van die twee schijven treft. Een collega van mij die ICT'er en zwaar pro Ubuntu is, raadde me letterlijk aan om twee fysieke harde schijven in mijn pc te plaatsen.

Op de ene schijf draait hij louter de GRUB en Ubuntu. Op de andere draait hij Windows Vista met maar liefst 2048 MB RAM om het ding wat draaiende te houden.

Ik zit hier op mijn 4 jaar oud beestje met 512 MB RAM eye candy en kubus te draaien dat het een lieve lust is en mijn Ubuntu partitie (check maar mijn partitieoverzicht...) is met moeite voor 5 GB "opgebruikt"...

Hij raadde me overigens ook aan om niet Hardy nu te installeren maar nog een maand te wachten en Intrepid te installeren. Het zou veel belovend zijn.

3. Nu weet ik ten minste, welke release ik ook zal installeren hoe ik tewerk moet gaan.

4. Dat Pjotr een slimme kerel is, dat kan ik alleen maar beamen. Ik heb al veel opgestoken van zijn googlepages.

Nu, mocht het ooit helemaal in de soep lopen dan zwier ik alles eraf en wordt het Ubuntu alleen. Bovendien wordt ik hier op het forum door den band goed geholpen.

Qua prijs/kwaliteitsverhouding is Ubuntu overigens onklopbaar...

Ooit koop ik mij een out of the box hp printerke en kan die kletsmark naar de schroothoop en "Bob's your oncle" zoals de Engelsen zeggen... :)

Leve de vrijheid!

Offline mcgyver

  • Lid
vernietigen van partities
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/26, 22:53:26 »
Vreemd dat een ICT-er je NIET zegt om ja DATA gescheiden te houden. Dat vind ik zelfs zwak. Het is juist de gewoonte in die kringen om DATA en besturingssysteem apart te houden.

Ik zweer bij aparte DATA. Zelfs Microsoft (misschien om zich tegen zichzelf te beschermen? ;) ) heeft via windows verkenner de mogelijkheid geschapen om je data simpel te verplaatsen. Maar ja, ik ben alles behalve ICT-er.

el_andalus

  • Gast
vernietigen van partities
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/26, 23:05:55 »
Ja, zoals jij het voorstelt is het idd veiliger lijkt me ook...

Een kleine schijf voor Windows Grub en Ubuntu en de data op een tweede schijf waar je naast mijn documenten misschien ook nog de /home partitie van Ubuntu op zet.

Alleen ben ik eerder slordig. Ik heb zelfs geen back up programma. Ik zou nochtans een image van mijn harde schijf moeten zetten op mijn externe harde schijf, maar ben te lui...

Ik gooi ook gewoon alle data op een externe harde schijf. De dag dat daar wat aankomt, ben ik uiteraard wel "gejost":)

Misschien toch volgende week 's beginnen branden, just in case ;)

Offline vanadium

  • Lid
vernietigen van partities
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/27, 09:55:13 »
Citaat
Vreemd dat een ICT-er je NIET zegt om ja DATA gescheiden te houden.
Ik denk dat die ITC-er dan wel degelijk rekening een heel goede kijk heeft en rekening houdt met de context. Op servers ga je uiteraard data gescheiden houden. Op een pc-tje, laat staan een laptopje van 80 GB, is het er op na houden van verschillende partities volgens mij overkill die je systeem complexer maakt zonder fundamenteel veel in veiligheid  te winnen.

Het risico voor de eindgebruiker zit in de eerste plaats in het verlies van zijn persoonlijke bestanden - documenten, foto's, ... Een harde schijf kan en zal falen. Een partitietabel kan beschadigd worden. Je laptop kan gestolen worden. Waar gescheiden partities soms het verschil kunnen maken, zullen ze dat dikwijls niet doen.

Véél, véél belangrijker dan je schijf in te delen in partities is het je persoonlijke gegevens heel regelmatig (= liefst op het einde van de werkdag!) te backuppen op een apart medium (zoals gekend: met rsync duurt dat 15 seconden).

Een besturingssysteem en ganse partities backuppen vind ik weinig zinvol voor de gewone "eindgebruiker". In geval van een calamiteit download je besturingssystemen overal en gratis (behoudens enkele uitzonderingen) en installeer je die in een dik halfuur (weerom behoudens enkele uitzonderingen). Je persoonlijke gegevens daarentegen, die ben je zonder reservekopie onherroepelijk kwijt.

el_andalus

  • Gast
vernietigen van partities
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/27, 10:19:22 »
Het is duidelijk dat iedereen er zo zijn eigen opinie op nahoudt.

Ubuntu geeft je dus echt wel de vrijheid om je systeem te organiseren zoals JIJ het wilt.

Wat Vanadium zegt is wel waar: mocht er ooit iets zijn met mijn besturingssysteem of als mijn harde schijf rot wordt, dan poef ik een nieuwe in mijn pc en op een klein uurtje heb ik de laatste release van Ubuntu geïnstalleerd, perfect legaal, en voor nul frank en nul centiemen.

Ik denk dat backups van data op DVD of CD ook wel een redding kunnen bieden. Naar verluidt zouden die ook wel beginnen "rotten" na tien jaar of zo...

Mvg!

Offline mcgyver

  • Lid
vernietigen van partities
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/27, 18:06:52 »
Het is idd afhankelijk van hoe en waarvoor je het gebruikt. Ik heb een Dualboot met vrij veel extra programma's, zowel in windows als in Ubuntu. Ik heb een volledige backup harde schijf met beide besturingssytemen ge-imaged. Als er nu iets misgaat zet ik het proces in gang en ga ik naar tv kijken. Als ik naar bed ga draait ie alweer in zijn originele staat.

edit:
Dat kan ik zo doen omdat mijn data apart staat.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/30, 19:20:36 door mcgyver »

el_andalus

  • Gast
Re: vernietigen van partities
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/30, 09:17:00 »
Gisteren ben ik te langen leste toch nog over gegaan tot een verse installatie van hardy heron na het - zoals door menig lid hier gesuggereerd - vernietigen van mijn bestaande primaire ubuntu en swap parititie. Tussendoor heb ik, ook met Gparted Live, de win xp partitie vergroot.

Het resultaat is een nieuwe dual boot waarover ik tevreden ben én uiteraard de LTS versie 8.04 waardoor ik toch weer 3 jaar gebeiteld ubuntero blijf.

Ziehier een beeld van mijn huidige partitionering, mét 2 primaire partities (1 voor hp recovery en 1 win xp) en dan 1 extended partitie met daarin 2 logische partities (1 root en 1 swap voor hardy):



Ten slotte sta ik erop alle leden die mij geholpen hebben te bedanken voor de vele nuttige tips en achtergrondinfo.

Mvg,

el_andalus