Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lezen van en schrijven naar ntfs  (gelezen 2706 keer)

joriskattemolle

  • Gast
Lezen van en schrijven naar ntfs
« Gepost op: 2006/06/27, 18:04:50 »
Ik heb twee harde schrijven, eentje met linux en de andere met windows xp (ntfs)
nou zou ik graag de volle toegang hebben tot de ntfs harde schijf, maar op dit moment kan ik alleen lezen. Dit heb ik berijkt door te doen wat hier staat.
Hoe zorg ik dat ik kan lezen en kan schrijven??

Comp_Lex

  • Gast
Lezen van en schrijven naar ntfs
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/27, 18:15:48 »
Het schrijven naar een NTFS partitie is nog experimenteel. Het wordt dus niet ondersteund. Wat je wel kan doen is een FAT32 partitie aanmaken en daar alles wat zowel je onder linux als windows wilt gebruiken daarheen kopieren.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Lezen van en schrijven naar ntfs
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/27, 21:41:31 »
Kan inderdaad maar heel beperkt, gebruik inderdaad een gedeelde fat 32, anders zit je voor je het weet met een BSOD wanneer je win opstart.

Azalin

  • Gast
Lezen van en schrijven naar ntfs
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/27, 22:30:51 »
Overigens is het mogelijk om met bijvoorbeeld Partitionmagic je partitie van NTFS naar FAT32 te converteren (en terug) zonder dat je de data die er op staat kwijt bent en zonder dat je de partitie dus hoeft te formatteren.

Offline SWAT

  • Administrator
Lezen van en schrijven naar ntfs
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/28, 01:52:18 »
Schrijven naar NTFS moet je niet doen, de kans is veel te groot dat je veel data kwijt raakt. Schrijven naar FAT32 is inderdaad geen probleem. Vergeet niet dat er ook tools zijn waarmee je je data van je linux partitie naar Windows kan lezen/kopieren (dit vergeten de meeste mensen). Je kunt dus ook b.v. in Windows zaken kopieren van Linux -> Windows en in Linux kun je Windows -> Linux kopieren :D

sonics

  • Gast
Lezen van en schrijven naar ntfs
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/28, 08:00:30 »
Citaat van: SWAT
Schrijven naar NTFS moet je niet doen, de kans is veel te groot dat je veel data kwijt raakt. Schrijven naar FAT32 is inderdaad geen probleem. Vergeet niet dat er ook tools zijn waarmee je je data van je linux partitie naar Windows kan lezen/kopieren (dit vergeten de meeste mensen). Je kunt dus ook b.v. in Windows zaken kopieren van Linux -> Windows en in Linux kun je Windows -> Linux kopieren :D
Dat kan bijvoorbeeld hiermee:

explore2fs

jpjacobs

  • Gast
Lezen van en schrijven naar ntfs
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/28, 08:35:55 »
heb is gehoord over captive-ntfs, dat zowat een wrapper speelt rond de oorspronkelijke drivers van windows zelf (die hij dus vooraf ook moet gaan zoeken op je windowspartitie) misschien helpt dat je?
groetjes,JP

Pureke

  • Gast
Lezen van en schrijven naar ntfs
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/04, 12:10:36 »
Ikzelf gebruik dit om onder Windows mijn 70gig grote /home te kunnen lezen/schrijven, zo heb ik geen Fat32 met de nodige "problemen" nodig.
Werkt volgens mij heel goed, ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Enkel maken dat je tijdens de installatie de ext3 drives die je wilt lezen onder Windows een verwijzing meegeeft (D: E: etc) anders zie je niets.