Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: prism spionage software  (gelezen 8058 keer)

Offline palm

  • Lid
prism spionage software
« Gepost op: 2013/06/12, 22:07:08 »
Gelukkig is er nog keuze:
http://prism-break.org/
« Laatst bewerkt op: 2013/06/13, 11:30:53 door Ron »

Re: prism
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/12, 22:55:45 »
Uhm, kun je er iets meer over vertellen dan alleen "Gelukkig is er nog keuze"? Want het staat wel wat vaag zo...

Offline palm

  • Lid
Re: prism
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/13, 08:20:59 »
Gelukkig is er nog keuze:
http://prism-break.org/
Als je privacy je lief is, gebruik je enkel de software in de uiterst rechtse kolom.(verander de taal rechtsboven de pagina).
En zeker ook voor nederlanders:
http://www.zdnet.be/article/149837/-ook-nederland-doet-mee-aan-spionageprogramma-prism-/

Offline Tom

  • Lid
Re: prism
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/13, 10:53:21 »
Het spionageprogramma PRISM stelt de Amerikaanse inlichtingendienst NSA sinds 2007 in staat allerlei vormen van communicatie van buitenlanders die van Amerikaanse diensten gebruikmaken af te tappen en indien nodig te ontsleutelen.

PRISM is het eerste echte schandaal wat door alle media wordt opgepikt, maar natuurlijk waren er al jaren eerder zorgen over de toegang van Amerikaanse overheidsdiensten tot data van Europese cloudgebruikers. Die zorgen zijn nu terecht gebleken.

Ook al heb je niets te verbergen, dan nog is het goed voor te stellen dat je buiten het bereik van de tentakels van de Amerikaanse (en Europese) spionageinstituten wilt blijven, bijvoorbeeld om enig misbruik van jouw gegevens in de toekomst te voorkomen. Voor die mensen volgt hier een korte handleiding met alternatieven voor de in PRISM-betrokken diensten van Facebook, Apple, Microsoft, Yahoo, PalTalk, AOL, Skype, Google en YouTube.
Microsoft maakt Internet Explorer, Google de browser Chrome en Apple probeert al jaren aan de weg te timmeren met Safari. Gebruik je één van deze Amerikaanse browsers, dan vraag je erom afgeluisterd te worden.
http://computerworld.nl/beveiliging/78073-in-6-stappen-buiten-bereik-van-prism
http://computerworld.nl/beveiliging/78073-in-6-stappen-buiten-bereik-van-prism/pagina-2
« Laatst bewerkt op: 2013/06/13, 10:56:28 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: prism
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/13, 11:12:57 »
@Tom: Ook Nederland doet aan aftappen en spionage. Stond van de week nog op nu.nl
Dus ook een Nederlandse browser kan afgeluisterd worden...

Trouwens, dat artikel wat je linkt vind ik een beetje vreemd. Firefox is privacyveilig? En waarom betaalt Google Mozilla dan om Firefox te ontwikkelen? Ik kan me niet voorstellen dat Google Mozilla betaalt om een browser te ontwikkelen terwijl ze hun eigen browser zo graag door iedereens strot douwen, daar moet toch iets achter zitten...
En Ubuntu Touch raden ze ook aan zodra dat uitkomt. Beetje vreemd aangezien Ubuntu op de desktop helemaal niet privacyveilig is volgens de halve wereld... Niemand weet wat ze met Touch van plan zijn qua privacy... (niet dat het mij boeit maar gezien het artikel...)
« Laatst bewerkt op: 2013/06/13, 11:15:52 door Vistaus »

Offline palm

  • Lid
Re: prism
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/13, 11:21:25 »
@Tom: Ook Nederland doet aan aftappen en spionage. Stond van de week nog op nu.nl
Dus ook een Nederlandse browser kan afgeluisterd worden...

