Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Maakt het (voor linux) nog uit welke videocamera ik koop?  (gelezen 1598 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Maakt het (voor linux) nog uit welke videocamera ik koop?
« Gepost op: 2008/06/04, 21:40:49 »
Ik wil een videocamera gaan kopen, da's duidelijk. Ik weet nog niet of het een mini-dv wordt, harde schijf of geheugenkaart, maar mijn vraag is deze: Iedere videocamera heeft óf een usb- óf een firewire aansluiting. Betekent dit dan ook dat het niet uitmaakt welke videocamera ik koop en dat ik met om het even welke camera de videobestanden op mijn pc kan krijgen, of zijn er voor linux/ubuntu nog andere voorwaarden?

Ik gebruik nu Kino het meest, en straks misschien ook nog andere programma's, maar dat doet er nu nog even niet toe (denk ik). Het belangrijkste is eerst de aanschaf ;).
JackTummers.nl

Maakt het (voor linux) nog uit welke videocamera ik koop?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/04, 21:56:20 »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Maakt het (voor linux) nog uit welke videocamera ik koop?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/04, 22:17:37 »
Ik heb zitten zoeken op die pagina en verder, maar kan er geen vinden over videocamera's. Wel digicams (fotocamera's dus), maar geen video...
JackTummers.nl

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
Maakt het (voor linux) nog uit welke videocamera ik koop?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/04, 23:03:58 »
ik heb hier een al wat oudere camcorder (met zo'n bandje) en via firewire haalik mijn films binnen (al moet ik wel bekennen dat ik de bewerking nog stiekum in windows xp doe met movimaker, helaas nog geen goed alternatief gevonden :( )

Je kan naar mijn idee via Firewire van elke videocamera de beelden binnenhalen, ook met linux. Hoe het zit met de dvd-videocamera's, geen idee. Ik weet niet of linux om kan gaan met video_ts ed. Vast wel... Firewire werkt!
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline charclo

  • Lid
Maakt het (voor linux) nog uit welke videocamera ik koop?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/05, 09:22:15 »
Ik heb juist een videocamera gekocht met firewire aansluiting en deze werkt zonder problemen onder linux met kino. (JVC GR-D720E, goed toestelletje en niet duur)
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Maakt het (voor linux) nog uit welke videocamera ik koop?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/05, 19:25:14 »
Charcio, mag ik vragen waarom je niet voor HD gekozen hebt? Als ik het goed begrijp zijn die net 100 euro duurder en zou je middels usb of firewire die bestanden op de pc kunnen zetten en importeren in Kino (hopelijk).

Maar ik vind het nog steeds erg verwarrend allemaal... Stel dat bovenstaande werkt, wat voor bestanden zou je dan op je pc krijgen staan? Alles mpeg 2? Of ook .dv bestanden? Of is dat hetzelfde? En als er staat 'DV-uitgang', betekent dit dan automatisch firewire? :(

Zou deze bijvoorbeeld ook kunnen?:http://www.jvc.nl/product.php?id=GZ-HD3EX&catid=267 (afgezien van het feit dat ik deze nog wat te duur vind).
JackTummers.nl

Offline charclo

  • Lid
Maakt het (voor linux) nog uit welke videocamera ik koop?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/05, 21:06:46 »
Ik heb gewoon de goedkoopste maar toch nog kwaliteitsvolle camera die ik vond genomen. Deze heeft me ongeveer 175 euro gekost. Ik denk dat een HD camera al een heel pak duurder zal zijn terwijl ik de kwaliteit van mijn camera al ruim voldoende vind.
De videobestanden die ik via firewire van mijn camera haal zijn allemaal .dv formaat, indien je de bestanden ervan haalt met usb zal dit ook wel .dv zijn denk ik.
Een camera heeft firewire als er bij de specificaties firewire (of ilink) bij staat.
Normaal gezien zou de camera die jij aangeeft geen probleem mogen vormen. Je kan het natuurlijk alleen maar zeker weten door het te proberen.
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Maakt het (voor linux) nog uit welke videocamera ik koop?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/05, 22:37:40 »
Ok, bedankt. Overigens bedoelde ik met HD 'HardDisk' en niet 'High Definition';). Op dat laatste zit ik namelijk ook helemaal niet te wachten. Ik denk zelfs dat ik soms nadien een 8mm effect wil krijgen ipv een super kwaliteit... :)
JackTummers.nl

Offline charclo

  • Lid
Maakt het (voor linux) nog uit welke videocamera ik koop?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/06, 08:27:53 »
Citaat van: moxie
Ok, bedankt. Overigens bedoelde ik met HD 'HardDisk' en niet 'High Definition';).
Ah zo :) Het enige nadeel dat er is bij een camera met cassettes is dat je de bandopnemer hoort draaien op de opnames. Mss dat dit bij een harde schijf niet zo is. De camera zal natuurlijk wel fragieler zijn en aangezien ik mijn camera ooit nog eens wil vastzetten op mijn moto om te filmen kan ik dat niet gebruiken.
HP Pavilion dv6660eb - Intel Core 2 Duo T7250 2 GHz - 2 GB ram - Nvidia GeForce 8400M GS 128 MB --> Dualboot Ubuntu en Windows Vista
P4 2.6 GHz - 1GB ram - NVIDIA GS7600 - 20 inch Benq widescreen --> Dualboot Ubuntu en Windows XP