Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...  (gelezen 2246 keer)

Offline pj_dnb

  • Lid
Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...
« Gepost op: 2010/03/16, 00:19:45 »
 Hallo,

Ik heb een probleem met de instalatie van UBUNTU 9.10, na opstarten van de live cd, valt na enkele minuten alles stil, ik kan mijn muis niet meer bewegen, het schijfje beweegt niet meer. Ik heb al veel gezocht naar antwoorden maar heb er tot dusver geen gevonden. Ik kan tot stap 6 ofzo geraken, en dan loopt het vast. Ik heb al alternate install geprobeerd, vanaf USB, 9.4, ook heb ik noapic al geprobeerd,

Weet iemand raad??
Mvg,
bedankt op voorhand!
Ps specificaties: 2 gig ram, pentium 4 3,06 GHz, ati radeon 9200, naam: HP T260.be
« Laatst bewerkt op: 2010/03/16, 00:21:29 door pj_dnb »

Offline pj_dnb

  • Lid
Re: Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/16, 19:16:39 »
Niemand een idee? :'(

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/16, 19:20:33 »
Beste pj_dnb,

Allereerst welkom hier ;)

Je probleem klinkt vooralsnog wat duister. Wat ik zo kan zien zou je systeem geen probleem moeten geven. Maar, wat is je uitgangssituatie, om te kunnen inzoomen op wat er aan de hand kan zijn?

Had je eerst een ander OS op je pc staan?
Is dit een pc die je ontstoft hebt en op Ubuntu wilt zetten?
Had je er eerst ook Ubuntu op staan?
Heb je de cd's van 9.04 (ik neem aan dat je dat bedoelt met '9.4') en 9.10 als eens eerder uitgeprobeerd?

Daarnaast, als je de Ubuntu-cd opstart en je 'uitproberen' kiest, wat gebeurt er dan?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline pj_dnb

  • Lid
Re: Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/16, 21:02:52 »
Er is ook nog windows xp op geïnstalleerd, en ik zou graag een dualboot willen.
Het is dus een pc die ik dagelijks gebruik, en op mijn laptop had ik xubuntu geïnstalleerd, en zou graag ook op deze pc ubuntu willen.

Ik heb dus de cd's van 9.04 en 9.10 al geprobeerd. Als ik uitproberen kies, opent de live omgeving gewoon, zonder problemen.

Maar als ik de installatie begin, valt deze na enkele minuten stil. Meestal geraak ik nog niet eens aan de samenvatting van de installatie (laatste stap).
 
Pieterjan

ps: bedankt voor je antwoord

Re: Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/16, 21:26:34 »
Dus live werk  het goed maar installatie gaat fout?

Zijn er niet meer dan 3 primaire partities in gebruik onder Windows?
(Anders zou je een partitie moeten vrijmaken of Wubi moeten gebruiken)

Heb je voldoende schijfruimte vrij?
Probeer wat op te schonen, bijvoorbeeld met ccleaner.
Defragmenteer de HD met disk defrag (Auslogics).

Lijkt me dat installatie geen probleem mag zijn.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/16, 21:29:49 »
@pj_dnb,

Ok, even samenvatten.
Je hebt een laptop waarop Xubuntu prima loopt.
Dit is een andere pc met xp, waarop je als dual-boot Ubuntu wilt zetten.

Je hebt twee cd'tjes met 9.04 en 9.10. Naar ik aanneem gedownload, maar dat is verder niet zo belangrijk. Probeer ze eerst eens even uit op 'check cd op fouten' (staat in opstartmenu). Duurt kwartiertje. Doe daarna eens een geheugentest (staat ook in menu).
Dat geeft in ieder geval aan of er met de cd of HD iets aan de hand zou kunnen zijn. Ik vermoed het laatste, omdat je pc het bij beide doet. 
Kan je de resultaten hier eens posten?

Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline pj_dnb

  • Lid
Re: Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/16, 21:44:50 »
@ArjenDouma

Dat klopt
De harde schijf (110 gig) heb ik 2 partities op staan van windows, dan heb ik nog 20 gig ongebruikte ruimte voor de linux installatie vrijgehouden. Wubi is mijn laatste optie, omdat deze trager werkt ( heb ik gelezen). Ik zal de harde schijf eens defragmenteren..

@asphyxia

Dat klopt, idd gedownload.
Kzal de cd's op fouten controleren en de geheugentest doen. Als er iets met mijn HD zou zijn , wat dan?

Bedankt voor de reacties !

Offline pj_dnb

  • Lid
Re: Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/17, 12:46:33 »
Dus, ik heb de tests uitgevoerd, ze gaven beide geen fouten aan.
Ik zal straks een keer defragmenteren zou dat helpen?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/17, 14:11:44 door pj_dnb »

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/17, 14:44:10 »
Baat het niet, dan schaadt het niet.

Als je hem nog eens live uitprobeert zou je met Systeem->Beheer->Gparted eens kunnen kijken hoeveel partities er precies op staan. Misschien dat er toch nog (eventueel verborgen) recoverypartities op staan.


Offline pj_dnb

  • Lid
Re: Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/17, 15:06:47 »
Baat het niet, dan schaadt het niet.

Als je hem nog eens live uitprobeert zou je met Systeem->Beheer->Gparted eens kunnen kijken hoeveel partities er precies op staan. Misschien dat er toch nog (eventueel verborgen) recoverypartities op staan.



Ik gebruik nu de 9.04 cd, deze lukt precies het beste, maar als ik Gparted (partition editor) open, dan valt alles weer stil.. :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2010/03/17, 15:16:34 door pj_dnb »

Offline pj_dnb

  • Lid
Re: Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/17, 20:21:42 »
Ik ben nu xp aant herinstaleren, dus geformatteerd, mss gaat het nog wel werken...

Edit: xp is klaar, Nog een poging voor ubuntu!
« Laatst bewerkt op: 2010/03/17, 21:21:45 door pj_dnb »

Offline pj_dnb

  • Lid
Re: Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/17, 21:39:33 »
Dat werkt dus niet, opnieuw loopt het vast, (Toevallig? bij bewerkingen van partities),
ik weet echt niet wat te doen!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/17, 22:26:03 »
@pj_dnb,

Dit is vreemd wat er gebeurd.
Het kan zijn dat je een andere scan van je HD moet doen, bv. met Applications>>Accessories>>Disk Analyzer, of dat je gebrande cd's toch niet ok zijn ondanks check (is mij ook wel eens gebeurd ;)).
Wellicht is het een idee om een steunpunt uit je directe omgeving te benaderen? Die kunnen je sneller helpen en tegelijk je pc aan een nader onderzoek onderwerpen, indien nodig.
Info: http://kaart.ubuntu-nl.org/

Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Instalatie Ubuntu loopt vast na enkele minuten...
« Reactie #13 Gepost op: 2010/03/19, 09:30:37 »
ga je bios in, ga de schermpjes even door en ga opzoek naar een optie om ACPI uit te zetten (ACPI=disabled of off).

Als deze er niet is kan je altijd proberen om een van de volgende settings uit te zetten:
APIC
LAPIC

ik had hetzelfde probleem en bij mij was mijn ACPI corrupt en kon linux er niet mee werken en windows wel.