Trouwens, dat artikel wat je linkt vind ik een beetje vreemd. Firefox is privacyveilig? En waarom betaalt Google Mozilla dan om Firefox te ontwikkelen? Ik kan me niet voorstellen dat Google Mozilla betaalt om een browser te ontwikkelen terwijl ze hun eigen browser zo graag door iedereens strot douwen, daar moet toch iets achter zitten...
En Ubuntu Touch raden ze ook aan zodra dat uitkomt. Beetje vreemd aangezien Ubuntu op de desktop helemaal niet privacyveilig is volgens de halve wereld... Niemand weet wat ze met Touch van plan zijn qua privacy... (niet dat het mij boeit maar gezien het artikel...)
Zie je ubuntu staan op deze pagina?
http://prism-break.org/

Weet dat het niet alleen om browsers gaat: er zijn al jaren geruchten dat de nsa-cia heeft meegeschreven aan windows en apple's os.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: prism
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/13, 11:27:45 »
Ook al heb je niets te verbergen, dan nog is het goed voor te stellen dat je buiten het bereik van de tentakels van de Amerikaanse (en Europese) spionageinstituten wilt blijven, bijvoorbeeld om enig misbruik van jouw gegevens in de toekomst te voorkomen.
Dat is één kant van het verhaal.
De andere kant is dat bedrijven hetzelfde (proberen te) doen, waardoor je gerichte reclame kan krijgen.
Je email adres en andere gegevens, die op openbare media staan, worden gekoppeld en verkocht voor reclame doeleinden.

Op dit moment denk ik aan een klein systeem, dat bij de eerste ongevraagde reclame mail een reactie verstuurt met de vraag om dat niet meer te doen.
Bij een tweede ongevraagde reclame van dezelfde afzender, 50 berichten en na een derde 5000 berichten.
Gewoon de mailbox laten verstoppen, het mag niet, maar het idee is wel leuk !

Ander punt is, dat onze gegevens in een soort van database komen te staan (zowel bij overheden als bij bedrijven).
Iemand die een database beheert is ook verantwoordelijk voor ieder lek en de gevolgen wanneer gegevens op straat komen te liggen.
Alleen is het bijna onmogelijk, om als Nederlands privé persoon een Amerikaans bedrijf aan te pakken.
De enige mogelijkheid is, om politici te motiveren om voor onze privacy te strijden, en dat valt niet mee, omdat de meeste politici al blij zijn, wanneer ze de aan/uit  schakelaar van de laptop weten te vinden.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/13, 11:29:54 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: prism spionage software
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/13, 11:47:00 »
Ja ik heb het hier neer gezet als aanvulling op de TS @Palm ,ik zelf maak mij er niet veel zorgen om ,het is allang geweten wat die gasten doen (o.a backport in Windows).
Ook de EU mannekes doen als of ze uit de lucht vallen ,waarbij ik bijna zeker van ben dat ze het al wisten ,maar ja door de nieuwe klokkenluider is het nu publiek geworden ,en iedereen valt van zijn stokkie tsja.  :D :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: prism spionage software
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/13, 12:01:14 »
door de nieuwe klokkenluider is het nu publiek geworden ,en iedereen valt van zijn stokkie tsja.  :D :D
Dan zijn er ook hele volksstammen die vertellen dat ze het niet erg vinden, want ze hebben niets te verbergen.
Dit zijn mensen, die wel de gordijnen sluiten tegen inkijk, die 2 sloten op de voordeur hebben en niet naar een naaktstrand willen :lol:
(kromme vergelijking, maar je begrijpt de bedoeling).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: prism spionage software
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/13, 12:49:39 »
@palm: Zoals je kon zien reageerde ik op Tom's gelinkte artikel.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: prism spionage software
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/13, 12:51:00 »
door de nieuwe klokkenluider is het nu publiek geworden ,en iedereen valt van zijn stokkie tsja.  :D :D
Dan zijn er ook hele volksstammen die vertellen dat ze het niet erg vinden, want ze hebben niets te verbergen.
Dit zijn mensen, die wel de gordijnen sluiten tegen inkijk, die 2 sloten op de voordeur hebben en niet naar een naaktstrand willen :lol:

Precies dit voorbeeld wordt in de docu Panopticon genoemd: http://www.youtube.com/watch?v=zrxXlzc2Cuw
Een must-see voor iedereen die nog denkt dat ie niks te verbergen heeft.

Re: prism spionage software
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/13, 13:07:28 »
@Ron: Ik heb weinig te verbergen en ik sluit de gordijnen ook niet tegen inkijk; alleen als er hele felle zon in hartje zomer is en als ik slaap. Ik heb 2 sloten op de voordeur maar dit is een huurhuis dus niemand van ons gezin gaat over welke sloten er op de deur zitten; dat bepaalt de woningbouw. En een naaktstrand ga ik niet heen maar dat is puur omdat ik sowieso al niet vaak naar eender welk strand ga ;)
Verder ben ik vrij openbaar op het internet; men mag veel van mijn prive-dingen gewoon weten. Mijn FB-profiel is 99% openbaar, mijn Twitter-profiel is openbaar en ik maak er op fora doorgaans ook geen geheim van wie ik ben :)
« Laatst bewerkt op: 2013/06/13, 13:09:01 door Vistaus »

Offline palm

  • Lid
Re: prism spionage software
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/13, 14:19:31 »
@Ron: Ik heb weinig te verbergen en ik sluit de gordijnen ook niet tegen inkijk; alleen als er hele felle zon in hartje zomer is en als ik slaap. Ik heb 2 sloten op de voordeur maar dit is een huurhuis dus niemand van ons gezin gaat over welke sloten er op de deur zitten; dat bepaalt de woningbouw. En een naaktstrand ga ik niet heen maar dat is puur omdat ik sowieso al niet vaak naar eender welk strand ga ;)
Verder ben ik vrij openbaar op het internet; men mag veel van mijn prive-dingen gewoon weten. Mijn FB-profiel is 99% openbaar, mijn Twitter-profiel is openbaar en ik maak er op fora doorgaans ook geen geheim van wie ik ben :)
Dan is dit volgens mij een slechte ingesteldheid.Ik probeer ten alle tijde zoveel mogelijk anoniem te zijn.
Je zal maar eens een telefoonnummer verkeerd typen , en blijkt dat telefoonnummer van een terrorist te zijn,,,

Ik heb het er al moeilijk mee dat mijn Ip adres hier op dit forum soms verschijnt als je iets post.
Gelukkig zijn er ook daar oplossingen voor.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/13, 14:23:08 door palm »

Re: prism spionage software
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/13, 20:17:06 »
@palm:

1 Slechte ingesteldheid? Dat bepaal ik zelf wel. Dat jij daar anders over denkt, soit. Maar ik bepaal mijn eigen leven en ik leef prima op deze manier (die ik in mijn vorige post noemde) :)
2 IP-adres op het forum? Alleen moderators en admins kunnen jou IP-adres zien maar dat is bij zo'n beetje elk forum...

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: prism spionage software
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/13, 22:43:40 »
Wanneer je mensen, sociale verbanden, en landen reduceert tot electronische mechanismen, bits and bytes, bestaat de kans dat je mensen ontmenselijkt. Dan verdwijnt achter een scherm analyserend, de nuance , de context, de omstandigheden. Ook het manipuleren met electronische transacties is bijzonder eenvoudig. Zo kunnen verdachten, verdacht gemaakt worden, zonder het zelf te weten. In de fysieke wereld van oorlogvoering zie je deze trends ook. Drones, bestuurt in containers in de deserts van Arizona bestoken mogelijke vijanden van de US. Oorlog wordt zo clean gemaakt, terwijl ze altijd dirty blijft. Ongewenste schade, onschuldige slachtoffers, worden "meegenomen" als bijkomende, haast natuurlijke schade, die in elke oorlog voorkomt. Dat maakt virtuele joystickoorlog zogenaamd clean en efficient. De werkelijkheid is letterlijk "uit/buiten beeld".
Weg met die beeldscherm werkelijkheid. We zijn meer dan bits and bytes.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/14, 09:46:32 door Soul-Sing »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: prism spionage software
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/13, 22:52:24 »
Verder ben ik vrij openbaar op het internet; men mag veel van mijn prive-dingen gewoon weten. Mijn FB-profiel is 99% openbaar, mijn Twitter-profiel is openbaar en ik maak er op fora doorgaans ook geen geheim van wie ik ben :)
Het gaat er niet om wat je graag openbaar maakt, laat gerust je gordijnen open staan. Het gaat om gegevens waarvan je niet verwacht openbaar te zijn "stiekem" worden verzameld, geanalyseerd, opgeslagen en (tegen je) worden gebruikt.
De andere kant is dat bedrijven hetzelfde (proberen te) doen, waardoor je gerichte reclame kan krijgen.
Dat is inderdaad een ander onderwerp en heeft weinig met prism te maken.  Je kan daar zelf veel tegen doen door voorzichtig met je e-mail adres en andere gegevens om te gaan, ook bij een vaste-klanten-kaart of een verplichte registratie om een prijs te kunnen winnen, enz.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: prism spionage software
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/13, 23:11:03 »
@testcees: Ik reageerde slechts op iets wat in het topic werd aangehaald. Ik snap heus wel waar het in zijn algemeenheid over gaat ;)

Re: prism spionage software
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/14, 09:39:14 »
Probleem is dat bij veel van die dingen je geen keuze hebt om een alternatief te gebruiken.

Bijvoorbeeld als een website alleen PayPal aanneemt, moet je niet met BitCoin afkomen.

GPG kan je alleen gebruiken met mensen die ook iets van GPG kennen en de moeite willen doen een GPG-client op al hun devices te installeren (wat niet altijd even makkelijk is op mobiele platformen).

Als al je vrienden op Facebook of Twitter zitten, heeft het niet veel nut om Diaspora of Laconica te gebruiken.

Zelfde geldt voor instant-message software.

Over Jitsi wil ik wel nog even iets zeggen, dat heb ik ooit geprobeerd, maar dat crasht gewoon vanaf het moment dat ik mijn webcam wil opzetten. Ook zijn er problemen met voice chat die dikwijls niet door komt.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: prism spionage software
« Reactie #18 Gepost op: 2013/06/14, 10:49:42 »
Trouwens, dat artikel wat je linkt vind ik een beetje vreemd. Firefox is privacyveilig? En waarom betaalt Google Mozilla dan om Firefox te ontwikkelen? Ik kan me niet voorstellen dat Google Mozilla betaalt om een browser te ontwikkelen terwijl ze hun eigen browser zo graag door iedereens strot douwen, daar moet toch iets achter zitten...
En Ubuntu Touch raden ze ook aan zodra dat uitkomt. Beetje vreemd aangezien Ubuntu op de desktop helemaal niet privacyveilig is volgens de halve wereld... Niemand weet wat ze met Touch van plan zijn qua privacy... (niet dat het mij boeit maar gezien het artikel...)

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen wat Google wil en wat de NSA wil. Google wil dat de internetgebruikers maximaal gebruik maken van hun diensten. Dat doen ze om informatie te verzamelen zodat je gericht advertenties te zien krijgt op de sites die je bezoekt. Verhoogt de klikkans en daarmee de inkomsten van Google. Google betaald Mozille waarbij de tegenprestatie is dat Firefox als standaardinstelling gebruik maakt van Google's zoekmachine. Daar ligt het belang van Google. Uiteraard ziet Google het liefst dat je hun browser gebruikt maar als je dat niet doet is second best dat je wel hun zoekmachine gebruikt. Zal wellicht anders worden als het marktaandeel van Firefox terugloopt.

Voor Ubuntu touch zal iets dergelijks gelden: als ze niet jouw platform (Android) gebruiken, zorg dan tenminste dat ze je diensten gebruiken.

Google maakt er een goede gewoonte van om op twee paarden te wedden. Slimme strategie.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: prism spionage software
« Reactie #19 Gepost op: 2013/06/14, 11:01:27 »
http://www.nu.nl/tech/3500622/microsoft-geeft-overheid-vs-toegang-lekken-in-software.html

Citaat
Microsoft meldt bugs in zijn software aan de Amerikaanse overheid voordat er een update beschikbaar wordt gesteld.
Frappant dat het bestaan van achterdeuren (altijd met klem ontkend door de MS-adepten), nu ineens wél blijken te bestaan, goh. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig....


Re: prism spionage software
« Reactie #21 Gepost op: 2013/06/14, 11:19:58 »
http://www.nu.nl/tech/3500622/microsoft-geeft-overheid-vs-toegang-lekken-in-software.html

Citaat
Microsoft meldt bugs in zijn software aan de Amerikaanse overheid voordat er een update beschikbaar wordt gesteld.
Frappant dat het bestaan van achterdeuren (altijd met klem ontkend door de MS-adepten), nu ineens wél blijken te bestaan, goh. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig....

Dat viel me ook al op. Wordt al jaren vermoed dat ms ergens een backdoor heeft ingebouwd,  blijkt iets dergelijks nog te bestaan ook!

Wat ik echter veel erger vind, is dat onze geheime informatie niet zo geheim is als je windows gebruikt. Ook staatsgeheimen zijn daardoor niet veilig en am. Inlichtingendiensten kunnen dus ook kritieke bedrijfsinformatie eenvoudig stelen via prism. Dat vind ik best eng.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: prism spionage software
« Reactie #22 Gepost op: 2013/06/15, 13:01:39 »
Citaat
Wat ik echter veel erger vind, is dat onze geheime informatie niet zo geheim is als je windows gebruikt. Ook staatsgeheimen zijn daardoor niet veilig en am. Inlichtingendiensten kunnen dus ook kritieke bedrijfsinformatie eenvoudig stelen via prism. Dat vind ik best eng.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens.
Hoe werd de thuismarkt en de Amerikaanse industrie al beschermd c.q. industrie voorzien van informatie?
Van grote bedrijven mag je wel enige kennis van zeker stellen van data verwachten maar bepaalde gaten zullen waarschijnlijk niet te dichten zijn als je wachtwoorden in de USA ergens "in een klappertje" staan.....
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: prism spionage software
« Reactie #23 Gepost op: 2013/06/15, 13:08:10 »

Hoe werd de thuismarkt en de Amerikaanse industrie al beschermd c.q. industrie voorzien van informatie?
Van grote bedrijven mag je wel enige kennis van zeker stellen van data verwachten maar bepaalde gaten zullen waarschijnlijk niet te dichten zijn als je wachtwoorden in de USA ergens "in een klappertje" staan.....
Zo doen ze het:
Citaat
Op 5 juli 2000 besloot het Europees Parlement tot het opzetten van een tijdelijke commissie om onderzoek naar ECHELON te doen. De reden hiervoor was een rapport getiteld Interception capabilities 2000, waarin melding werd gemaakt van het gebruik van de door het ECHELON-netwerk vergaarde inlichtingen voor commerciële doeleinden van de bij het UKUSA aangesloten landen. Zo zou in 1994 het Franse bedrijf Thomson-CSF een contract in Brazilië ter waarde van 1,3 miljard dollar zijn misgelopen ten gunste van het Amerikaanse Raytheon als gevolg van onderschepte commerciële informatie die aan Raytheon zou zijn doorgespeeld. In datzelfde jaar zou Airbus een contract van 6 miljard dollar in Saoedi-Arabië zijn misgelopen ten gunste van de Amerikaanse bedrijven Boeing en McDonnell Douglas, doordat via ECHELON alle onderhandelingen tussen Airbus en Saoedi-Arabië waren afgeluisterd en de informatie werd doorgespeeld aan de beide Amerikaanse bedrijven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/ECHELON#Controverse

Ter info: Echelon is de voorloper van Prism, zie de link.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: prism spionage software
« Reactie #24 Gepost op: 2013/06/15, 13:14:31 »
Dank voor die info.
De naam Echelon en kende ik en had ook vernomen wat er onder die vlag gebeurde. Wist echter niet dat Prism de opvolger van Echelon is.
Bij mijn werkgever werkten we in het verleden met een ERP pakket genaamd Prism (AS400). Leuk dat die naam nu hergebruikt wordt. Zal IBM wel leuk vinden dat "hun" naam voor een softwarepakket voor een dergelijke taak iets wordt.
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.